Nejlevnější Dacia na trhu stojí méně, než je minimální mzda. Uveze pět lidí a má jen jeden větší problém

Ne každý disponuje dostatečnou hotovostí na nové auto. Někdo prostě nemá peníze ani na to, aby si koupil zánovní ojetinu, nebo nějakou mírně jetou.

i Zdroj fotografie: Dacia
                   

Jaké je teď aktuálně opravdu levné auto, které si může koupit někdo, kdo skutečně nemá prostředky? Na prodej je Dacia, která stojí měně, než je minimální mzda. Má samozřejmě svá slabá místa.

Pořizovací cena je nízká, převodovka stojí třikrát tolik

Minimální mzda je v ČR v letošním roce 16 200 Kč. Dá se za takové peníze vůbec koupit nějaký automobil? Dá, Dacia, o které je řeč, je toho důkazem. Nelze samozřejmě čekat auto v ideálním stavu, do toho má hodně daleko. Jde o Logan z roku 2007, v zelené barvě, s motorem 1.4 MPI o výkonu 75 koní. Je v nabídce na německém inzertním serveru v přepočtu 12 500 Kč. 

iZdroj fotografie: Kyle Wood / Creative Commons / CC-BY-SA

Auto nabízí soukromý prodejce, nejde o výkup z autobazaru. Najeto má 125 000 km, ale vypadá, jako kdyby natočilo milion. Interiér je omšelý, poškozený, v mnoha místech vyšisovaný a odřený. Neoriginální autorádio je ledabyle montované. Na první pohled do auta nepatří. Na druhou stranu jsou místa, která ukazují, že by auto mělo mít najetou pouze uvedené kilometry. Volant není ohmataný, přístrojová deska je také v pořádku.

Auto bez koroze nenajdete, s dobrou převodovkou ano

Zvenku se ukazuje jasně neduh levných aut, rez. Prodávající upozorňuje na malé korozní zásahy na dveřích. Ve skutečnosti je koroze větší než mírná, a predikce k opravě by byla kompletní vyvaření, vykytování, lakování. Na obou stranách. Zasaženy jsou hrany dveří, v místech, kde docházelo nejvíce ke kontaktu se sněhem, deštěm, bahnem. Plus koroze pronikla do vodorovných odřenin na dveřích. 

Jaké problémy očekávat pod kapotou? V podstatě jakékoli, o Typickým příkladem mže být porouchaná převodovka. Nová vyjde zhruba na 90 000 Kč, repasovaná asi na 30 000 Kč. To jsou částky násobně vyšší, než je pořizovací cena auta. Bohužel jde o fatální poruchy, se kterými nelze jezdit. S prorezlou karoserií, kterou doma zalepíte a přestříkáte, můžete jezdit. Repase převodovky je nevyhnutelná a nelze nijak obejít. 

Výbava? U Dacie Logan hodně, hodně omezená

Nicméně před tímto konkrétním kusem je nutno zájemce varovat. Pokud je patrné, že jde o auto spíše na náhradní díly, tak to skutečně není auto ne ježdění a za dané peníze nelze čekat dlouhodobě pojízdný kus. Jsou auta o pár tisíc dražší, a tam už se dá očekávat, že půjde o pojízdné kusy a ne vraky, dárce orgánů.

iZdroj fotografie: Dacia

Existují totiž exempláře, které najely stovky tisíc kilometrů a další ještě najednou. S minimem zásadních oprav, pouze s pravidelným servisem. U Loganu platí, že většinou nešlo o nějak extra vybavená auta, mnohdy dokonce bez klimatizace. Což je vlastně dobře, protože čím méně výbavy, elektroniky, tím méně možností, co by se mohlo pokazit. 

Motor vydrží hodně, diesel nechtějte

Motor sám o sobě je důkazem, že Renault umí dělat dobré pohonné jednotky. Jde o upravenou variantu čtyřválce řady Energy z konce osmdesátých let a motor je to v podstatě nesmrtelný. Pokud nebyl přestavěn na LPG, tak funguje, nebere nadměrně olej, lze snadno seřizovat. Alternativní šestnáctistovka je méně obvyklá, dvanáctistovce, který 1.4 nahradila, chybí elán a šmrnc.

Obecně lze Dacii Logan jako velmi levné auto doporučit. Dobrý kus, byť s velmi strohou výbavou, může ještě hodně posloužit. Je třeba si uvědomit, že tohle auto, když nemá posilovač, není úplně pro slečinky, ale s fungujícími periferiemi vydrží opravdu hodně.  Největším problém je zmiňovaná koroze. Pokud auto nezrezne a neshnije, je pravděpodobnost, že s minimem servisu bude sloužit dlouhé roky.

Co vy, vnínáte Dacii Logan jako auto, které přežije všechno?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články