Nová technologie Volvo mezi nejlepšími vynálezy roku 2024: Řidiče rozdělila na dva tábory. Jedni šílí, druzí tleskají. A vy?

Systém řidiče neustále sleduje, rozhoduje o tom, jestli je, nebo není soustředěný. A v případě potřeby sám zastaví auto.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Nevím jak vy. Ale když se řekne Volvo, většina z lidí, včetně mě, si asi vybaví hranaté robustní automobily, které jsou synonymem bezpečnosti a pohodlí. Já ale nevím, jestli to už teď Volvo nepřehání. Švédská automobilka jde zjevně dál a posouvá hranice bezpečnosti. Nebo omezuje řidiče? Volvo jde ke svému cíli způsobem, který může být pro některé řidiče trochu kontroverzní. Nový model Volvo EX90 přichází s technologií, která sleduje řidiče. Ano, čtete správně. Volvo se rozhodlo, že už nebude stačit chránit vás před ostatními účastníky silničního provozu.

Automatika klidně rozhodne a zastaví automobil sama od sebe

Teď chce chránit i vás před vámi samotnými. Ono to vlastně už tak trochu dělá. Třeba tím, že do svých nových aut montuje omezovač rychlosti. Je to tak, koupíte si u Volva nové auto a nepojedete víc než 180 km/h. A to je jen zlomek toho, co automobilka v rámci hesla „zachráníme všechny, i tebe“ do aut dává. Jak to funguje? Nový systém, kterému se říká Driver Understanding System, nebo raději Detekce chování řidiče, funguje tak, že auto průběžně sleduje chování řidiče. Informace jsou zásadní pro různé systémy na podporu řízení. Systém detekce chování řidiče ověřuje, jestli jsou naplněny konkrétní podmínky pro řízení a používání vybraných funkcí.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Řidiče neustále sledují dvě kamery. Jedna je u displeje řidiče a druhá funguje těsně nad středovým displejem. Obraz z kamer se nikam neukládá, je to tak, že informace zaznamenané tímto systémem využívá několik funkcí systému na podporu řízení. Volvo sleduje vybrané aspekty pohybů řidiče, tedy například postavení hlavy a těla, pohyby očí a zaměření, známky únavy nebo vyčerpanosti. Důležitou funkcí systému sledování je i průběžná kontrola, jestli má řidič za jízdy obě ruce na volantu. Takže kamery sledují, kam se díváte, jak dlouho máte oči mimo silnici, a dokonce analyzují, zda nevykazujete známky únavy nebo nepozornosti. Pokud systém vyhodnotí, že nejste plně soustředění, začne vás upozorňovat. Nejprve jemně.

„Když vidím do křižovatky, nemusím na značce STOP zastavit.“ Řidiči to nevědí, chybují, riskují řidičák a vysokou pokutu

Jestliže ignorujete varování, může auto prý dokonce samo zastavit, aby předešlo nehodě. A tady se dostáváme k jádru věci – je to revoluce v bezpečnosti, nebo už příliš velký zásah do soukromí? Podtrženo a sečteno, na základě různých informací systému pro vyhodnocování řidičova chování může systém (prý) určit, jestli a jak moc se řidič na řízení soustředí. To se týká i sledování dopravy a okolí, respektive řidičovy pozornosti a bdělosti. Systém detekce může zobrazovat oznámení na displeji řidiče. Související vlastnosti a funkce Systém pro vyhodnocování řidičova chování průběžně řidiče sleduje a rozhoduje, zda ovládá vozidlo bezpečně.

Kamery, neustálý dohled, omezovač na 180 km/h je to nejmenší

Je-li systém něčím zablokován, případně zaznamená zneužití ze strany řidiče, dokáže aktivovat odezvu prostřednictvím několika dalších funkcí vozidla. Systém pro vyhodnocování řidičova chování má dopad například na systém Driver Alert, který dokáže upozorňovat na vaši únavu, nepozornost nebo nedostatek soustředění. Na asistent pro nouzové zastavení vozidla. Tady už jsem dost mimo pravomoc řidiče, systém za situací, kdy řidič není schopen v jízdě pokračovat, může auto sám zastavit. Ve jménu omezení rizika nehody.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Já bych takové auto nechtěl. Neříkám, že všechny bezpečnostní systémy jsou automaticky špatné. Ale tohle je podle mého názoru už příliš. Někdo říká, že jde o krok, který má své opodstatnění. Že statistiky mluví jasně. Podle Evropské komise je prý až 25 % všech dopravních nehod způsobeno nepozorností řidiče. Ať už jde o sledování mobilu, ladění rádia nebo prostou únavu. Nepozornost za volantem je jedním z největších zabijáků na silnicích.

Volvo mluví o bezpečnosti, není to ale spíše převzetí moci?

Pokud tedy technologie dokáže zachránit, byť jen jeden život, má smysl. Na druhou stranu si ale kladu otázku, kam až tohle sledování může zajít. Systém na jednu stranu pomáhá, na druhou stranu může sám řídit auto. A to v situaci, kdy je řidič stále odpovědný za své chování. Ale zpět k řidiči. Jestli to chápu správně, tak kamery v EX90 nemají být jen o bezpečnosti. Vnímám, že Volvo chce zjevně vytvořit „empatické auto“, které rozumí potřebám svého řidiče. Pokud například systém zjistí, že jste unavení, může vám navrhnout přestávku nebo dokonce upravit nastavení klimatizace, aby vás osvěžil. No nevím, myslím si, že to není správně. Člověk bude ztrácet ostražitost, přestane se soustředit.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Auto je vybaveno systémem, který dokáže detekovat objekty na silnici na vzdálenost stovky metrů, a to i za špatné viditelnosti. Automobil tak může reagovat na nebezpečí dříve, než si ho vůbec řidič všimne. Skutečně nevím, co si o tom mám myslet. Zejména v obecné rovině lidské odpovědnosti a toho, že stroje víc a víc zasahují do toho, co člověk dělá. Před pár dny jsem četl o případu, kdy jeden robot ovlivnil další roboty de facto ke vzpouře. Mohl by to být začátek konce. Konce lidstva. A tím nemyslím rovnou apokalypsu ve stylu Terminátora. Ale třeba „jen“ tak, že lidi přestanou být lidmi, protože přestanou myslet. Nelíbí se mi ani to. 

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Chcete takový systém do auta?

Zdroj: Volvo
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články