Může to zachránit tisíce životů a stojí to jen pár korun. Tak proč to na našich silnicích není všude, v každé zatáčce?
Záleží na tom, kdy čtete tento článek, ale v době, kdy jsem seděl nad klávesnicí a psal jsem text, největší tuzemský server informoval o nehodě motorkáře. Dálnice D1 byla uzavřena, v incidentu údajně figurovaly dvě motorky a tři osobní auta. Motorkář bohužel nehodu nepřežil. Což je problém, který je zřejmý, a píšu o něm často. Pokud dojde k nehodě, ve které je auto a nějaké jednostopé dopravní prostředky nebo chodci, auto má vždy navrch.
Jak bourat méně? Řešení je jednoduché a dost levné
Není to o tom, že by motorkáři bourali nějak výrazně víc než řidiči osobních aut. To ne, ale nehody bývají většinou tragičtější, s horšími následky na řidiče. Samozřejmě, je tady aspekt osobní odpovědnosti. Pokud sedám na motorku, ale samozřejmě i za volant auta, mám odpovědnost za to, jak budu řídit. Jestli se člověk stane nevinnou obětí nehody, většinou neovlivní. Neovladatelný kamion v protisměru člověk nečeká v každé vteřině jízdy, a pokud má tu smůlu, asi s tím nic moc neudělá. Ovšem jestli dám plyn víc, než je rozumné, jde jen a jen za mnou.
Každopádně jsou tady možnosti, jak motorkáře takříkajíc podprahově motivovat. Zákazy neplatí, respektive nefungují. Přesto je tady ale nové, revoluční značení, které dokáže motorkáře ovlivnit. V Rakousku začali testovat nový způsob, jak zvýšit bezpečnost na silnicích s ohledem na motorkáře. Nový výzkum v rakouském Tyrolsku se zaměřil na moderní bezpečnostní značení. To prý výrazně snižuje riziko nehod motocyklistů v nebezpečných zatáčkách. Klíčovým prvkem tohoto výzkumu jsou bílé elipsy na silnici, které pomáhají motocyklistům správně projet zatáčku. Tím se minimalizuje riziko kolize.
Tento přístup byl testován na 19 kritických zatáčkách v Tyrolsku, kde došlo k zásadnímu snížení nehod o 80 %. Výsledky studie potvrzují, že správné vizuální značení může zachraňovat životy. V čem je podstata věci? Je to vlastně hrozně jednoduché, jde o jakýsi optický klam, respektive o to, jak značení na motorkáře působí. Motocyklisté jsou jednou z nejzranitelnějších skupin na silnicích, přičemž jejich podíl na smrtelných nehodách je nepřiměřeně vysoký vzhledem k počtu těchto vozidel na silnicích.
Motorkáři neradi jezdí přes bílé pruhy, tak stačí nakreslit elipsy
Zejména levotočivé zatáčky představují pro ně velké nebezpečí, protože v nich může jejich tělo vyčnívat do dráhy protijedoucích vozidel, což výrazně zvyšuje riziko čelních srážek. Aby se tomuto riziku předešlo, zavedli rakouští výzkumníci jednoduché optické značení podél středové čáry, které motocyklistům pomáhá lépe vnímat a udržovat bezpečnou jízdní trajektorii. Zajímavým poznatkem je, a na tom systém staví, že motocyklisté mají přirozenou tendenci vyhýbat se jízdě přímo po značení. I když je dostatečně přilnavé a bezpečné.
Prostě a jednoduše, jedu na motorce a nechci přejíždět přes žádné čáry. To nejlepší, co je pod koly, je čistý asfalt. Tento fakt návrháři využili při návrhu značení, které mělo řidiče intuitivně vést k bezpečné vzdálenosti od středové čáry. Když motocyklisté respektovali nové značení, snížilo se riziko, že jejich tělo vyčnívá do dráhy protijedoucích vozidel, což významně přispělo ke snížení počtu nehod. V mnoha případech je tedy příčinou nehod nesprávně zvolená trajektorie v zatáčce. Trasa, která často vede k vybočení motorky z pruhu.
Bílý ornament stojí v reálu pár korun, zachrání desítky životů
To může mít fatální následky. Z tohoto důvodu byly navrženy bílé elipsy, které vedou motocyklisty správným směrem. Pomáhají jim udržet bezpečnou vzdálenost od protijedoucích vozidel. Tyto elipsy byly instalovány v nebezpečných zatáčkách a výsledky předčily očekávání. Počet nehod na těchto úsecích s aplikací nového značení dramaticky poklesl, to jen potvrzuje účinnost tohoto jednoduchého, ale účinného opatření. Značení bylo vytvořeno s ohledem na psychologii řidičů. Ti mají tendenci se vyhýbat jízdě přímo po značení.
Nemusí jít nutně o nějaké nápisy typu „Risk“ nebo „Jeď u kraje“ a podobně. Jde o nástřik barvy na asfaltu jako takový. Elipsy byly strategicky umístěny tak, aby řidiče vedly k optimální dráze, která snižuje riziko kolize. Vede motorkáře dál od středu vozovky. Tento přístup se ukázal jako mimořádně efektivní, jak dokazuje výrazný pokles nehod na místech, kde bylo značení instalováno. Informace z Tyrolska se nyní šíří do dalších zemí, které také zkoumají možnosti implementace podobného značení na svých silnicích.
Funguje to, tak to zkouší i další státy, Česká republika to není
Výzkum také zdůrazňuje důležitost preventivních opatření, jako je instalace pružných plastových prvků, které mohou zmírnit následky případných pádů. Výsledky tyrolského testu jsou natolik přesvědčivé, že je nyní elipsové značení zvažováno i v jiných regionech a zemích. Například v Německu, Lucembursku a Švýcarsku. A ačkoli plošné nasazení těchto opatření tam ještě není na pořadu dne, první výsledky jsou velmi povzbudivé.
V současnosti se očekává, že by tento koncept mohl být postupně rozšířen na více úseků silnic, zejména tam, kde jsou motocyklisté vystaveni vyššímu riziku nehod. Co na to já? Mně se tohle líbí. Je to jednoduché a funguje to. Má to hlavu a patu, nejde o žádnou komplikovanou technologii. Výzkum ukazuje, jak jednoduché vizuální prvky mohou mít zásadní dopad na bezpečnost silničního provozu. Za mne jde o funkční příspěvek k prevenci nehod, a to nejen v Rakousku, ale i v širším globálním měřítku.
Výsledky testů jsou jednoznačně pozitivní a naznačují, že správně navržené a strategicky umístěné značení může zásadně ovlivnit bezpečnost na silnicích. Zejména v nebezpečných úsecích, jako jsou ostré a nepřehledné zatáčky. A mezi námi, je to jen trocha barvy, stojí to pár korun. Tak kdy se začne stříkat u nás? Díky kombinaci optických triků a psychologických principů se podařilo výrazně snížit počet nehod na rizikových úsecích. Palec nahoru. Tak teď ještě aby kompetentní české úřady viděly v tomhle smysl a začaly to řešit. Bude to jistě efektivnější než policejní hlídky.