Řidiči obvykle hledají ty nejsilnější naftové motory, tady jsou. Měly by mít i docela slušnou spotřebu, podle stylu jízdy.
Vzhledem k hysterii s elektrickými auty by se mohlo zdát, že vznětové motory jsou už teď dávnou minulostí a zajímat se o ně je jako milovat dinosaury. Řada výrobců aut má však stále naftové motory v nabídce, často jde o velmi dobré pohonné jednotky. Při koupi nového vozu hledá řidič obvykle o nejvýkonnější a nejefektivnější agregát. Zde je seznam těch nejlepších a nejsilnějších na současném trhu.
Co je víc, výkon nebo krouťák?
Točivý moment, takzvaný krouťák motoristickou hantýrkou, je mantrou pro každého, kdo hledá silný zátah od nízkých otáček a nízkou spotřebu. Díky točivému momentu turbodieselu je automobil citlivější a úspornější. Výkon a točivý moment jsou dva hlavní parametry, které definují vlastnosti spalovacího motoru. Reálně jeden bez druhého neexistují, žádný motor nemá pouze jeden nebo druhý.
Obvykle je věnována větší důležitost výkonu než krouťáku, přestože právě díky pozornosti věnované točivému momentu je možné snižovat emise škodlivých plynů. Točivý moment představuje rotační sílu na klikové hřídeli, která vzniká při spalování paliva. Jednoduše řečeno, je to schopnost motor „táhnout.“ Výkon zase není nic jiného než množství práce, kterou motor zvládne za daný čas.
S vysokým točivým momentem táhne auto odspodu
Dá se to shrnout asi tak, že maximální hodnota výkonu ve vysokých otáčkách ovlivňuje maximální rychlost automobilu. A množství točivého momentu získaného při práci v nízkých otáčkách má vliv na zrychlení a pocit zátahu. Že ne vždy jde výkon ruku v ruce s točivým momentem dokazovala třeba Mazda RX8. Wankel byl zajímavý motor, ale s dostatečným výkonem, a minimem krouťáku. Pro někoho zajímavý, pro jiného „bez zátahu.“
Ty nejlepší ze současných běžných vznětových pohonných jednotek máme seřazeny do čtyřech skupin podle objemu. Nelze říct, že čím větší objem, tím lepší motor, jsou to prostě jablka a hrušky vedle sebe. Vyplatí se uvažovat o každé z nich, s ohledem na preference značky, ceny, objemu, a tak samozřejmě s přihlédnutím na celkovou kvalitu aut, mimo prostor pod kapotou.
Objem do 1600 cm3
FCA 1.6 Multijet / JTDm
Výkon 120 kW, točivý moment 320 Nm, modely Alfa Romeo Giulietta, Fiat 500L, Fiat Tipo
Ford 1.5 EcoBlue
Výkon 120 kW, točivý moment 300 Nm, modely Ford Focus, Ford Puma, Ford Kuga
PSA 1.5 BlueHDi / 1.5 Ecotec
Výkon 88 až 96 kW, točivý moment 300 Nm, modely Citroen C4, C3 Aircross, C5 Aircross, Opel Crossland, Opel Grandland X, Peugeot 308, Peugeot 508, Peugeot 2008, Peugeot 3008, Peugeot 5008
Objem do 2000 cm3
Mercedes 2.0 turbodiesel
Výkon 265 kW, točivý moment 500 Nm, modely Mercedes C300d, GLC 300d, GLE 300d
Jaguar 2.0D
Výkon 150 kW, točivý moment 430 Nm, modely Jaguar XE, XF, F-Pace
BMW 2.0d
Výkon 140 kW, točivý moment 400 Nm, modely BMW 120d, 320d, 420d 520d, 220d Active Tourer, 220d Gran Tourer, 220d Gran Coupé, 620d Gran Turismo, X2, X3, X4
Objem do 3000 cm3
Mercedes 400 d (3.0)
Výkon 243 kW, točivý moment 700 Nm, modely Mercedes S, E, G, CLS, GLC, GLE, GLS
BMW 3.0d
Výkon 250 kW, točivý moment 700 Nm, modely BMW 340d, 440d, 540d, 740d, X3 40d, X4 40d, X5 40d, X6 40d, X7 40d
Land Rover 3.0D I6
Výkon 257 kW, točivý moment 700 Nm, modely Range Rover Sport, Range Rover
Objem nad 3000 cm3
Audi 4.0 V8 TDI
Výkon 320 kW, točivý moment 900 Nm, model Audi SQ7