Nepříjemné situace ohledně kvality práce servisu i výše faktury za opravu potkaly řadu z nás. Přinášíme návod, jak se jim pokud možno vyhnout.
Situace zdaleka ne tak neobvyklá. Vyzvedáváme si auto v servisu a nevěřícně zíráme na fakturu, kde si mechanici napočítali věci, o kterých ani nevíme, jak vypadají a k čemu vlastně slouží. Jak se v podobné situaci vyjadřoval můj kolega, „napočítali si tam i včerejší datum“. Naše snaha o chabou obranu často skončí dřív, než vůbec začne. A my zaplatíme. Jak být příště v komfortnější situaci a nenechat se „sedřít z kůže“ popisujeme v tomto článku.
Vztah mezi námi a servisem je založen na důvěře
Oprava auta je z totiž principu činnost, kde bude mít servis vždy navrch. Nejsme a logicky ani nemůžeme být u celého procesu servisování našeho auta, nevidíme mechanikům pod ruku a tak často ani netušíme, jestli to, co právě s naším autem dělají je vůbec nutné a jestli to opravdu stojí takové peníze, jaké budeme muset následně zaplatit. A že občas věru nejde o „drobné“ asi potvrdí mnoho z vás. Tady je několik rad a postupů, jak se pokud možno nedostat do problémů.
Základem je přesná domluva hned na začátku
Ujasněte si vždy zcela přesně, co vás na vašem voze trápí, proč jdete do servisu a co čekáte a co opravdu chcete, aby servis udělal. Zdánlivá banalita, ale může ušetřit významné peníze. Speciálně pokud jste někde poprvé a nevíte, jak se servis chová. Někde neudělají striktně nic, co nemají předepsáno, jinde jsou nečekaně „aktivní“. S drobným dovětkem, že tu aktivitu zaplatíte vy. Domluvte se, že při každých „vícepracích“ vám nejdřív zavolají, než něco definitivně rozeberou/vymění. Aby z odhadovaných 20 tisíc na opravu nebylo 30.
Dbejte na zápis všeho podstatného
Vztah mezi vámi a servisem, potažmo jeho personálem je a musí být založen na důvěře, musíte věřit, že opravdu vymění olej, na kterém se domluvíte stejně jako vymění součástku za novou. A ne za tu, jež vymontovali u jiného auta před týdnem. Pokud alespoň v těchto základních věcech nepanuje důvěra, nemá smysl, abyste uzavírali obchod. Přesto: pojďme si věřit, ale základní věci sepišme, ať se potom nemusíme „hádat“. Tady je pár těch základních:
- přesná specifikace prováděných prací
- rámcová kalkulace ceny (servis má 10% toleranci směrem nahoru, poté by měl požádat o další schválení rozpočtu)
- informace, co se stane s vašimi použitými díly, pokud budou měněny
- obaly od nových dílů, případně nové díly k nahlédnutí ano/ne
- stav paliva v nádrži
- stav kilometrů
- termín provedení prací
- náhradní vozidlo (pokud jej požadujete), cena, případně dovoz z/do servisu po skončení zakázky
Na první pohled je to možná příliš „nepřátelské“, ale servis je proti vám opravdu ve výrazně komfortnější pozici. Mají vaše auto, mohou s ním dělat v zásadě to, co uznají sami za vhodné a při jakémkoli sporu vám jej nemusí vydat, dokud jejich fakturu neuhradíte. Vnímáte ten nepoměr na obou stranách? Vaše auto je hodně silová a současně citlivá záležitost, jeho denní potřeba na vaší straně je pak něco, co servisy přesně chápou a někdy i žel používají při vyjednávání.
Dobře fungující automechanik je jako zubař
A podobně jako se snažíme udržet toho „svého“ zubaře, kterého známe a kterému můžeme zavolat, jakmile nás rozlobí zuby, tak úplně stejně se snažíme udržovat vztah s mechanikem nebo servisem, který rozumí našemu autu. A chová se férově, splní, co slíbí a našeho čtyřkolového parťáka rychle a kvalitně opraví. Takový vztah je potom k nezaplacení. A vyplatí se jej hledat a rozvíjet, ku prospěchu obou stran. Držíme palce, ať se vám to povede!