Víme, kde se dá natankovat 1 litr benzínu za 16 Kč. Co se tu najednou stalo? Situace přesáhla měřítko absurdity

I v dnešní šílené době zdražování se stále dají najít místa, kde se dá natankovat za pár kaček. Jen o nich majorita řidičů neví.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kde je v Evropě nejlevnější benzín? Ceny pohonných hmot vyskočily nahoru tak rychle, jako nikdy předtím. A tak vysoko, že můžeme mluvit o rekordech. Ne že by tato rekordní čísla někoho, kromě pumpařů, těšila. Vyvstává otázka, zejména v příhraničních oblastech, zda se vyplatí tankovat u nás nebo přejet za hranice. Ano, vyplatí, záleží ovšem na tom, k jakým sousedům řidič s prázdnou nádrží vyrazí.

Rozdíly v cenách benzínu jsou značné, i 10 Kč na litru

Ceny pohonných hmot jsou u nás rozptýlené v docela širokém intervalu, záleží na tom, zda řidič zajede k pumpě v metropoli nebo někde na vesnici. Praha je tradičně velmi drahá, čím dále od Prahy, tím palivo vyjde levněji. Respektive ceny jsou vyšší u všech velkých měst, a také na dálnicích. Dále jde o to, jestli řidič tankuje u některé z velkých sítí čerpacích stanic nebo u malé privátní pumpy. A samozřejmě také na tom, jaké palivo do hrdla nádrže pustí, zda obyčejný Natural 95 nebo vysokooktanový benzín.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Cenový odstup je také mezi obyčejnou naftou a prémiovým dieselem s aditivy. Mezi nejlevnějším a nejdražším palivem je u nás rozdíl až 10 Kč. Benzín u nás stojí aktuálně kolem 46,50 Kč, nafta je o pár haléřů levnější, vyjde na 45,90 Kč. To je průměr, narazit jde u tradiční levné značky čerpacích stanic na 43,90 Kč za litr nafty a 44,50 Kč za litr Naturalu 95. Na opačné straně spektra je prémiový benzín „100“ s cenou cca 53,30 Kč za litr.

Polsko je levnější, ale jen do určité vzdálenosti

Vyplatí se jezdit tankovat do Polska? Tam vyjde litr na nafty v přepočtu na 38,30 Kč, Natural 95 stojí u Poláků 40,30 Kč. Takže ano, na první pohled se to vyplatí, ale jen pokud to má řidič do Polska skutečně blízko, dojíždět tam přes půl státu nedává logiku. Při objemu nádrže 50 litrů vyjde tankování do plna na české pumpě asi na 2 326 Kč. Na polské pumpě přijde nádrž na 2 015 Kč v přepočtu ze zlotých na koruny. Úspora je tak na jedné nádrži asi 310 Kč. To „asi“ říká, že čísla sice počítáme přesně, ale záleží na spotřebě, stylu jízdy, konkrétní ceně u hranic.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při spotřebě 7- 8 l/100 km jsou průměrné náklady na stokilometrovou cestu, přepočteno na polský Natural 95, zhruba 300 Kč. Z toho vyplývá, že cesta za polským benzínem na vzdálenost 50 km z Čech na polskou pumpu a zase 50 km zpátky nedává smysl, benzín, který řidič ušetřil, zase projel. K tomu čas na cestu, opotřebení vozu. Vyplatí se tankovat pouze těm řidičům, kteří musí jezdit do Polska, například pracovně, anebo bydlí v těsné blízkosti hranice.

Levněji než u nás je i v Rakousku, tankovat se vyplatí

Levněji vyjde benzín i v Rakousku přesuneme-li se na opačnou stranu našeho státu, rozdíl mezi českým a rakouským Naturalem 95 je asi 1,20 Kč. Ten, kdo jede přes Rakousko, neprohloupí, když natankuje ještě tam a nebude čekat na tuzemskou pumpu. Jinak dojíždět jen za čerpáním nedává smysl, úspora na padesátilitrové nádrži je 60 Kč. Nejlevnější benzín v Evropě stojí 16 Kč za litr, v Bělorusku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejbližší vzdálenost od nás je 525 Km, a to je přímá délka mezi státními hranicemi, takže jezdit tam pro palivo nedává smysl. A to vůbec neřešíme politickou a legislativní situaci, včetně vízové povinnosti. U té platí sice výjimky, týkají se ovšem vstupu do země letecky přes Minsk. A turistické cesty do dvou příhraničních turistických destinací. Vjezd do země může být pro cizince zakázán, Bělorusko není demokratickou zemí a neplatí za tradiční cílovou destinaci obyvatel EU.

U nás je benzín široko daleko nejdražší

Na Slovensku je cena za litr Naturalu 95 stejná jako v Rakousku, v přepočtu stojí 45,30 Kč, diesel je levnější, v přepočtu stojí 43,50 Kč. Nejdelší státní hranici, 819 km, máme s Německem, jak to vypadá s cenami pohonných hmot za ní? Natural 95 stojí v Německu 54,20 Kč, je tedy dražší než u nás. Pouze na první pohled. Nebo jinak, přesněji řečeno, i přes vyšší cenu není benzín pro Němce tak drahý, jako pro nás. 

iZdroj fotografie: Volkswagen

Při průměrné měsíční německé mzdě 3 700 Eur, tedy asi 95 000 Kč, si může Němec za svůj plat koupit 1752 litrů benzínu. To je asi 35 plných nádrží. V našich českých podmínkách je průměrný plat za měsíc asi 35 000 Kč, za které si lze koupit při českých cenách benzínu asi 753 litrů. Tedy zhruba 15 nádrží. Takže pro nás je drahý český benzín, i ten německý. Kdežto pro Němce vyjde jejich palivo výhodněji v přepočtu na průměrný plat, a česká paliva mají vyloženě za hubičku. V čem je ten „český“ benzín jiný, že stojí tolik?!

Kam jezdíte tankovat palivo vy?

Zdroj: MZV
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články