Koupit si ojeté Porsche není nemyslitelná věc, nejlevnější přijde na pár tisíc korun. Rozumná taková investice ale pravděpodobně není.
Určité značky patří mezi ikony ve své kategorii a jejich produkty patří mezi ty nejžádanější na trhu. Je jedno, jestli jde o perlivou limonádu, chytrý telefon nebo hamburger. Až na výjimky asi neexistuje nikdo, kdo by nemiloval Colu, nechtěl iPhone nebo nejedl Big Mac. Mezi automobilovými značkami je synonymem úspěchu, kvality a všeobecné atraktivity bezpochyby Porsche.
Ikony jsou na prodej, za docela málo peněz
Koupit si nové Porsche může, zcela objektivně, pouze omezená skupina lidí, automobily této značky vycházejí řádově na miliony korun. Nejlevnější model vůbec je Cayman, který v základní výbavě s minimem výbavy přijde na 1,52 milionu Kč. To je cena takzvaně „od“ a je zřejmé, že se hravě díky příplatkové výbavě může dostat výš o mnoho set tisíc korun. Jak přijít k Porsche co nejlevněji, přitom ale nekupovat desítky let staré modely, o kterých dnes ví jen zarytí fanoušci?
Stačí se podívat na největší inzertní německý portál a zájemci o Porsche s výkonem nad 300 koní, což je jakási hranice pro to, aby auto bylo považováno za silné, zajásají. Nadšenec do značky může mít auto s výkonem 340 koní a stačí mu na to ani ne sto tisíc Kč. Než byl dopsán tento článek, díky posilující koruně došlo v přepočtu ke snížení ceny, auto původně za 74 000 Kč, teď vyjde asi na 71 000 Kč. Jde o Porsche Cayenne první generace.
Koruna posiluje, auta v Německu teď vyjdou levněji
Jistě, není to ikonická 911, ale je to Porsche. Má na kapotě ten správný znak a mý výkon, který s řidičem dostatečně zacvičí. A hlavně, stojí tak málo, že o něm může uvažovat opravdu každý. „Kéž by to bylo tak jednoduché,“ říká specialista na servis evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček, „opravdu je možní koupit si ojeté Porsche za takto dostupnou cenu, ale jestli je to rozumné? Tak to tedy není.“
Věc platí obecně pro všechna prémiová auta, nejenom pro Porsche. „To, že je teď auto za pár desítek tisíc nemění nic na skutečnosti, že jde o automobil prémiové třídy,“ doplňuje expert Pavlíček, „a i když už nestojí tři miliony, jako dříve, tak servis na něj nijak nezlevnil.“ U specifikace Cayenne Turbo to platí dvojnásob, tam je nejenom brutální servis, ale i spotřeba, v zásadě nelze jezdit pod 18 litrů benzínu na 100 km. A repasovat turba, to je jako házet peníze do kamen.
Koupit si nejlevnější Porsche není ten nejlepší nápad
Nicméně i specifikace Cayenne či Cayenne S vyžaduje ten správný servis, který něco stojí. Majitel se musí připravit, že pokud koupí Cayenne do 100 000 Kč, hravě se může stát, že do něj investuje na servisu během prvních dvou let dalších 300 000 Kč. I více. Nicméně pokud někdo touží po Porsche, tak nabídka tady prostě je. Vůz v inzerci má najeto 354 000 km. A to je hodně, i na robustní SUV. I kdyby byl servis prováděn tak, jak měl, nepůjde o bezúdržbové auto.
Osmiválec s objemem 4,5 litru nabízí výkon 340 koní, a to je slušná porce. Navíc agregát nekrocený současnými emisními normami umí projevit i po letech entuziasmus k dynamice. A je třeba přiznat, že Pokud Porsche něco umí, tak i do SUV vmísit sportovní charakter, tady písmeno S ve zkratce SUV lze skutečně chápat jako „sportovní“.
Kdo chce mít opici, musí mít na banány. Tak to je
Jak je to se servisními náklady? Dá se říct, že každé Porsche vyjde asi na 40 000 Kč ročně. „Pokud se nic nestane,“ říká expert Pavlíček. „Jakmile se ale něco porouchá, jdou ceny do stovek tisíc korun. Motor od 200 000 Kč, převodovka podobně. Pokud je v autě aktivní podvozek, tak stejná cena.“ K tomu je tady řada typických drobných neduhů. Odcházejí vzpěry pátých dveří kufru. Detail, který vyjde i s prací na desítky tisíc korun.
Porsche Cayenne může být skutečnou vstupenkou do světa Porsche, a to pro každého. S pořizovací cenou hluboko pod sto tisíc korun to tak vážně je. Může se ale jednat o vstupenku na cestu, která nepřinese radost a uspokojení, ale starosti, nekonečné investice a rozladěnost z toho, kolik člověk ve výsledku na autě prodělá.