Technologie začínají naše auta stále více zahlcovat. Blíží se novinka, která možná neskončí jen u hlídání řidičů. Může dojít k tomu, že nás inteligentní systémy začnou udávat úřadům.
V zásadě se nedivím řidičům, kteří si pro radost pořizují starší modely vozů. Někteří z důvodu nostalgie, kdy chtějí vlastnit auto, na něž mají příjemné vzpomínky z dětství. Jiní jako zajímavou investici, kterou si navíc dokáží prakticky užívat. A někteří prostě z důvodu, že je baví řídit vůz, jenž ještě není prošpikovaný moderními technologiemi, a tak jej mají plně pod svou kontrolou. Tedy bez jakýchkoliv zásahů moderních bezpečnostních systémů do řízení.
Sám mohu ze zkušenosti potvrdit, že jízda ve voze třeba ze 70. let má své obrovské kouzlo. A to navzdory tomu, že se nejedná o žádný nadupaný sporťák. Za volantem se totiž cítíte docela jinak. Vnímáte jinak zodpovědnost za řízení, protože víte, že vám vůz, respektive vaše jízda neodpustí chyby. A tím pádem máte z řízení starého modelu podstatně intenzivnější zážitek.
Více bezpečnosti, méně sebekázně
Fakt, že moderní vozy získávají stále více „chytrých“ bezpečnostních a podpůrných systémů, je na jednu stranu chvályhodný. Tyto technologie totiž dokáží podchytit naše potenciální chyby, a tak ochránit náš vůz, nás samotné, ale i ostatní účastníky provozu. Tuto problematiku lze ovšem vnímat i docela jinak. Svým způsobem ztrácíme za řízení tak trochu zodpovědnost, protože víme, že když polevíme třeba na pozornosti (například čtením zprávy na mobilu), vůz nám situaci na vozovce do jisté míry pohlídá.
Typickým příkladem jsou jízdní asistenti, kteří nám hlídají bezpečnou vzdálenost od vozu před námi, a dokonce jsou schopní vůz prudce zastavit, pokud včas nezareagujeme na jejich upozornění před blížící se nehodou. Také tu máme hlídače jízdních pruhů, ti nám buď avizují, že jsme mimo správnou dráhu jízdy, nebo nás dokonce sami na správnou „stopu“ aktivně vrátí. A mohli bychom se bavit i o dalších bezpečnostních systémech, jako je parkovací asistent, detekce povolené rychlosti atd.
Nakonec nebudeme řidiči, ale jen pasažéři
Zkrátka čím více postupujeme do budoucnosti, tím rychleji za nás auta dělají, abych tak řekl, naši práci. Až nakonec dojde k tomu, že budou na silnicích běžná auta s autonomním řízením, kdy si už na volant prakticky nesáhneme. Ale kdo z nás se na takovou budoucnost doopravdy těší? Kde pak bude ta obyčejná radost z ovládání vozu, kvůli níž si pořizujeme vozy, jež nás řídit vysloveně baví? Naše řidičské dovednosti nám nakonec nebudou k ničemu. Ale to už se dívám příliš daleko do budoucnosti.
Nový bezpečnostní systém na přání EU
Novinka, která tu bude ani ne za rok, je dalším stupněm k tomu, abychom cítili opět o kus menší zodpovědnost v rámci našich schopností za volantem. A určitě vás nepřekvapí, že v ní má prsty jako obyčejně Evropská unie. Jejím cílem je v tomto případě údajně zvýšení bezpečnosti na silnicích. Ale o co se jedná konkrétně? Všechny nové vozy na území Evropské unie budou muset být od 1. ledna 2024 vybaveny systémem, jenž bude kontrolovat dostatečnou koncentraci řidičů na řízení.
Tento asistent má název Advanced Driver Distraction Warning (zkratka ADDW) a v zásadě bude konkurovat podobným systémům, které již některé automobilky do svých vozů instalují. Podle informací EU se však bude jednat o mnohem vyspělejší technologii, jež bude patrně založena na umělé inteligenci. ADDW bude v praxi fungovat následujícím způsobem.
Systém, který bedlivě hlídá. Dokud ho nevypnete
Jakmile vůz přesáhne rychlost 20 km/h, ADDW začne průběžně monitorovat pohyby očí řidiče v rámci jednotlivých předdefinovaných zón. Tím pádem dojde k detekci momentů, kdy se řidič dostatečně nevěnuje řízení. Například z důvodu již zmíněného sledování mobilu, delšího pozorování nějakého dění na vozovce bočním okénkem apod. Prostě jakmile řidič odvrátí pozornost (tedy konkrétně oči) z vozovky v úhlu větším než 30 stupňů, systém bude připravený reagovat. A v případě, že bude ztráta pozornosti řidiče delší než 6 sekund, dostane řidič varování. Časový úsek před varováním se zkrátí na 3,5 vteřiny ve chvíli, kdy vůz zvýší rychlost přes 50 km/h.
Jak bude takové varování vypadat? Můžeme se těšit jak na zvukové, tak vizuální signály a možná, že systém bude schopen udělovat i další formy varování (vibrace apod.). Ty už budou s velkou pravděpodobností v rukou jednotlivých výrobců aut. Současně má být možné tento bezpečnostní systém řidičem manuálně vypínat a zapínat podobně jako start/stop systém v některých současných automobilech.
Zatím půjde vypnout, ale může být hůř
To je ovšem trochu zvláštní informace, protože pak ADDW lehce postrádá původně zamýšlený globální smysl. Pozornost bude hlídat jen tomu, kdo bude ochoten jej mít během jízdy zapnutý. Každopádně možnost vypnutí ADDW bude pro mnoho řidičů jistě pozitivním řešením.
No ale co přijde potom? Začne nás další „bezpečnostní“ systém rovnou udávat úřadům, když vyhodnotí, že jsme třeba porušili předpisy? I to je scénář, kterého se můžeme za pár let dočkat. Třeba začne umělá inteligence brát práci policistům.
Kdo se těší a kdo děsí
Jak vnímáte blížící se novou součást povinné výbavy vy osobně? Je to z vašeho pohledu kvalitní bezpečnostní prvek, jenž zamezí mnoha nehodám, které by se jinak staly kvůli nepozornosti řidičů? Nebo je to podle vás jen další zbytečná „pruda“ z Bruselu, jež naše auta ještě více napěchuje zcela zbytečnou technologií? Každopádně bude zajímavé sledovat, jestli tato inovace o nějaký ten kousek zvýší ceny vozů, které jimi začnou být masově vybavené.