Kolik znamená zaplatit za novou škodovku opravdu málo, velmi málo? Prodejte starou motorku a máte v garáži nejeté auto.
Vzpomenete si, kdy se dala pořídit nová Škoda za 200 000 Kč? Nejsem odborník na cenovou politiku a historii mladoboleslavské značky, takže se nebudu snažit být chytrý, někdo ze čtenářů to určitě bude vědět lépe. A budu rád, když se podělí o své znalosti dole v komentářích. Nicméně já mám v hlavě rok 2011 a model Citigo. Ten se dal tehdy pořídit tuším dokonce pod dvousettisícovou hranicí. Jestli si vzpomínám dobře, cena verze 1.0 MPI 44 kW začínala zhruba na 179 900 Kč. Pokud někdo chce Škodu za tyto peníze dnes, nezbývá mu nic jiného než vyrazit do autobazaru a koupit ojetinu. Nové auto za tyhle peníze? Ani náhodou. Ani náhodou?
Dvě stě tisíc Kč za nové auto? U nás už roky nevídaná věc
Ale ano, za tyhle peníze se Škoda jako nová dá koupit. Ale má to háček. Škoda přichází s modelem, který by u nás bezpochyby mohl oslovit široké spektrum zákazníků. A teď nemluvím o luxusním kombi nebo elektromobilu za víc jak milion. Mluvím o autě, které je tak jednoduché a dostupné, že by se stalo okamžitě jedním z nejprodávanějších modelů, jaké Škoda nabízí. Kompaktní SUV se jmenuje Kylaq. Ne, není to vtipné pojmenování ve stylu škodováckých jmen s Q na konci a zároveň parafráze na „kilák“ jako kilometr. Kylaq znamená v sanskrtu „krystal“ a podle dostupných informací jméno vymyslel indický učitel koránu Mohammad Ziyad. Ano, je to tak.
Jméno českému autu dal učitel z keralského Kasargodu. Člověk, který absolvoval studium angličtiny na univerzitě v Kalkatě a sedm let islámského vzdělání na Al Marjan Institute for Hafazath al Quran v Malappuram a jednoletý islámský titul na Jamia Yamaniyya Arabic College v Kalkatě. To je co? Auto je určeno pro indický trh a jméno pro malé SUV vybrali fanoušci značky prostřednictvím online hlasování. Kylaq je auto s délkou 3 995 milimetrů na rozvoru 2 566 mm a se světlou výškou 189 mm. I přes relativně kompaktní rozměry má přijatelný kufr o objemu 446 litrů. Ten po sklopení zadních sedadel nabízí kapacitu 1 265 litrů.
Řeč je tedy o levném modelu, jenž se prodává za cenu, která v přepočtu začíná na 220 tisících korun. Začněme tím, co je na tomto modelu nejzajímavější – a to je podle mě právě jeho cena. Za tu dostane zákazník auto, které je sice strohé, ale plně funkční. A když říkám strohé, myslím to doslova. Tento model nemá ani rádio, což je v dnešní době téměř neuvěřitelné. Ale na druhou stranu, pokud hledáte auto, které vás spolehlivě doveze z bodu A do bodu B a nepotřebujete k tomu dotykové obrazovky, ambientní osvětlení nebo vyhřívaná sedadla, může to být přesně to, co hledáte. A jiný kraj, jiný mrav, třeba si Indové radši za volantem zpívají. Nebo mlčí. Co já vím.
Malý motor, malý výkon, malé rozměry a nízká cena zaujmou
Kylaq je vybaven motorem 1,0 TSI s výkonem 85 kW a točivým momentem 178 Nm s pohonem předních kol a možností volby šestistupňové manuální nebo šestistupňové automatické převodovky. Auto zvládá maximální rychlost 188 km/h a s manuální převodovkou zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,5 sekundy. Na malé SUV za pár korun je to úplně v pořádku. „Škoda Kylaq je naše první SUV s délkou pod 4 metry, navržené v Indii pro indický trh. Jedná se o nový základní model značky Škoda,“ řekl Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
„Chceme, aby model Kylaq přilákal nové zákazníky, kteří se poohlížejí po voze v tomto oblíbeném a rychle rostoucím segmentu. K atraktivitě modelu Kylaq přispívá i to, že má v Indii premiéru náš designový jazyk Modern Solid s novými vizuálními akcenty,“ dodal Zellmer. A vyjádřil se také k ceně. „Vůz láká také na širokou nabídku variant, barev karoserie, samostatných prvků výbavy a na standardní nabídku více než 25 prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. S velmi konkurenceschopnou základní cenou 789 000 INR je Kylaq nejdostupnějším modelem Škoda v Indii.“
Auto má na délku méně než 4 metry, stojí jako malý motocykl
Mezi charakteristické prvky vozu náleží lesklá černá maska chladiče s žebry, která na přídi nahrazuje klasickou masku chladiče. Výrazný je přední spoiler s hliníkovým vzhledem ve spodní části nárazníku. U všech verzí Kylaqu zajišťují všechny světelné funkce LED zdroje. Z boku se model Kylaq pyšní čistými liniemi, robustním obložením podběhů kol a bočních prahů a značnou světlou výškou. To mu i při kompaktních rozměrech dodává sebevědomý vzhled SUV. Auto je strohé, ale zase že by bylo zcela beze všeho, to není.
Je tady rozsáhlá škála vyspělých systémů aktivní a pasivní bezpečnosti. Ty zajištují slušnou úroveň ochrany cestujících. Standardní výbavou všech variant vozu je pětadvacet prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. Třeba šest airbagů, je tady také multikolizní brzda, systém ochrany při převrácení, regulace prokluzu motoru (MSR), elektronická uzávěrka diferenciálu, systémy XDS+, ABS, elektronický rozdělovač brzdného účinku a elektronické řízení stability. K dispozici je také řada úložných prostor v duchu Simply Clever. Ty co nejvíce využívají kapacitu zavazadlového prostoru.
Jedním z nich je úložný prostor pro odkládací plato. Další úložné prostory se nacházejí ve všech dveřích a na středové konzole. Kylaq je navíc vybaven háčky na tašky v zavazadlovém prostoru, držáky na lahve Smart Grip, háčky na kabáty, držáky na parkovací lístky na A-sloupku a kapsou na telefon na zadní straně předních sedadel. Já mám tyhle triky a detaily rád. Nevím, jak vy. Zpátky na začátek, k tomu, na jaký trh auto míří. Na indický, k nám se nedostane. Je to škoda, myslím si, že malé levné auto by se na našem trhu rychle etablovalo. Koupili byste si za dvě stě tisíc auto, které nemá skoro nic? Já v určité situaci ano.