V roce 2025 přichází na všechny tyto silnice nový typ radarů. Pokutu dostanete, i když dodržíte rychlostní limity

Tuning nebyl nikdy žádoucí a jsou země, kde po úpravách vyloženě pasou. Kdo má hlasitější auto či motorku, má velkou smůlu.

i Zdroj fotografie: Bruitparif
                   

Francie ukazuje, že v boji proti rychlým řidičům nehodlá polevit. Naopak. Pokuty, radary, policisté, nová nařízení a nové značky. Teď přichází s další novinkou, řeč je o nových radarech, které nejsou jen tak obyčejné. Jak to myslím, že nejsou obyčejné? Nejde o klasické radary, jež by snímaly SPZ a měřily rychlost. O těch ale za chvíli. Připomenu už známé technologické novinky z kategorie měření, které ale jsou také nad rámec běžného měření. A co je na nich tak zvláštního? Především to, že jsou navrženy tak, aby byly co nejméně nápadné.

V Česku s tím může jezdit kdokoli, v USA jen policie. Milí řidiči, uhádnete, co to je?

Radary na měření rychlosti jsou proti tomuto zastaralé piksly

Na rozdíl od klasických radarů, které jsou většinou umístěny na viditelných místech a často označeny dopravními značkami, tyhle nové radary jsou schované v nenápadných boxech. Tyto radary nejsou o měření rychlosti. Dokážou něco jiného. Kromě klasického měření rychlosti umí také rozpoznat, jestli řidič používá mobilní telefon za jízdy, jestli má zapnutý bezpečnostní pás nebo jestli náhodou neprojíždí na červenou. Všechny tyto informace dokážou radary zpracovat v reálném čase a okamžitě odeslat pokutu na adresu řidiče. Ano, čtete správně.

iZdroj fotografie: Bruitparif

Už žádné zastavování policií na místě, žádné vysvětlování. Pokuta vám prostě přijde poštou, řidič s tím nic neudělá. Teď ale k tomu, jak Francie začala testovat nové radary, které tedy neměří rychlost, ale hlučnost. Ano, čtete správně. Pokud jste řidič ve Francii a vaše auto nebo motorka vydává příliš hlasitý zvuk, můžete se připravit na to, že vám domů přijde pokuta. Co to znamená pro běžné řidiče? Tyto nové radary se nazývají „radary na hluk“ nebo také „zvukové radary“.

Zelená karta 2025: Největší změna za 16 let. Vše je jinak, než jste zvyklí

Kdo má hlučný výfuk, dostane pokutu a ani o tom neví

Jsou vybaveny speciálními mikrofony a kamerami, které dokážou přesně změřit hladinu hluku, kterou vozidlo vydává. Tyto radary nejsou jen o měření hluku, ale také o identifikaci konkrétního vozidla. Jakmile radar zaznamená, že hladina hluku překročila povolený limit, okamžitě pořídí fotografii vozidla a jeho registrační značky. A co následuje? Samozřejmě pokuta, jež přijde přímo domů. Radary se zaměřují především na motorky a sportovní auta, která jsou často vybavena upravenými výfuky, jež vydávají hlasitější zvuk, než je povoleno.

iZdroj fotografie: Bruitparif

A jak to celé funguje? Zvukové radary jsou vybaveny několika mikrofony, které dokážou přesně určit, odkud hluk přichází. Díky tomu mohou radarové systémy rozlišit, zda hluk pochází z určitého vozidla, nebo například z okolního prostředí. Tyto radary jsou propojeny s kamerami, které pořizují fotografie vozidel, jež překročí povolený limit hluku. Ve Francii se za řízení příliš hlučného vozidla trestá pokutou a tamní ​​města stále častěji monitorují hlukovou zátěž.

Bude tohle i u nás? Doufejme, že zatím ne a tak to zůstane

Jsou to už dva roky, co sedm francouzských metropolí začalo používat nový radar. Jde o města Paříž, Nice, Toulouse, Bron, Saint-Lambert, Rueil-Malmaison a Villeneuve-le-Roi. Přelomový radar se dá identifikovat podle velké antény a velkého počtu zvukových senzorů. Francie chce snížit a trestat hlukovou zátěž způsobenou hlavně upravenými výfuky. Hlukový limit byl nastaven na 85 decibelů a pokuta na fixní částku 135 eur, tedy cca 3 300 Kč. Nový typ radarů by měl být definitivně schválen na jaře letošního roku.

Mělo by to být i u nás?

Zdroj: Bruitparif
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články