Inzertní nabídky občas odhalí zajímavé paradoxy. Tak třeba čerstvě zajeté, velké kombi prestižní značky za cenu domácího bestselleru, navíc s polovičním motorem.
Jestli něco ukazuje dokonalý propad hodnoty, jsou to prémiová auta prémiových značek – s naftovými motory. Neumím si totiž jinak vysvětlit, jak je možné, že poslední generace pětkové řady BMW z roku 2017 s třílitrovým turbodieselem 195 kW, s nájezdem do 50 000 kilometrů (což je pro tohle auto jako nic), ve skvělé výbavě a s přepychovým interiérem stojí méně, než Octavia Combi s motorem 1,5 TSI / 110 kW. S čtvrtinovou výbavou. U té Octavie. Pojďme se na jeden takový konkrétní exemplář podívat.
Zřejmě poslední turbodiesel pod kapotou pětky
Skvělá pětková řada G30 je přitom pravděpodobně poslední, která bude mít pod kapotou turbodiesel s nápisem „Twin Power Turbo“, respektive jakýkoli jiný turbodiesel. Nástupce s kódovým označením G60 přijde jako sedan a kombi, ale není známo s jakými motory. V tuto chvíli Němci potvrdili mild a plug-in hybridní verze. Můžeme skrytě doufat, že se objeví i čistě benzínové a naftové motory, nicméně kvůli emisním limitům CO2 může nastat problém s jejich dostupností v Evropě. EURO 7 a Evropská unie, vítejte.
Pokud jste tedy uvažovali o koupi BMW kombi, možná byste měl začít přemýšlet o návštěvě bazaru. Popravdě, když jsem tenhle konkrétní kus viděl, nemohl jsem té cenovce uvěřit. A první, co jsem někde v textu hledal bylo ono německé „Motorschaden“, případně další „jobovky“, proč je tahle krásná pětka v půlnoční modři a s interiérem v hnědé kůži tak levná. Jenže, došlo na pravý opak. Všechno je v nejlepším pořádku, auto je po všech prohlídkách a kontrolách a prodejce na něj poskytuje nadstandardní záruku.
Emise v pořádku, auto v pořádku, cena zcela v pořádku
A úplně první, co se v popisu příslušenství objeví, je ujištění o emisích podle emisní normy EURO 6 a splnění kritérií pro vjezd do zón. Skoro jako by se jeden omlouval, že tohle BMW má pod kapotou diesel. A to ne ledajaký. Řadový šestiválec produkuje masivních 195 kW, neboli 265 koní a točivý moment má hodnotu podobně robustních 620 Nm. Myslím, že vám jen tak nedojde dech. Na 19“ kola se tyto hodnoty přenáší přes osvědčený osmistupňový automat.
Všechny tyto výkonové parametry se pak zhmotní v jednom jediném čísle: 5,8 vteřiny. Zrychlení z 0 na 100 je u rodinného naftového kombi bez jakékoli diskuse úchvatné. Podobné číslo byl ještě docela nedávno hájemstvím ryze sportovních vozů. Spotřeba se přitom, i podle fotografie palubního počítače v inzerátu dá bez problémů udržet do 7 litrů. Tak kde je háček? Proč je tohle BMW tak levné? Popravdě, nevím. Jestli to jen jenom strach ze spalovací budoucnosti, nebo potřeba majitele rychle vůz prodat – těžko říct.
Kdo by si koupil Octavii, kdyby vedle stálo „tohle“?
Protože za v přepočtu 922 000 korun, co tohle BMW 530d se 48 150 kilometry stojí, koupíte téměř na korunu přesně kombi Octavia 1,5 TSI s dvouspojkovým automatem ve výbavě Sportline – 929 900 Kč. Popravdě si nedovedu představit, kdo by v této situaci dal přednost Škodě. Respektive dovedu, dovedu pochopit touhu po zcela novém voze, snahu o levnější servis, snahu o určitou nenápadnost a další argumenty, přesto: mezi těmi dvěma auty je opravdu, ale opravdu propastný rozdíl.
A jízda v jednom se nedá s jízdou v druhém srovnat, o úrovni materiálů použitých v interiéru a výbavě celkově ani nemluvě. Malý čtyřválec proti šestiválci s dvojnásobným objemem, spotřebou přitom velmi podobné, jízdním projevem vzdálené o světelné roky. Nabídka je dosud bohatá, stačí hledat, nicméně aktuálně již víme, že budoucnost nemusí být nutně elektromobilní. A spalovací motory možná začnou opět stoupat na ceně. Jak byste se rozhodli vy, mezi novou Octavií a tímto BMW? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!