Sáhnout na peníze běžného občana a řidiče je snadné, nemusí být ani reálný důvod. Stačí chtít vyšší zisk a jen zvednout poplatek.
Každý o něm slyšel, každý ho má zaplacené. Nebo by minimálně měl mít, pokud vlastní nějaké vozidlo. Ale co je to přesně, to povinné ručení? Povinné ručení je pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jde o zákonnou povinnost každého provozovatele motorového vozidla. Pojištění je nezbytné pro legální provoz vozidla a poskytuje finanční ochranu pro případ škod způsobených třetím osobám. Povinné ručení pokrývá újmy způsobené vozidlem jiným osobám a chrání pojištěného před potenciálními finančními následky těchto škod.
Kdo nemá zaplaceno, stejně zaplatí. Později, ale i s úroky
Jinak řečeno, každý, kdo má nějaké vozidlo, musí mít sjednané povinné ručení. A pokud se stane nějaká nehoda, je z toho pojištění pokryto řešení škod. Jinak „oficiálním jazykem“ se dá říct, že z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se poskytuje pojistné plnění za škody vzniklé provozem vozidla uvedeného v pojistné smlouvě. Pojištěný má právo, aby za něj pojistitel nahradil újmy a náklady. Chápete? Prostě pokud máte povinné ručení, pojišťovna za vás zaplatí škody, které způsobíte. Ne na vašem autě, na vašem majetku.
Ale vyřeší škody na autech ostatních. Zní to jednoduše. Jsou tady ale určitá omezení. Třeba limity pojistného krytí, které představují maximální částku, již pojišťovna v případě škody vyplatí poškozenému. Minimální zákonný limit pojistné ochrany je 50 milionů korun při újmě na zdraví na každého poškozeného a 50 milionů korun při majetkové škodě bez ohledu na počet poškozených. Detaily se ale liší u jednotlivých pojišťoven.
Ty nabízejí různé varianty těchto limitů. V praxi to znamená, že v případě nehody pojišťovna zaplatí za viníka nehody poškozenému skutečnou škodu, maximálně však do výše stanovených limitů. S rozdílnými podmínkami jsou tady i rozdílné ceny mezi pojišťovnami. A také různé ceny pojištění. Povinné ručení kryje škody vzniklé ublížením na zdraví nebo usmrcením. Účelně vynaložené náklady spojené s péčí o zdraví zraněného zvířete.
Pokud nemá pachatel povinné ručení, uhradí to za něj ČKP
Škody vzniklé poškozením, zničením nebo ztrátou věci, jakož i škody vzniklé odcizením věci, pokud fyzická osoba ztratila schopnost ji opatrovat. Dále kryje ušlý zisk, účelně vynaložené náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování práv. Náklady vynaložené zdravotní pojišťovnou na zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního pojištění. A tak dále a tak dále, motorista ale musí vědět, že jsou i situace, při kterých může dojít ke krácení pojistného plnění. V extrému může padnout úhrada škod na řidiče, zejména pokud poruší podmínky pojistné smlouvy.
Jak probíhá uzavření smlouvy? Dnes už velmi často online, člověk nemusí jít ani na pobočku nějaké kanceláře. Pro sjednání pojistné smlouvy jsou potřeba identifikační údaje pojistníka a údaje o vozidle. Informace o škodní historii si pojišťovna ověří elektronicky v databázi České kanceláře pojistitelů. A je to. Dříve bylo vše „Stvrzeno“ vydáním zelené karty. Ale pozor, tu od 1. října 2024 není pojistitel povinen vydávat automaticky, pouze na žádost pojistníka.
Zelená karta už se nevydává automaticky, musíte si požádat
Paradox, že? A to je třeba mít zelenou kartu na cesty do zahraničí. Kolik povinné ručení stojí? To záleží na nabídce té které pojišťovny. Nicméně cenu povinného ručení ovlivňuje řada faktorů, včetně kategorie vozidla, zdvihového objemu válců nebo výkonu motoru, zvoleného limitu pojistného plnění a předchozího bezeškodného průběhu. Dalšími parametry mohou být rozsah asistenčních služeb, stáří vozidla a podobně.
Teď ale budeme jako řidiči platit za povinné ručení víc. Nedávno došlo podle našich průzkumů ke skokovému navýšení průměrné výše povinného ručení. Rozdíl je proti loňskému roku cca 600 Kč při ročním poplatku. Některé pojišťovny navýšily roční ceny až o třicet procent. Pravda, jiné zase mírně zlevnily, ovšem v řádech jednotek procent. Cenová úprava indikuje souvislost mezi jednotlivými značkami aut.
Řidiči platí víc, některé pojišťovny ale mírně klesly s cenou
Z nějakého důvodu si majitelé vozů značky Hyundai uleví od placení. Naopak ten, kdo má Škodu a další koncernové značky, zaplatí nově mnohem víc. Proč pojišťovny zdražily? Oblíbenou mantrou jsou zvýšené náklady na provoz. Říkám si, jak tento v reálu u pojišťoven funguje. Systém je nastaven tak, že agenti pracují podle odvedené práce na systému odměn. Spíš si myslím, že pojišťovny využívají všeobecného trendu, a když mohou, tak zdraží. Motorista to stejně zaplatí. Naštěstí je tady možnost výběru.