Sedm motorů, které najedou stovky tisíc kilometrů, stojí pár korun při údržbě a kupodivu nejsou, až na výjimku, vzorem „německé“ preciznosti.
Motory, které vydrží věčnost? To zní jako sen každého řidiče. Jenže v době, kdy automobilový průmysl podlehl tlaku na snižování emisí a neustálé inovace, je spolehlivost motorů spíše vzpomínkou na minulost. Nerad to přiznávám, ale je to tak. Downsizing, elektrifikace a složitější technologie – to vše přispělo k tomu, že motory už nejsou tím, čím bývaly. Pořád existují pohonné jednotky, které si zaslouží označení „nezničitelné“, vydrží věčnost a vyžadují jen minimum údržby. Musím jen dodat jedno. Nejde o pohonné jednotky v současných autech, které si právě teď můžete koupit. Začnu s příkladem motoru, jenž si zaslouží místo v tomto seznamu.
Moderní pohonné jednotky milion km nenajedou, to je fakt
Jde o Cummins 6BT. Šestiválcový diesel najdete například v amerických pick-upech, jako je Dodge Ram. Byl navržen pro těžkou práci. Ať už s ním majitelé tahali přívěsy, jezdili v terénu, nebo ho používali v zemědělských strojích, nikdy nezklamal. Jednoduchá konstrukce, robustní design a vysoký točivý moment z něj dělají ideální volbu pro ty, kdo hledají spolehlivost. Motor je stále oblíbený mezi fanoušky off-roadu, kteří oceňují jeho výkon a spolehlivost. Logicky tu mám „švédskou klasiku“, tedy Volvo B230.
Benzínový čtyřválec najdete například v modelech Volvo 240 nebo 740. A co je na tom nejlepší? Najede milion kilometrů a i dnes je oblíbený mezi fanoušky starých Volv, kteří oceňují jeho spolehlivost a jednoduchost. Jak pokračovat? Navážu třeba s atmosférickým čtyřválcem 1,6 16V K4M od Renaultu. Motor se objevil už v roce 1999, najdete ho například v Dacii Logan, Sandero nebo Renaultu Mégane. S výkonem od 100 do 115 koní a jednoduchou konstrukcí je to ideální volba pro ty, kteří hledají spolehlivost. Agregát zvládne najet až 400 000 kilometrů, pokud mu dopřejete pravidelnou výměnu rozvodového řemene každých 60 000 kilometrů.
Stačí jen trochu péče a tento motor vás nezklame. Je tu ale velké „ale“. Škoda, že zbytek auta často nevydrží tak dlouho jako samotný motor. Další na seznamu je atmosférický čtyřválec 2,0i s označením 4B11 od Mitsubishi. Dvoulitr se poprvé objevil v roce 2005, najdete ho například v Mitsubishi Outlander nebo Lancer, ale také v některých modelech Dodge, Jeep a Chrysler. Najede stovky tisíc kilometrů, aniž by mu vadila zima nebo nekvalitní palivo. Jedinou věcí, na niž si musíte dát pozor, je rozvodový řetěz, životnost je přibližně 150 000 kilometrů. Ale jinak jde o absolutní spolehlivost. Mám tady kandidáta na titul „nezničitelný“ atmosférický čtyřválec.
Americko-japonská fúze nudných aut nabízí skvělý motor
Jde o 2,0 ValveMatic 3ZR-FAE od Toyoty. Motor s výkonem od 148 do 158 koní najdete například v Toyotě RAV4. Při troše údržby dokáže tento motor najet 400 000 kilometrů. Jedinou slabinou je vodní čerpadlo, které by mělo být měněno každých 50 000 kilometrů. Ale jinak? Absolutní spolehlivost. Toyota dokazuje, že když jde o kvalitu, je na špičce. Atmosférický šestiválec 4,0i s označením 1GR-FE je také od Toyoty. Pohání legendární Land Cruiser a je dalším příkladem motoru, jenž vydrží věčnost.
Tento motor se poprvé objevil v roce 2002 a v roce 2010 prošel modernizací. Pokud se udrží chladič čistý a každých 70 000 kilometrů vyčistíte škrticí klapku, najede půl milionu kilometrů bez větších problémů. Tento motor, jako celé auto, zvládne i ty nejnáročnější podmínky, ať už jde o horko, chlad, nebo nekvalitní palivo. Pověst nezničitelného motoru si vysloužil Mercedes-Benz OM617. Tento pětiválcový dieselový motor byl poprvé představen v roce 1974 a stal se synonymem spolehlivosti. Najdete ho například v modelech Mercedes-Benz W123 nebo W116.
V Africe jezdí dodnes, často jen s holou karoserií a volantem
Agregát byl navržen tak, aby vydržel. Vydržel navěky. Litinový blok, jednoduchá konstrukce a absence složitých elektronických systémů – to vše přispělo k jeho legendární spolehlivosti. Pokud jste se o něj dobře starali, nebylo výjimkou, že najel přes milion kilometrů. Po světě jezdí dodnes, u nás zejména v youngtimerech, v odlehlých částech planety stále v původních autech. Nebo v tom, co z nich zbylo. Honda dlouhé roky nepotřebovala přeplňování, a to bylo dobře. Dnes to je už jinak. Někdejší atmosférický čtyřválec 2,0i R20A od Hondy se poprvé objevil v roce 2006.
Například v Hondě CR-V nebo Accord. Kdo mu dopřeje kvalitní palivo, kvalitní olej a pravidelné nastavování vůle ventilů, najede s ním stovky tisíc kilometrů. Honda podruhé, motor s kódem K20. Čtyřválcový benzínový pohon najdete například v Hondě Civic Type R. Agregát byl navržen tak, aby vydržel vysoké otáčky. Díky technologii VTEC dokázal nabídnout skvělý výkon, aniž by to mělo negativní dopad na jeho životnost.
S pravidelným servisem a výměnami oleje najede půl milionu kilometrů. Co říci závěrem? Pokud máte jiné tipy, budu za ně rád v komentářích dole pod článkem. Dále bych řekl, že je prostě fakt, že moderní motory tolik nevydrží, ty v ojetinách jsou spolehlivější. Mnohé můžete najít v autech, jež jsou stará víc jak 12 nebo 13 let. Pokud bych měl dát nějakou radu, tak bych řekl, že se vyplatí sázet na prověřenou klasiku.