Nová dopravní značka posílá řidiče mimo kolony. Kdo ji „poslechne“, ušetří hodiny času a ostatní rychle předjede

Stát hodiny na jednom místě, anebo poslechnout značku a být doma za pět minut? Řidiči zbytečně stojí v kolonách, stačí ale tak málo.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Stát v kolonách není nic příjemného. Frustrace je nekonečná, člověk neví, co by měl udělat, aby uspíšil čekání, čas se táhne jako med. Přitom existuje způsob, jak se jízdě – či popojíždění – v kolonách vyhnout. Je to relativně snadné, ale ano, má to jednu chybu. Možná jste si všimli oranžových šipek zvláštního tvaru, jakési položené pavézy. Tyto značky nejsou samozřejmě samovolnou ozdobou nebo čímkoli jiným, jde o důmyslný informační a navigační systém. Systém, který vám může ušetřit hodiny strávené v dopravních zácpách.

Stát v kolonách nechce nikdo, přitom ani nemusí, systém tu je

Ve spojení s informačními cedulemi tvoří komplexní síť objížděk. Jedinou slabinou je, že ne u nás v ČR, ale v sousedním Německu. Jde o ukázku německé preciznosti a efektivity, systém ocení řidiči zejména v době dopravních špiček. Na německých dálnicích se v určitých denních dobách tvoří dlouhé kolony a tímto způsobem se jim dá vyhnout. Co to je „stau“, ví každý, kdo jel někdy ráno třeba kolem Mnichova.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Cesta se tak klidně protáhne z hodiny na dvě, na tři. Skutečně, je to pak peklo, a to doslova. Plná nádrž je nutností a dostatek jídla a pití povinnou součástí každodenní výbavy. Bez nadsázky. A nejde jen o to, po hodinách řízení je člověk unavený. Záda bolí, není jak si přesednout, jak si ulevit či odpočinout. Německá dálniční síť je v porovnání s tou naší doslova monstrózní. A sofistikovaná, stačí se jenom podívat na systém odpočívadel, parkovišť a toalet.

Indové postavili 75 km dálnice za 120 hodin a jsou v Guinessově knize rekordů. ŘSD ČR by jim mělo zavolat

Vše zdarma. Nicméně byla projektována pro mnohem menší provoz, než jaký dnes musí zvládat. Z toho důvodu byl vyvinut systém objížděk a „únikových cest“ z dálnic, jenž má za cíl ulevit hlavním tahům a poskytnout řidičům alternativní trasy. Oranžová šipka je známá jako „Umlenkungspfeil“ a označuje alternativní trasu. Trasu vedoucí po méně frekventovaných silnicích nebo dálnicích. Mohu doporučit, sám jezdím do Německa poměrně často a znám to.

Aplikace a navigace jsou zakázané, varují totiž před policií

Vím, jaké to je, když vám navigace ukazuje dojezd do cíle za 2 hodiny. Ovšem vy jedete a jedete a jedete, klidně o další dvě hodiny navíc. Náhradní trasa umožní dojet k jedné z dalších mimoúrovňových křižovatek a poté pokračovat po původní dálnici. Tím se člověk vyhne zácpě. Aby řidiči neměli pochybnosti o směru, je pod oranžovou šipkou dodatková tabulky s místním názvem.

iZdroj fotografie: Policie Sachsen

Konec objížďky je pak označen šikmo zkříženou oranžovou šipkou, to signalizuje návrat na hlavní trasu. To není všechno. Samozřejmě, to by nebyli Němci, aby neměli ještě záložní plán. Krom oranžových šipek jsou na německých dálnicích také modré tabulky s písmenem „U“. Opět jsem u slova „Umleitung“, tedy objížďka. Plus je zde číslo, například U11. Tabulky jsou součástí systému doporučených objížděk a směrování, které vás provede objížďkou. A také zajistí, že se na dálnici vrátíte na vzdálenějším místě.

U nás to nejde, naše dálniční síť je příliš řídká, není kam uhnout

„Používám navigační aplikaci Waze,“ říká čtenář pan Jirka, na jehož popud vznikl tento článek. Tedy přesněji řečeno v návaznosti na jeho e-mail o tom, jak se bojí používat navigaci mimo ČR, a tak jezdí podle papírové mapy. „Jenže v Německu je to trestné, protože apka varuje i před policejními hlídkami,“ pokračuje pan Jiří. Jak už bylo řečeno, pan Jirka má u sebe i papírovou mapu. „Abych se vyhnul zácpám, používám i systém značek a tabulek,“ upřesňuje Jiří.

„A funguje to. Mohu každému doporučit.“ Pokud někdo z řidičů stále nechápe, o čem je řeč, existují poměrně věcná a poučná edukativní videa. Člověk, bez urážky, nemusí být zvláštní myslitel, aby přišel věci na kloub. Ani není třeba vládnout němčinou, stačí si zapnout titulky v češtině. Je paradoxní, že ani němečtí řidiči často netuší, co oranžová značka znamená. Proto ji mnohdy de facto přehlížejí a ignorují.

Jejich škoda, jednoduchá šipka jim může ušetřit spoustu času a nervů. U nás tedy takový systém není. A bude? Ne, v České republice se s oranžovou šipkou pravděpodobně nesetkáme. Rozhodně ne v blízké době. Navíc česká dálniční síť není dost hustá na to, aby mohla nabídnout alternativy. A poslat kolonu z dálnice na okresku a do přilehlých vesniček by bylo kontraproduktivní. Přesto může systém posloužit jako inspirace, třeba pro oblasti, kde jsou české dálnice omezené rekonstrukcí nebo výstavbou.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Kdo může za hrozný stav našich dálnic?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články