Nejlevnější model Tesly stojí „jen“ 567 tisíc Kč. Přesto bychom koupi nedoporučili

Ojetý elektrický vůz může stát zlomek původní ceny. Jestli nákup dává smysl, je ovšem diskutabilní.

i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
i Zdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Koupit si elektromobil může být – a také je – finančně náročná záležitost. Tedy pokud člověk nechce zastaralý Peugeot iOn. Ten byl ve své době spíše zajímavou technologickou laboratoří než plnohodnotným automobilem. Automobily značky Tesla mohou být vhodnou volbou, nicméně zmiňovaný pakatel je třeba vnímat jako zlomek původní ceny. V absolutních číslech jde o částku, za kterou se dá koupit nová Škodovka.

Nové auto, nebo za stejnou cenu stará ojetina?

„Tesla je značka, která funguje na příznivce elektromobility asi tak jako Apple na nadšence do telefonů,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Vnímám to od zákazníků, kteří k nám jezdí sice s konvenčními vozy, ale elektromobil také vlastní.“ Nadšenci do značky Tesla jsou ochotni za ni platit absurdní částky a jsou až fanaticky zaslepení, nepřipouští žádnou kritiku. 

iZdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos

„Pamatuji si zákazníka, který jezdil roky s Hummerem a byl doslova militantním zastáncem velkých benzínových aut,“ vzpomíná odborník. Pak si koupil Teslu a stal se zarytým obhájcem elektrických aut.“ Ale co když si chce člověk koupit elektrické auto, protože prostě z nějakých důvodů nemá na vybranou? A nedisponuje milionovým a vyšším finančním zázemím.

Cena je stejně vysoká jako nájezd. To není nikdy dobré

Pokud padne volba na Teslu a rozpočet je opravdu omezený, tak možnosti tady jsou. Radost z toho ale zájemce mít nebude. Jedna z nejlepších nabídek na německém inzertním serveru vyjde v přepočtu lehce přes půl milionu korun, v závislosti na aktuálním kurzu, momentálně jde asi o 567 000 Kč. Podobné číslo má ale tento automobil podle prezentovaných podkladů i na tachometru. Tesla model S je z roku 2014 a má mít najeto 530 126 km.

iZdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos

Podle technických dat automobil nabízí značný výkon tak, jak elektrická auta umí. Řidič má pod pedálem 270 kW, což je v přepočtu z cirkulárky na běžné motoristické jednotky 367 koní. Na plně nabitou baterii by měl vůz jet 325 km, a jestli je to málo, nebo ne, to je na posouzení potenciálního zájemce. Nový model S nabízí 634 km dojezdu, ovšem nestojí půl milionu, ale 2 877 900 Kč. 

Ojetým elektromobilům obvykle klesá kapacita a dojezd

„Těžko říct, jak bude kapacita, respektive dojezd, klesat,“ říká expert Pavlíček, „tak starých Tesel není tolik, aby to šlo průměrovat. A k nám elektrická auta nejezdí, jen by to zatěžovalo servis legislativně a s ohledem na speciální vybavení a personál.“ Krom nájezdu, který je nemalý pro jakýkoli automobil (a elektrický určitě), je tady ještě problém estetický. Auto je z boku odřené. Jistě, pár šrámů nijak nezhorší jízdní vlastnosti, ale „voňavka“ to tedy není.

iZdroj fotografie: S vědomím Yildiz Autos

V kontrastu se spalovacími automobily nabízí Tesla nejenom širokou výbavu, ale i nulové emise. Ten, kdo neřeší uhlíkovou stopu výroby elektromobilu, bude nadšený. Možná bude nadšený méně, až bude muset auto opravovat. Anebo nechat ekologicky zlikvidovat, tehdy se naopak může projevit fakt, že je to náročnější než u konvenčního auta. Teslu jen tak Franta vedle v garáži servisovat nezvládne. Tak jako tak je Tesla Model S nabídkou, která začíná na nejnižší finanční hranici, to bez debat.

Může být lákadlem i pro člověka, který nemá s elektrickými auty zkušenosti, ale chtěl by je získat. „Zcela na rovinu, nemám představu, jak dlouho může ještě takový automobil fungovat, než dojde do terminální fáze. Neexistuje dostatečně velký statistický vzorek, podle kterého by to šlo určit,“ říká expert. Jak dlouho bude ještě tato ojetá Tesla jezdit, jaký servis bude vyžadovat a jak bude klesat kapacita baterie, to je ve hvězdách. Doporučit ji z naší strany ale nelze, v případě technických potíží může jít o dost prodělečný počin.

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Koupili byste si ojetou Teslu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články