Jezdit s takto porouchaným autem se nevyplácí. Hrozí intoxikace, problémy na technické kontrole, a dlouhodobě zvýšené výdaje za nadměrně spálené palivo.
V dnešním automobilovém průmyslu má vše svou příčinu a následek. Auta jsou tak technologicky vyspělá a dovedení k dokonalosti, že každá porucha, každý krok mimo ideální stav, může mít vážné následky. Někdy je v sázce bezpečnost, jindy zase provozovatelé aut díky technickým problémům, leckdy na první pohled malicherným přicházejí o peníze a utrácejí zbytečně tisíce korun.
Malá porucha, vysoká spotřeba paliva
Velká množina nejrůznějších poruch a technických potíží se projevuje zvýšením spotřeby paliva. Může jít o chyby v elektronice, problematiky komponenty palivového systému, ale i nesnáze související s vnějšími díly, spotřeba paliva stoupne i se zhoršenou aerodynamikou vozidla. Situací, kdy dochází k nežádoucímu nárůstu spotřeby paliva, je závada na výfukovém systému a jeho netěsnost.
Stačí malá trhlina a už i ta se může projevit na zhoršenými finančními dopady a častějším tankováním. Nejjednodušším a nejčastějším signálem netěsnosti výfukového systému je zvýšená hlučnost. Poškození výfukového potrubí je obvykle spojeno s hlučnějším provozem. I malý otvor v jednom nebo v několika dílech výfukových komponent může zvýšit hlučnost o několik decibel. Hluk vycházející z pod vozu nemá nic společného s libozvučným vrněním dobře naladěného motoru se sportovním tlumičem.
Hlučný výfuk policejní hlídka nepřeslechne
Na delších cestách může vyšší hlučnost způsobovat únavu řidiče, a zpočátku i poměrně nenápadně. Vysoká hladina hluku je pak vyloženě nepříjemná, a také evidentní při kontrole policie. Zanedbání prohlídky a opravy poškozeného výfukového potrubí se může v mnoha ohledech prodražit. Servis výfukového systému je většinou poměrně jednoduchý, minimálně u moderních aut. Ne levný, ale snadný v přístupu a v dostupnosti náhradních dílů.
U starých klasických aut je to horší. Důsledky zanedbání opravy mohou mít ale mnohem rozsáhlejší dopady. Je rozdíl mezi trhlinou v rovné kovové trubce, popřípadě uvolněné spojce na jedné straně, a prasklinou v oblasti katalyzátoru na straně druhé. Tam dvě sondy sledují poměr vzduchu a paliva a pokud není toto prostředí uzavřeno. Vzduch vstupuje do systému jiným, nežádoucím otvorem, dochází k chybné interpretaci dat.
Hluk a zápach jsou indikátory poruchy, pozor!
Nejčastěji se perforace katalyzátoru projevuje náhlým obohacením směsi vzduchu a paliva. To se odráží ve zvýšené poptávce po palivu a zhoršením výfukových emisí. Takové auto je pak nejenom nákladnější na provoz, ale také s největší pravděpodobností neprojde pravidelnou kontrolou na STK. S proděravěním katalyzátoru souvisí zvýšená kouřivost a změna zápachu exhalací z výfuku.
Změna hluku, barvy zvuku výfuku, ale také pachová odlišnost od dlouhodobého standardu, to vše jsou další varovné signály pro řidiče. Registrace výrazného zápachu výfukových plynů během jízdy by vždy měla vyvolat návštěvu servisu a kontrolu technického stavu výfukového systému. Jde o jev, který indikuje nebezpečné poškození, při kterém hrozí intoxikace výfukovými zplodinami a trvalé zvýšení spotřeby.