Rychlost souvisí se spotřebou auta, ale jinak, než si většina řidičů myslí. Zkušení motoristé dělají to, co je potřeba, a šetří peníze.
I motorista s minimálními zkušenostmi a nemnoha najetými kilometry ví, že rychlost jízdy ovlivňuje spotřebu. Zkušení řidiči pak žijí v přesvědčení, že umí vodit auto optimálním tempem a jezdit s co nejnižším apetitem motoru. Obvykle panuje mýtus, že ten, kdo jezdí pomalu, šetří benzín či naftu. Faktem je, že nejde o rychlost jako takovou, ale o rychlost ve vztahu k zařazenému rychlostnímu stupni.
Spotřebu auta ovlivňuje rychlost, nutně ne ta nejnižší
„Jedno je jisté,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček, „v závislosti na jízdním režimu se mění spotřeba paliva.“ Expert doplňuje zkušenosti z komunikace se zákazníky servisu, ve kterém pracuje. „Ale ti, kdo si myslí, že čím pomaleji jedou, tím méně paliva utratí, se mýlí,“ říká pan Pavlíček. Odborník otevřeně upřesňuje, jak jezdit, aby skutečně došlo k šetření paliva.
„V městských podmínkách je potřeba jízdy danou rychlostí samozřejmě jiná než mimo město,“ vysvětluje expert Pavlíček. Co je typické pro silniční síť v obcích a městech? Křižovatky s předností jízdy, semafory, velký provoz. Jízda městským tempem zahrnuje neustálé zrychlování a brzdění. V takovém režimu se může spotřeba paliva mnohonásobně zvýšit, a také se skutečně zvyšuje. „Stylem brzda-plyn spotřeba paliva samozřejmě roste,“ říká odborník.
Pro úsporu paliva je po rozjezdu při dosažení rychlosti 50–60 km/h nutné přeřadit na nejvyšší rychlostní stupeň a jet v rozsahu rychlostí 45 až 80 km/h. Samozřejmě je třeba respektovat dopravní značení a také legislativní podmínky maximální rychlosti. Tam, kde je povolená rychlost 50 km/h, nelze jezdit 60 km/h. Pravidla provozu se musí dodržovat i za cenu nárůstu spotřeby paliva. Pokud je stroj vybaven manuální převodovkou, je nutné zařadit nejvyšší rychlostní stupeň, jakmile se dosáhne 1 500 otáček.
Ruku v ruce se správnou rychlostí by měla jít plynulost
Pokud řidiči postupují podle tohoto algoritmu, mohou spotřebu benzínu přiblížit hodnotám v technických tabulkách udávaných výrobcem. Mimoměstské podmínky jsou samozřejmě specifické tím, že se dá jezdit plynuleji. Při cestování po mimoměstských komunikacích se energie využívá především k překonání odporu vzduchu. Pro ekonomickou jízdu by se měla udržovat hladina kolem 80–85 km/h. Motor by se v tomto případě měl pohybovat přibližně v rozmezí 1 200 – 1 500 ot./min.
Ještě více lze ušetřit správným řazením, které umožní stroji pohybovat se bez vyřazení nejvyššího převodového stupně. Pohyb v rozmezí 80–90 km/h navíc umožňuje projíždět zatáčky bez znatelného použití brzd a zrychlení, což má také pozitivní vliv na hospodárnost. Znovu, všechny rady a veškerá doporučení podléhají respektování silničních pravidel. Stejně tak musí být stále brána na zřetel bezpečnost všech účastníků dopravního provozu.