Co dělat, aby auto v zimě zbytečně netrpělo? Základní poučkou je nemýt zbytečně a za každou cenu, jde o počasí.
Otřepané klišé, které považuje většina řidičů za zcela pravdivé. Největším nepřítelem auta v zimě je sůl. Není tomu tak, posypová sůl je sice pro automobil problematická, ale ne všude se solí ne vždy na ni řidič narazí. Existuje ale něco horšího, svou všudypřítomnou existenci. Je to voda, obyčejná voda, který v zimě dokáže napáchat značné škody. Jak vodu v zimě vnímat, jak se proti ní bránit a co všechno dělat?
V zimě automobilu škodí hlavně voda. Řidiči to netuší
V zimě jsou auta většinou více špinavá než během zbytku roku. Někteří motoristé jako prevenci před poškozením vodou auto raději vůbec nemyjí, nicméně i v zimě je dobré auto občas umýt. Takový hygiena má ovšem svá pravidla. Prvním, co si musí řidič při mytí uvědomit je, že teplá voda je pro promrzlé auto zcela nevhodná. Je to ta nejhorší kombinace, která může nastat, horká voda a ledové materiály automobilu.
Stejně nevhodné je mýt auto při teplotách pod bodem mrazu, je lepší se toho vyvarovat a počkat, až teplota vzroste nad nulu. Takže pokud mýt v zimě auto, tak když nemrzne, ne horkou vodou. Záleží také na tom, kdy během dne řidič auto myje. Pokud je to v podvečer, je pravděpodobnost, že za pár chvil teplota klesne a začne mrznout. Tak jako tak je třeba auto osušit, zbavit veškerých vodních kapek.
Voda jako taková není problémem. Voda a mráz už ano
Je na zváženou vnitřní mytí nebo přenechání hygieny nějaké myčce, která auto umyje a nechá oschnout v temperovaném prostředí, typicky v garážích obchodního centra. Při zimním mytí je třeba s pečlivostí předejít zatékání vody do komplikovaných míst. Například do zámků, pantů, za dveře či okna. Pokud už se voda někam dostane, je žádoucí ji odstranit, nejlépe proudem stlačeného vzduchu.
Někteří řidiči mají špatný zvyk rozmrazovat vodou. Opět se vracíme k tomu, že horká voda na zmrzlé auto není ideální, v případě skel může jít dokonce o chybu, který vyvolá praskání materiálu. Nevhodné je rozmrazovat proudem horké vody. Kapalina na studeném podkladu záhy zmrzne, a třeba v zámcích vytvoří blok, který bude třeba opětovně rozmrazovat. Jde o bloudění v kruhu, když rozmrazovat, tak raději vhodnou chemií nebo WD-40.
Na rozmrazování vodu ne. Raději specializovanou chemii
Voda se může dostat za gumové části, těsnění. To také degraduje vlivem povětrnostních podmínek, ale větším rizikem je přimrznutí. Guma zasažená vodou přimrzne a pohybem, například při pokusu o otevření, ji může řidič roztrhnout poškodit. A pak začne do auta zatékat. A voda opět, a ještě více začne škodit.
V neposlední řade si musí řidič uvědomit, jak velký vliv má voda na kondici auta, kovových částí. Sůl nezpůsobuje korozi, ale voda. Takže pokud chce řidič chránit automobil, vyplatí se investovat peníze do voskování. Jde o postřik, který se nanese zespodu na automobil, aplikace vydrží několik let. Pár dnů sice ne právě voní, ale odér zmizí a ochranná vrstva zůstane.