Naftové motory dostaly velkou ránu při aféře s ovlivňováním měření emisí, to byla škoda. Jejich čas totiž ani zdaleka neskončil.
Naftové motory to v posledních letech nemají jednoduché. Emisní normy jsou stále přísnější. Elektromobily jsou uměle propagovány a prezentovány jako spása světa. Bez ohledu na to, jak moc emisním balastem jsou zatíženy. Náročnost výroby elektromobilů a výrobu elektrické energie a celé infrastruktury nikdo nevidí. Nebo nechce vidět. Hybridy jsou na vzestupu, právem. Tam kombinace spalovacího motoru a elektřiny dává smysl a vykazuje značnou úroveň efektivity. Proti hybridům nic nemám, fungují. Možná to je cesta, nebo jedna z cest.
Naftový motor už dnes není synonymem pro saze a špínu
Diesel se zdál být na odpis. Skutečně? Neřekl bych. Ne když vidím, že přichází technologie, která by mohla naftovým motorům vrátit jejich místo na výsluní. Nový vývoj slibuje až 45krát vyšší účinnost a zároveň nižší emise. Znamená to, že diesel ještě neřekl poslední slovo? Nová technologie byla nedávno naznačena v rámci výzkumu Washingtonské univerzity v St. Louis, Univerzity Missouri a Texaské univerzity A&M. Věc přináší zásadní změnu v tom, jak naftové motory fungují. Díky inovativnímu přístupu ke spalování paliva dokážou nové motory dosáhnout mnohem vyšší účinnosti. To znamená, že z každé kapky paliva získají více energie.
Podle vývojářů je účinnost těchto motorů až 45krát vyšší než u současných dieselových agregátů. To by mohlo znamenat nejen nižší spotřebu, ale také výrazné snížení emisí, což je klíčové pro splnění stále přísnějších ekologických požadavků. Jak to funguje? Zkusím to vzít spíše „polopaticky“ a tak nějak lidovou řečí, interpretovat vyloženě vědecké postupy bych považoval v tuto chvíli za zbytečné. Základem nové technologie je optimalizace spalovacího procesu. Motor pracuje při vyšších teplotách a tlacích.
To zlepšuje účinnost spalování a zároveň snižuje množství škodlivých emisí. Díky tomu je možné dosáhnout lepšího výkonu i při nižší spotřebě paliva. Další výhodou je, že tyto motory nevyžadují složité a drahé systémy na úpravu výfukových plynů, jako jsou filtry pevných částic nebo selektivní katalytická redukce. To znamená nižší náklady na výrobu i údržbu, což by mohlo dieselům vrátit jejich konkurenceschopnost. Zatím to tedy zní všechno moc dobře. Je v něčem problém? Já ho vidím minimálně v tom, že EU nastartovala proces a elektrifikace.
Hon za emisemi je možná správný, jde ale nesprávnou cestou
Tvrdí, že elektromobily jsou jedinou správnou cestou, na tuto hru přistoupila i většina automobilek. Neumím být prorokem, ale myslím si, že se nám tohle jednou vrátí. A nebude to dlouho trvat, v horizontu pár let se určitě ukáže, že jsme měli jít jiným směrem. Myslím si, že naftové motory mají stále své místo, zejména v segmentech, kde je potřeba vysoký výkon a dlouhý dojezd. Nákladní doprava, zemědělská technika nebo dálkové autobusy – to jsou oblasti, kde diesel stále dominuje. Ano, jezdit s velkoobjemovým naftovým motorem na krátké cesty do centra města, to není rozumné, ekologické ani příznivé pro motor jako takový.
Do města se malý benzín, hybrid i elektromobil hodí víc. Jakmile ale člověk vyjede za město, váhy se začnu překlápět právě ve prospěch nafty. Nová technologie by mohla dieselům zajistit druhou šanci. Mimochodem je mi líto, že došlo k aféře Dieselgate. Bylo to zbytečné. Automobilky už v té době místo aby cokoli upravovaly, měly dát jasně najevo, že hon za emisemi za každou cenu není splnitelný. Pokud se podaří snížit emise a zvýšit účinnost, mohly by se naftové motory stát konkurenceschopnou alternativou k elektromobilům.
Do města spíše ne, ale na dlouhé cesty je diesel nejlepší
Zejména v oblastech, kde je infrastruktura pro nabíjení stále nedostatečná. Co to znamená pro automobilky? Myslím si, že pro některé by tato technologie mohla být záchranou. Místo toho, aby musely investovat miliardy do vývoje elektromobilů, by mohly upravit stávající naftové motory na novou technologii. To by jim umožnilo splnit přísné emisní normy a zároveň nabídnout zákazníkům cenově dostupné a spolehlivé vozy. Jediné, co jim v tom asi brání, je strach nebo neochota manažerů učinit krok, který by odhalil nesmyslnost myšlenky globální elektromobility. Čas ukáže.