DVSA byla nucena zavést drastická nová pravidla STK a řidičských zkoušek. Platí už od konce minulého měsíce

Dělat instruktora nebo pracovat na STK může být velmi rizikové povolání. Tak rizikové, že to bez dohledu kamer nejde.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Víte, co je to DVSA? Myslím, že ne. Tedy pokud jste nějaký čas nežili ve Velké Británii. DVSA je zkratka pro Driver and Vehicle Standards Agency. Což je v překladu něco jako Agentura pro standardy řidičů a vozidel. Je to výkonná agentura britského ministerstva dopravy. Provádí řidičské zkoušky, schvaluje lidi jako instruktory autoškol, zkušební komisaře. Provádí zkoušky technického stavu pro nákladní automobily a autobusy.

Státní orgán jako cíl útoků a fyzických napadení, to snad ne?

Vykonává silniční kontroly řidičů a vozidel a řeší svolávání vozidel. Je to samostatná organizace od podobně pojmenované Agentury pro udělování licencí pro řidiče a vozidla (DVLA). Povinnosti DVSA pokrývají pouze Velkou Británii. V Severním Irsku stejnou roli vykonává Agentura pro řidiče a vozidla. DVSA je zodpovědná za stanovení standardu pro bezpečné a zodpovědné řízení a ježdění, provádění teoretických a praktických jízdních zkoušek pro všechny typy motorových vozidel.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Je kompetentní za vedení rejstříku schválených instruktorů autoškol, schvalování školicích orgánů a instruktorů pro poskytování povinného základního výcviku a kurzů. Nic, co by běžně český řidič věděl. Musel vědět nebo potřeboval, chápu. Co mne ale zajímá a co je vlastně aktuální bez ohledu na to, ve které zemi se problematika řeší? Chování občanů k úředníkům, instruktorům a zkušebním komisařům. Musím říct, že nevím o tom, že by se u nás dělo něco jako teď řeší ve Velké Británii. Docela problém. DVSA byla nucena zavést drastická nová pravidla na tamních „STK“ a u řidičských zkoušek. V čem?

Co dělat při ztrátě registrační značky vozidla. Víme, kam jít a na kolik vás to vyjde

Agentura říká, že zaměstnanci budou nuceni nosit na těle povinně kamery, které pomohou řešit obtěžování a zneužívání. Jde o to, že zaměstnanci DVSA zaznamenali v průběhu let prudký nárůst verbálního a fyzického napadání. Ano, tohle je pro DVSA, pro tento zásadní britský motoristický orgán, zjevně zcela zásadní. Teď prý Agentura pro standardy řidičů a vozidel podniká donucovací opatření proti provozovatelům vysoce rizikových vozidel. To nevím, co znamená, jestli jde o auta nebezpečná špatným technickým stavem nebo auta, kterými řidiči jezdí rychle. Třeba má někdo zkušenost z našich čtenářů, a pokud ano, budu rád za komentáře pod článkem.

Napadnout státního úředníka nebo instruktora je nemyslitelné

To ale není všechno, jsou tady opatření proti autoservisům, STK, instruktorům nelegálních jízd a dalším, kteří nedodržují zásady a pravidla, jež DVSA prosazuje. DVSA je výkonnou agenturou ministerstva dopravy, což znamená, že jde o jakousi prodlouženou ruku státu. Zaměstnanci využívají uzavřený televizní okruh (CCTV) a tam, kde je to nutné, kamery nošené na těle jako součást donucovacích prostředků pro bezpečnost zaměstnanců a dodavatelů. Podle oficiálních prohlášení jde o „ochranu našich stránek a o prevenci a odhalování trestné činnosti v našich prostorách“.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Umístění kamer se prý řeší tak, aby se minimalizovalo zachycení snímků, které nejsou relevantní pro legitimní účely monitorování. Jistě, chápu, Britové mají strach z toho, že budou osočeni z porušování soukromí. Kamery jsou instalovány v testovacích centrech pro prevenci a odhalování trestné činnosti a pro bezpečnost zákazníků, návštěvníků a personálu. Popravdě, neumím si to představit. To, že by úředníci, instruktoři v autoškolách a lidé zaměstnaní v podobných pozicích měli mít strach o to, že je někdo napadne. Takový strach, že by na sobě museli nosit kamery.

Tady mám pocit, že jakkoli se Británie tváří být demokratickou a svobodomyslnou zemí s pokrokovými názory, není tomu tak. A že „zpátečnická“ země z bývalého východního bloku, jako je ČR, je mnohem bezpečnější než celá Velká Británie. Proč? No, máme tady jistě své problémy s kriminalitou, je tady možná komplikovaná situace s menšinami. Ale myslím si, že nic takového, abychom museli de facto obyčejné úředníky a instruktory vybavovat nahrávacím zařízením. Možná se pletu, ale zdá se mi, jako kdyby „pokroková západní Evropa“ dost ztrácela dech a propadala se do problémů, které východní část kontinentu nezná. Co si o tom myslíte vy?

Jsme na tom lépe než Velká Británie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články