Víte, jak reagovat na novou značku s ikonou tanku a kde se s ní můžete setkat? Nenechte se touto novinkou zbytečně zaskočit.
Dopravní značky mají poměrně dlouhou historii a v začátcích moderních dob byly inspirovány námořními signály. První semafor je známý již z roku 1868 a objevil se na jedné z londýnských křižovatek. Tento semafor měl tvar kříže a napodoboval lidskou postavu (rozpažené „ruce“ znamenaly Stůj, svěšené pak Volno). V roce 1903 pak Anglie zavedla první dopravní značení, které se již vzdáleně podobalo tomu současnému. Značení mělo kruhové a trojúhelníkové tvary.
Soudobé dopravní značky u nás již před dekádami
V naší zemi se objevuje první forma dopravního značení rovněž koncem 19. století, nicméně tehdy se ještě jednalo pouze o orientační značení. Forma soudobých značek se objevuje až v roce 1935 (prvních pět typů značek). Teprve v roce 1938 se na našich komunikacích začaly instalovat dopravní značky v opravdu široké škále účelnosti.
Ale pokud by vás zajímalo, jak vypadaly ty skutečně nejstarší formy značení, musíte si představit velké kameny podél cest s vytesanými znaky. Jednalo se o značky zakazující se vyhýbat celním místům, ale také například o výstrahy před prudkým klesáním. Tyto tzv. brzdové kameny sahají až do konce 18. století.
Sjednocený systém značení díky normám EU s lokálními výjimkami
V současné době jsou silnice doslova plné dopravního značení, a to s úžasně širokou škálou jednotlivých zákazů, příkazů a upozornění. Jejich skladba je v posledních desetiletích rozšiřována relativně minimálně, ale i tak se s dalšími a dalšími novinkami v dopravním značení setkáváme jak v naší vlasti, tak v jednotlivých evropských zemích.
Některé značky jsou unikátní v rámci daných zemí, ovšem většina je v rámci Evropské unie naštěstí kompatibilních. Tím pádem není problém se v nich orientovat, i když cestujete třeba přes celou Evropu křížem krážem. Je to pochopitelně dáno nastavenými normami EU.
Pro koho jsou určené značky typu W?
Každopádně jednu z unikátních dopravních značek jsme odhalili v Polsku. A je to jedna z jejich typicky odlišných značek v podání černého symbolu ve žlutém poli. Tyto značky jsou k vidění v sedmi variantách s označením W-1 až W-7 a jsou relativně vzácné. Rozhodně se s nimi v Polsku nesetkáte na každém rohu. A proto není ani takovým překvapením, že sami Poláci často neznají jejich konkrétní význam. Udělali jsme průzkum i mezi našimi čtenáři AutoŽivě a zjistili jsme, že dokonce 98 % tázaných neví, co značka v dnešní době znamená.
Zajímavé je, že navzdory tomu, že jsou tyto speciální značky uvedené v seznamu oficiálního polského dopravního značení, běžným řidičům v zásadě nejsou k ničemu. A to bez přehánění. Jak to tedy s nimi vlastně je? Jedná se o nedopatření polských úřadů? To samozřejmě ne. Svůj účel mají, ale nic se nestane, když vám budou při návštěvě Polska cizí a vy jejich význam znát nebudete. Tyto dopravní značky jsou určené armádě, respektive řidičům polských vojenských vozidel.
Informace pro armádní řidiče
Ale nesmíte si zase myslet, že se vztahují na řidiče jakýchkoli armádních vozů. I sběratelům vojenských veteránů, případně modernějších vozů, kteří s nimi občasně vyjíždějí na silnice, mohou být naprosto fuk. Značky s typovým označením W slouží k orientaci řidičů vozidel reálné armády. Mají za úkol je informovat o tom, zda se v rámci přesunu po komunikacích a mostech jejich kolona s konkrétními vozidly (třeba i tanky, obrněnými transportéry) vejde pod nadjezd nebo třeba na most.
Kromě toho některé značky řady W informují cílové řidiče o tom, jaká je přípustná hmotnost armádního vozidla na dané komunikaci, jaká je šířka daného mostu nebo formát tunelu (výška a šířka). Tento typ dopravního značení je k vidění nejčastěji v místech, jež jsou z pohledu armádních vozidel nejvíce inkriminovaná. To znamená poblíž polských vojenských základen, kde mají buď svoji stabilní pevnou pozici, anebo zde mohou být umístěna jen dočasně, a tedy v mobilní podobě (po dobu vojenského cvičení apod.).
Aby se takové značky neobjevily i u nás
Možná, že vzhledem k vývoji válečného stavu na Ukrajině získají tyto značky na stále větším významu, což je samozřejmě smutné. A nezbývá než si přát, aby k rozšíření konfliktu do dalších evropských zemí nedošlo. Pak bychom se s dopravními značkami tohoto typu patrně mohli setkat i v České republice. Ale to samozřejmě nikdo z nás nechce a je to jen jedna z mnoha vizí budoucnosti, i když ta negativní.
Před jízdou za hranice si prověřte dopravní a legislativní anomálie
Co je aktuálně pro nás české řidiče mnohem důležitější, to je znalost specifického dopravního značení v zemích, do kterých se s vozem vypravíme. Ať už pracovně, či na dovolenou. A nejen značení. Řada zemí má vlastní pravidla v rámci dopravních předpisů, jež byste si měli před návštěvou konkrétní země sami aktivně prověřit. Jinak se můžete vystavit porušení tamních dopravních předpisů. A nezapomeňte na to, že jejich neznalost vás neomlouvá.
Navíc v některých zemích, jako třeba v Rakousku, jsou policisté nesmlouvaví a nic vám na silnici neodpustí. Zjednodušeně řečeno, výhodu mají vždycky ti řidiči, kteří jsou připravení. Tak pozor, aby vás na dovolené s rodinou nenachytala dopravní policie „na švestkách“ a dovolená se vám dramaticky neprodražila kvůli vysoké pokutě za přestupek.