Všechno spěje k autům bez řidiče, teď je to ve fázi, kdy je člověk za volantem, ale auto mu víc a vím mluví do řízení.
Rok 2024 je pryč. Rok, který přinesl do života motoristů řadu změn, některých ne právě příjemných a populárních. Zmíním jednu za všechny. Změnu, jež nás připravila o některé modely aut a zbytek prodražila či prodraží. Začalo platit jedno – další – nepříjemné ustanovení. Nové automobily v Evropské unii musí být od 7. července 2024 vybaveny systémy aktivní bezpečnosti. Rozhodnutí Evropské komise známe jako bezpečnostní předpis GSR2.
Nová auta už bez povinných systémů nevyjedou, nelze jinak
Předpis, jenž vyžaduje standardní instalaci systémů varování a korekce opuštění jízdního pruhu, automatického brzdění v případě překážky, upozornění na ospalost nebo mikrospánek řidiče a monitorování tlaku v pneumatikách, signál náhlého brzdění, zařízení zaznamenávající údaje o nehodě a upozornění na překročení rychlosti ISA. Co to znamená pro výrobce aut? Že se musí změnit konstrukce automobilů. Ty budou složitější a složitější, komplikovanější, náročnějších následně na servis, náchylnější na poruchy.
Čím více systémů v autě je, tím více se toho může pokazit a porouchat. Kontrolní testy budou čím dál častější a náročnější. Veškeré modely budou před uvedením na trh podrobovány čelnímu crash testu i zadnímu nárazu. Toto všechno přinese, kdyby nic jiného, jednu zásadní věc. Auta budou nutně dražší. Všechno se promítne do nákladů a zaplatí to samozřejmě jen a pouze koncový zákazník.
Auta budou sice pevnější, ale zvýší se tím jejich hmotnost a kinetická nebezpečnost. Tohle zná každý, kdo třeba dostal smyk na ledu a sněhu. Malý automobil do města zastaví relativně rychle, když se v horším případě opře třeba o živý plot, škody nejsou takové. Ovšem SUV, v tomto případě jakékoliv moderní a těžké auto, ovšem tak snadno zastavit nejde. Těžší auto chrání cestující uvnitř, ale při srážce s lehčím vozidlem jej více poškodí a ohrozí lidi v něm. Vyšší hmotnost znamená také vyšší spotřebu paliva. Co to znamená?
Některé modely neprošly sítem, a tak se přestanou prodávat
Znovu se vracím k nákladům, i toto se promítne do kapes majitelů aut. Zaplatí drahé auto, budou platit více paliva, protože drahé a těžší auto bude mít vyšší spotřebu. Jsou auta, která kvůli nové povinnosti už nemají šanci na život, na to být nadále v prodeji. Renault Zoe, Suzuki Ignis, Renault Twingo. Jak sleduji cenový vývoj, troufnu si tvrdit, že za posledních pět až šest let přechod na systém GSR2 auta prodraží v průměru o dvacet až třicet tisíc Kč. Nové bezpečnostní systémy mají tedy za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích, snížit počet nehod a ochránit nejen řidiče, ale i ostatní účastníky provozu.
Koncept se jmenuje ADAS. Jde o zkratku z anglického výrazu Advanced Driver Assistance Systems, která označuje inteligentní dopravní systémy, jež přímo zasahují do řízení vozidla. Na základě hlavní funkce ADAS dělíme do tří dalších skupin. Jde o informační systémy, dále varovné systémy a pak intervenující systémy. Informační systémy mají zvýšit povědomí řidičů o situaci. Do kategorie spadají systémy pro rozpoznávání a zobrazování dopravních značek anebo automatická dálková světla. Varovné systémy řidiče přímo upozorňují na potenciální dopravní nebezpečí.
Některé asistenty jen informují, jiné ale přímo zasahují do řízení
Může to být vizuálně (třeba rozsvícením kontrolky), zvukově (typicky pípnutím) nebo hapticky, čili vibrací bezpečnostního pásu či sedačky. Varovné systémy do řízení nijak nezasahují, znáte to, jde například o systémy detekující únavu řidiče nebo systémy monitorující slepý úhel. Co naopak do řízení zasahuje, jsou intervenující systémy. Ty řidiče jak varují, tak také mohou do řízení i aktivně zasáhnout. To už mluvím o pokročilé verzi systému varujícího před čelní srážkou či systému prevence vyjetí z jízdního pruhu. K tomu je tady navíc povinná černá skříňka, která podobně jako v letadlech i v autech bude zaznamenávat klíčová data o jízdě.
Tedy vaši rychlost, brzdění, polohu volantu nebo aktivaci bezpečnostních systémů. Tyto informace mohou být klíčové při vyšetřování nehod. Takže ne pro prevenci, ale pro trest. To jsme ale trochu vykročili z té bezpečnostní oblasti, ne? Evropská unie si od těchto systémů slibuje výrazné snížení počtu nehod a úmrtí na silnicích. Uvidíme. Nejsem proti bezpečnosti, ale všeho s mírou, a hlavně s rozmyslem. Další povinnou novinkou je systém monitorování únavy řidiče.
Stará auta pomalu a jistě vyklidí pole, řidič se stane cestujícím
V mnoha autech už je, od nového roku ale bude muset být, povinně. Systém sleduje chování řidiče za volantem, jeho pohyby volantem, dobu, po kterou jede bez přestávky. Když systém uzná za vhodné, řidiče upozorní. V extrému může do budoucna dokonce zasáhnout do řízení. Zpomalit, posléze automaticky zastavit. Z řidiče se stává pouhý cestující. Co to znamená pro starší auta? Nic. Povinné systémy se týkají pouze nově homologovaných vozidel. Pokud tedy máte starší automobil, nemusíte se strachovat, že o auto přijdete. Tedy dříve či později ano, ale bude to spíše kvůli emisím. Je tohle svoboda dopravy, kterou si představujete? Já ne.