Půl milionu kilometrů už mají tato auta možná za sebou, ale není zcela nemožné, aby jejich motory dokázaly to samé ještě jednou utáhnout.
Chvíli se mohlo zdát, že tradiční spalovací motory budou ustupovat do pozadí. Myslím si, že se časy mění a veřejnost obrací. Chápe, že elektrická auta nejsou spásou. Než se ale definitivně ukáže, jakým směrem v rámci osobní mobility jít, bude třeba jezdit stárnoucími ojetinami. A tady se vyplatí sázet na ty vozy a motory, které jsou spolehlivé a trvanlivé. Jinak řečeno, bude stále důležitější a důležitější věnovat pozornost těm nejodolnějším a nejspolehlivějším pohonným jednotkám, které se nacházejí na trhu s ojetými vozy. Mám obavu hraničící s jistotou, že doba, kdy jsme si mohli bez obav koupit nové auto s konvenčním motorem, se zdá být pomalu pryč.
Elektrická auta jsou složitá a mohou se snadno porouchat
S rostoucím důrazem na elektromobilitu a snižování emisí jsou totiž spalovací motory stále více složitější a technologicky vyspělejší. To znamená, že doba, kdy jsme si bez větších obav pořizovali auto se spolehlivým a jednoduchým motorem, se stává minulostí. Ačkoliv dnes většina výrobců směřuje k elektrifikaci svých modelů, stále je tady skupina motoristů, kteří se rozhodli zůstat u tradičních spalovacích motorů. Patřím mezi ně. Je důležité mít tedy automobil, jenž je spolehlivý a bude schopný přežít i bez pravidelných investic do drahých oprav.
Z tohoto hlediska je nutné se zaměřit na motory, které prokázaly svoji výdrž a odolnost i po desítkách let. Jedním z těchto motorů, jenž se v posledních letech stal synonymem pro dlouhou životnost a spolehlivost, je motor MPI. Ten, který se objevil v modelech koncernu Volkswagen. Při jeho vývoji byl kladen důraz na jednoduchost. Agregát nebyl vybaven k poruchám náchylnými technologiemi, jako je přeplňování, nebo složitými elektronickými systémy. Díky tomu je tento motor mnohem odolnější vůči poruchám než moderní motory s turbodmychadly a komplikovanými systémy na snižování emisí. Motor byl navržen pro dlouhou životnost a nižší náklady na údržbu.
I když má nižší výkon než současné přeplňované motory, svou spolehlivostí a jednoduchostí je zahanbuje. Motor 1.6 MPI asfalt za koly netrhá. Pro většinu uživatelů je ale jeho výkon zcela dostatečný pro každodenní používání. Motor je vybaven osmi ventily a hliníkovým blokem, který je vyztužen ocelovými vložkami. Další výhodou je, že používá rozvodový řemen, jenž je snadno udržovatelný. Proti dnešním složitým motorům s řetězy a turbodmychadly je tento motor snadněji udržovatelný a mnohem levnější na servis. Dlouhá životnost a nízká poruchovost? Je to tak, čtyřválec 1.6 MPI je známý svou neuvěřitelnou životností.
Elektromobily vyžadují servis, a kdo tvrdí opak, normálně lže
Během svého uplatnění ve vozidlech Volkswagen, Škoda, Seat i Audi se proslavil tím, že bez větších problémů a nákladných oprav zvládl najet i více než 500 tisíc kilometrů. Motor je tedy ideální volbou pro ty, kteří si chtějí pořídit ojetý automobil, jenž bude nejen spolehlivý, ale také levný na údržbu. U motorů s turbodmychadly a dalšími složitými technologiemi se totiž může stát, že v určité fázi jejich životnosti přijdou náklady na opravy, které jsou neúměrně vysoké. Výhoda motoru spočívá právě v jeho jednoduchosti.
Motor 1.6 MPI neobsahuje složité a citlivé komponenty, které by mohly způsobit závažné poruchy. Místo toho je jeho konstrukce navržena tak, aby měl co nejméně částí, jež by mohly být náchylné k poruchám. Tím je minimalizováno riziko, že se něco pokazí, a to i při vysokém počtu najetých kilometrů. Proč motor 1.6 MPI vymizel z nabídky? Odpověď je jednoduchá. I když se 1.6 MPI proslavil svou odolností a dlouhou životností, dnes už ho ve výrobě nových aut nenajdeme.
Co nemá turbo nebo filtr pevných částic, trpí méně poruchami
To je důsledkem změn, které v automobilovém průmyslu nastaly. S rostoucími emisními normami a tlakem na snižování CO2 automobilky vsadily na přeplňované motory a hybridní technologie. Ty jsou efektivnější, ale také složitější. Výrobci dnes čelí tlaku na elektrifikaci a postupně se vytrácejí z nabídky tradiční a jednoduché motory. Navzdory tomu motor 1.6 MPI stále najdeme na trhu s ojetými vozy, a to nejen ve vozech koncernu Volkswagen, ale také v automobilech značek, jako je Škoda nebo Audi.
Motor je stále ceněn pro svou spolehlivost a nízkou poruchovost, což z něj činí jednu z nejlepších voleb pro ty, kteří hledají spolehlivý ojetý automobil, jenž je schopný sloužit mnoho let. Pokud se rozhodnete pro automobil s motorem MPI, můžete sáhnout po modelu Škoda Felicia 1,3 MPI s výkonem 50 kW a 1,3 MPI o výkonu 40 kW či v nejsilnější benzínové verzi 1,6 MPI s výkonem 55 kW. S modernější elektronikou hledejte u Škody Fabia a motorů 1.0 MPI 37 kW, 1.4 MPI 44 a 50 kW a také 2.0 MPI 85kW.
Nejde o siláka, výkon je střídmý, ale spolehlivost je příkladná
Popřípadě u Škody Octavia, kde se používala 2.0 MPI o výkonu 85 kW, či u milované šestnáctistovky s výkonem 55 kW a nově se silnější verzí 75 kW. Tak jako tak neuděláte chybu. Můžete se těšit na dlouhodobou spolehlivost a nízké náklady na údržbu. Motor je ideální volbou pro ty, kteří nechtějí vynakládat velké částky na opravy a údržbu a zároveň hledají automobil, jenž bude spolehlivý i při vysokém počtu najetých kilometrů. Díky jednoduché konstrukci je tento motor také levný na opravy, a pokud budete pravidelně dbát na údržbu, může tento motor bez problémů najet i půl milionu kilometrů a více.
Navíc vzhledem k tomu, že motor 1.6 MPI neobsahuje žádné složité a citlivé technologie, nemusíte se obávat vysokých nákladů na opravy, které jsou typické pro moderní motory s turbodmychadly nebo hybridními pohonnými jednotkami. Tento motor je ideální volbou pro každého, kdo hledá spolehlivý, odolný a nenáročný motor. Vím, opakuji se. Ale jen proto, že to je důležité. Motor 1.6 MPI je rozhodně jedním z nejlepších a nejspolehlivějších motorů, jaké byly koncernem Volkswagen vyrobeny. V jednoduchosti je totiž skutečně síla, tento motor to potvrzuje.