Jak se vyhnout rizikovým modelům a vybrat ty nejspolehlivější? Odborníci na ojetiny vybrali ty nejlepší od japonských značek.
Tradičně žebříčky zaměřené na auta z druhé ruky prezentují vozy, kterým je třeba se vyhnout. Ten, kdo nedá na rady, může provozováním takových ojetin přijít na servise a opravách o pěknou sumu peněz. Populární modely totiž jsou někdy, v určitých případech konkrétních specifikací a motorů, zásadně poruchové. Existují ale také tabulky s auty, které stojí za to koupit. Japonci jsou tradičně oblíbení pro svou spolehlivost, tak pro jaké se rozhodnout bez obav?
Japonec až na konec? Ne, tato auta se vyplatí koupit
Podle výzkumu amerických odborníků se hitparáda těch nejlepších japonských aut složena z modelů mimo adorovanou kategorii SUV. Žádné z těchto aut není tak kvalitní, do výběru nepronikl ani rozšířený karosářský hybrid, crossover. Do TOP 5 se dostaly tři sedany, jedno praktické kombi, a zcela nepraktický roadster atmosférickým motorem a skládací střechou. Tato auta by měla podle všeho, s trochou nadsázky, vydržet věčnost.
Mazda MX-5
Úvod tedy patři rovnou zmiňovanému sportovnímu vozu, Mazda MX-5, na některých trzích familiárně nazývaná Miata, patří už dekády k vyloženě oblíbeným automobilům. Ty nejstarší kusy se dají koupit kolem 100 000 Kč, vyžadují však servis a péči. To platí i pro nové exempláře, které však nebudou v nijak zoufalém stavu. Mazda MX-5 má pět hvězdiček z pěti a patří podle výzkumu mezi šest nejméně poruchových automobilů na americkém trhu.
Subaru Outback
Modely 2011 až 2013 trpěly sice tovární vadou pístních kroužků, a plochý diesel z prvních roků výroby byl vyloženě problematický, ale to je tak všechno. Jinak Subaru Outback patří mezi odolné automobily, s atmosférickým benzínovým motorem jde o absolutní držák, který najede stovky tisíc kilometrů. Auto je tak spolehlivé, že to potvrzuje i renomovaný klasifikátor spolehlivosti JD Power.
Honda Accord
Podle expertů je tento model značky Hondy schopen vydržet opravdu velmi, velmi dlouho s minimem poruch a potíží. Záleží ale na volbě motoru. Je vhodné vyhnout se naftovému čtyřválci a vsadit na benzínový agregát. Honda promítla své zkušenosti z motoristického sportu do sériové výroby a nabídla zákazníkům dnes už ikonické variabilní časování ventilů VTEC. Čtyřválcová osmnáctistovka byla pionýrem, atmosférická 2.4 litrová jednotka s výkonem 200 koní je slušným motorem, který by měl zájemce o ojetinu hledat. Najede hravě, s dobrým servisem, půl milionu kilometrů.
Toyota Camry
Model, který si k nám do Evropy hledal cestu nejprve jen prostřednictvím individuálního dovozu z USA, později dorazil i regulérně přes oficiální prodejce. Je to prodejní trhák, s více než dvaceti miliony prodanými kusy za 40 let na trhu. Dnes u nás spoléhá model s jedinou pohonnou jednotkou v nabídce na hybridní motor. Toyota má tuto technologii vycizelovanou k dokonalosti, k tomu je zde široká výbava asistentů a doplňkové výbavy. Snad jen ten vzhled je trochu kontroverzní.
Lexus ES
Pokud se u Toyoty Camry nemusí každému zamlouvat vzhled, pak je tady příbuzný Lexus ES. Nádherné auto sdílí s Camry platformu, technologii, a pokud člověk hodnotí jeden model, hodnotí zároveň i ten druhý. Jiná značka na kapotě, akcent na dokonalost detailu, mírné odlišnosti i pořizovací cena, ovšem stejný důraz na kvalitu. A stejný, pochvalný verdikt expertů na ojetiny a doporučení k nákupu.