Nová pravidla zakazují stát řidičům na místech, kde to bylo doteď bez pokuty. Kdo neví nebo zapomene, sáhne do peněženky pro tučnou částku.
Změny v pravidlech na dálnicích mohou mít významný dopad na řidiče. Finanční dopad, pokud motoristé nesledují situaci a neznají aktuální změny. A samozřejmě pokud páchají přestupky, které jsou spojeny s platbou pokuty. A to jak u nás, tak v zahraničí. Nedávno byly v Německu zavedeny nové předpisy týkající se míst pro nouzové parkování. Mají za cíl zlepšit využívání těchto prostor a zamezit jejich zneužívání.
Sledovat změny v pravidlech je nutnost a povinnost
Místa pro nouzové parkování, někdy označovaná jako tzv. nouzové zálivy, jsou určena k tomu, aby řidičům umožnila bezpečné zastavení v případě poruchy vozidla. Tyto zálivy jsou součástí bezpečnostního systému na dálnicích v mnoha státech. Mají zajistit, že řidiči mohou rychle reagovat na technické potíže a minimalizovat riziko nehody. Děje se však to, že někteří řidiči začali nouzové zálivy zneužívat jako parkovací místa pro odpočinek nebo občerstvení.
Výše uvedené chování samozřejmě znamenalo omezené využití těchto prostor pro řidiče se skutečnými problémy. Německé úřady proto zavedly nový předpis, který stanoví, že řidiči, kteří se zdrží v nouzových zálivech déle než 3 minuty, budou muset zaplatit pokutu ve výši přibližně 25 eur. Tedy v přepočtu přes 600 Kč. Tato opatření mají zajistit, že nouzové zálivy budou k dispozici pro ty, kteří je skutečně potřebují, a zabránit jejich zneužívání pro účely, na které nejsou určeny.
U nás jsou tato místa také. Zejména na nových úsecích a v oblastech, kde se nové dálniční úseky teprve staví. Například na dálnici z Prahy do jihočeského Písku. Typicky v úsecích, kde není krajnice mezi svodidly. Kde by zastavení přímo v jízdním pruhu znamenalo dopravní kolaps. A bezpečnostní riziko. Místa jsou označena informativní dopravní značkou Nouzové stání s katalogovým označením IP09.
Nouzové zastavení není to samé jako parkování na svačinu
Informativní provozní dopravní značka označuje místo, kde lze automobil bezpečně odstavit. Podobná místa jsou ale i v dlouhých tunelech, například v pražském tunelovém systému Blanka. Vždy je bezpečnější, když motorista, který vnímá technické potíže na svém vozidle, zvládne dojet na místo pro nouzové stání, než aby zastavil přímo na vozovce. Nicméně ani u nás není takové místo určeno pro parkování. A i u nás by se řidič, který by místo pro nouzové stání zneužil, vystavil zájmu policie.