Máte jasno v tom, kdy správně měnit olej ve vašem voze? Stačí ho jen dolévat, nebo je opravdu nutné jej měnit v rámci pravidelných servisních prohlídek? Chybovat se v tomto případě nevyplácí.
Bez motorového oleje se auta neobejdou. A ve srovnání s minulostí jsou současné motory na kvalitu oleje stále citlivější. Vyžadují totiž vyšší efektivitu mazání, aby pracovaly stoprocentně. A i když možná dodržujete nastavené intervaly výměny oleje podle výrobce vašeho automobilu, občas řešíte úbytek oleje v motoru. Sledovat množství oleje v nádrži je rozhodně nutné, stejně jako dolití oleje v případě, že zjistíte jeho úbytek.
Z úbytku oleje hned nepanikařte
Zatímco některá auta si svým majitelům za celý rok neřeknou ani o deci oleje navíc, jiná jsou schopna zkonzumovat litr oleje v průběhu deseti tisíc najetých kilometrů. Ale tento efekt je normální a neměl by vás nijak zaskočit. Pokud však musíte motorový olej dolévat podstatně častěji, pak už stojí toto zjištění minimálně za konzultaci s vaším autoservisem. Ovšem v případě, že nevlastníte vysloveně sportovní vůz, případně nejezdíte často výrazně dynamicky. V takových případech je totiž klidně možné, že váš bude vyžadovat dolévat podstatně častěji. A třeba i litr na 5 000 kilometrů.
Některé modely značek Audi, BMW, a především Subaru jsou ve spotřebě oleje typickými rekordmany. A není nic překvapivého, když nutí své majitele, aby jim dolili litr oleje už po najetých 1 500 kilometrech. To jsou ovšem výjimky. Na trhu najdeme mnohem více aut, která nespotřebují litr ani za desítky tisíc najetých kilometrů. A to navzdory tomu, že jsou v provozu třeba deset, nebo dokonce i více let. Pokud je dolévání oleje faktor, který by pro vás byl při výběru auta rozhodující, raději si dopředu zjistěte, jaký má váš favorit v tomto ohledu apetit. Ať pak nejste zbytečně překvapení.
Nadměrný úbytek vyžaduje servis
Nicméně se vyplatí být s kontrolami oleje důsledný. A to i navzdory tomu, že vaše auto nízkou hladinu oleje elektronicky indikuje. Jednak pro motor není ideální, když má oleje nedostatek. A navíc vysoký úbytek olejové náplně může signalizovat nějaký problém na motoru. A ten je vždycky dobré konzultovat s odborníkem. Je na něm, aby vyhodnotil, zda je spotřeba oleje v pořádku, nebo je nutná kontrola agregátu, aby nedošlo postupem času k nějakému zásadnímu poškození. A tím pádem hrozícím vysokým nákladům na následný servis.
Vozit láhev s olejem se často vyplatí
Pokud víte, že je nutné olej častěji do vašeho čtyřkolového miláčka dolévat, je ideální být na to připravený. To znamená předně vědět, jaký správný typ oleje do vozu máte lít. A dále s sebou vozit litrovku nebo i větší objem oleje v zavazadelníku. Případně mít alespoň daný olej připravený třeba doma v garáži.
Pokud ovšem budete potřebovat olej dolít někde na druhé straně Evropy, kde budete právě na služební cestě, pak vám nádoby s olejem stojící doma na ponku asi moc platné nebudou. A shánět narychlo konkrétní olej není kolikrát vůbec snadná záležitost. Nehledě na to, že když už daný olej zakoupíte třeba na čerpací stanici, vyjde vás mnohem dráž, než kdybyste jej pořídili v kamenných obchodech s autodíly, nebo dokonce na e-shopech na internetu. Shrnuto podtrženo, na vyšší spotřebu oleje je potřeba být připravený. Ušetříte si tím v budoucnu čas, nervy i peníze.
Úplná výměna je nutnost
Možná vás v tomto kontextu napadá otázka: Co když ale pravidelně olej dolévám, je skutečně nutná jeho pravidelná výměna? Odpověď zní: Rozhodně ano. Motorový olej postupem času degraduje, a tedy ztrácí svoje specifické vlastnosti. Dolévání oleje je nutné a chvályhodné. Ale i když jej v průběhu času v souhrnu dolijete třeba i maximální objem olejové nádržky, neznamená to, že tím olej vyměníte za ten původní.
Dolévaný olej se přece mísí s tím, který už byl dolitý, a tím pádem určitý podíl již nekvalitního oleje v nádrži zůstává. Bez kompletní výměny motorového oleje nedojde k pročištění systému v rámci agregátu a jezdit s tzv. vyjetým olejem je pro motor vašeho vozu riskantní. Také bychom mohli říci, že nejde jen o objem oleje v motoru, ale také o jeho elementární kvalitu.
V rámci pravidelných výměn oleje odchází se starým olejem usazeniny, celý systém se zrevitalizuje a nechybí ani výměna olejového filtru. A přesně tak by to mělo být. Pouze zavčasu vyčištěná olejová soustava způsobí, že motor bude pracovat správně a dojde k podpoře jeho celkové životnosti.
Raději dříve. Zvláště závodníci
Pokud jde o intervaly výměn, patrně vás nepřekvapí, že odborníci radí je záměrně zkracovat. Tím spíše, pokud jezdíte s vozem dynamičtěji, případně si často a rádi užíváte jeho výkon. Častějšími výměnami nic nezkazíte, ba právě naopak. A pokud plánujete vozidlo užívat co nejdelší dobu, pak byste vyšších nákladů za častější výměny motorového oleje neměli litovat. Váš vůz se vám za to odmění kvalitním chodem motoru po dlouhá léta.
Ale pokud z jakéhokoli důvodu nemáte pocit, že je třeba dopřávat vašemu vozu něco extra, pak se alespoň držte předepsaných frekvencí výměn oleje. Jsou rozhodně důležité a vypočítané výrobcem vozidla tak, aby nedocházelo k poškození motoru. A především úplně zapomeňte na to, že autu stačí olej dolévat, čímž je celá záležitost definitivně vyřešena. To je nejlepší cesta, jak motor postupně devastovat, a přijít klidně o sto tisíc korun za kompletní generální opravu motoru.