Cena dálniční známky je jedna věc, druhá věc ale je, kolik dálnic reálně máme. A kolik po nich ročně v rámci poplatku najezdíme.
Zdražuje se a zdražovat se bude každý rok. Začalo to před dvěma lety, když jsme se v roce 2023 dozvěděli, že se od dalšího roku plánuje dramatické zvýšení cen dálničních známek v České republice. Roční poplatek měl zdražit a také zdražil, o absurdních 800 Kč. Kdo tehdy plánoval, jak na výdajích ušetřit, kupoval na poslední chvíli, tedy levněji do 29. února 2024. I když třeba potřeboval platnou známku až od května. Roční známka tak poskočila z původních 1 500 Kč na 2 300 Kč. Měsíční o desetikorunu zlevnila z původních 440 Kč.
Dálniční známky jsou dražší a dražší a jinak to už nebude
Cena klesla z 310 Kč na 270 Kč u desetidenního kuponu. A vznikla nová možnost – koupit si známku na jeden den, a to za 200 Kč. Ministr pak ohlásil, že se bude zdražovat každý rok „podle zákonem stanovené automatické valorizace, která odpovídá vývoji inflace a rozsahu dálniční sítě“. A že když zdražovat, na celé stokoruny zaokrouhleno dolů. To bylo vloni. Letos se ukázalo, že ministr nemluvil pravdu. Zdražilo se, ale na zaokrouhlování dolů na stokoruny se tak nějak zapomnělo.
Vloni jsme se dozvěděli, že jednodenní známka se od ledna 2025 navýší o desetikorunu na 210 korun, roční pak o 140 korun a bude za 2 440 korun. Bezemisní vozidla nadále můžou na dálnice bez poplatku. Jak se tedy cena počítá? To řeší přímo ministerstvo na svém webu, kde se píše, že „ke zvýšení nebo i snížení sazeb dochází podle dvou pevně stanovených kritérií. Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj průměrného ročního indexu spotřebitelských cen dle zjištění Českého statistického úřadu.“ To je tedy jeden faktor.
A druhý? Tím „druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy. Obě hodnoty v procentech se sečtou a podle výsledku se upraví sazba roční známky. Od její hodnoty zaokrouhlené na celé desetikoruny dolů se pak odvozují sazby ostatních známek.“ Takže ze stokorun se staly desetikoruny? Hlavně že se státní kasa plní. Může nás možná těšit, že v tom nejsme sami.
Zdražovali i sousedi, tam navíc mají dálnic mnohem méně
Víc zaplatí i naši sousedi a bratři na východě. Je to tak, slovenští motoristé (a všichni co jedou na Slovensko) se musí připravit na pořádné zdražení dálničních známek. To vstoupilo v platnost 1. ledna 2025. Tamní vláda totiž schválila konsolidační balíček, který mimo jiné zahrnuje i zvýšení poplatků za používání rychlostních silnic. Jednoduše řečeno, za jízdu po slovenských dálnicích si připlatí(me) o dost víc. Nedávno jsem plánoval tam jet pro auto a zjistil jsem, že mám povinnost uhradit poplatek jak za automobil, tak také za vlek?!
No nic, jdeme na ceny. Měsíční dálniční známka zůstala na úrovni 17 eur, což je asi jediná dobrá zpráva. Denní známka však zdražila z 5,40 na 8,10 eura, jde o nárůst o více než 50 %. A co roční známka? Její cena stoupla ze 60 na 90 eur. To je v přepočtu asi 2 160 Kč. Není to tolik, jako platíme my, to je fakt. Na druhou stranu Slováci mají mnohem menší dálniční síť, menší než my. A že u nás to není žádná sláva. Což je docela dobré téma k porovnání. Slovensko má aktuálně 864 kilometrů rychlostních silnic.
Pokud si koupíte roční známku za 90 eur, zaplatíte za každý kilometr přibližně 10 centů. Tedy asi 2,50 Kč. Pro srovnání, u nás v České republice stojí roční známka 2 440 Kč. Ale máme 1 388 kilometrů dálnic, což znamená, že za kilometr zaplatíme jen 1,80 Kč. V Rakousku je to ještě méně – roční známka tam stojí 96,40 eur a pokrývá 1 749 kilometrů dálnic, takže za kilometr zaplatíte jen 1,20 Kč. Samozřejmě že nejlepší to je v Německu. Tam za kilometr dálnice platí řidiči krásných 0 Kč. Navíc je tam neomezená rychlost.