Nejoblíbenější kombi na světě v nové verzi. Bude to absolutní prodejní hit, koncern se začíná klepat strachy

Všemi oblíbené kombi, které se terénu opravdu nebojí. Šestá generace s 2,5 litrovým motorem dozrála téměř do dokonalosti. Komplexní univerzál? Vypadá to tak.

i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Subaru
i Zdroj fotografie: Subaru
Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
                   

„Oplastované kombi“ se zvýšenou světlou výškou má v nabídce mnoho výrobců. Jen namátkou: VW Golf/Passat Alltrack, Mercedes-Benz E All-Terain nebo naše Škoda Octavia i Superb Scout. Zakladatelé této kategorie se kromě plastových podběhů pyšnili i opravdovými terénními schopnostmi. Vzpomeňme alespoň tři klíčové modely: Audi Allroad, Volvo XC 70 a Subaru Outback. Ten poslední je aktuálně „back“ a vše důležité k němu přinášíme právě nyní.

„Tři mušketýři“ založily novou kategorii

Průkopníci této kategorie se snažili být víc než jen marketingovými produkty automobilek a nosiči plastových ozdob karoserie. Kdysi jsem viděl video s první generací Allroadu na trialové trati kdesi v Čechách, a nebyl jsem zdaleka jediný, kdo nevěřícně zíral, co to auto dokáže. Možná nejlepší evoluce motoru 2.5 TDI (vstřikovače Denso a 132 kW, pamatujete?) a možnost pneumatického zvednutí světlé výšky dělaly svoje.

iZdroj fotografie: Audi

A samozřejmě, původní, poctivý a technicky dokonalý pohon Quattro. Něco jako Haldex? Ne, děkujeme, tohle nemůžeme přijmout. Do terénu jedině s robustní mechanikou a mezinápravovým diferenciálem Torsen. Allroad byl (a v nejnovějším vydání pochopitelně ještě je) dokonalým obojživelníkem – s podvozkem ve spodní poloze tichým polykačem dálničních kilometrů, se zvednutým pak autem schopným v blátě i ve sněhu víc, než by vás kdy napadlo.

Japonský recept na terénní kombi slavil úspěch

Subaru Outback na to šel trochu jinak. Vynechal na údržbu a případnou výměnu náročné měchy a variabilní světlou výšku, zato dokonale využil symetrický (a stálý) pohon čtyř kol a motory typu boxer, jimiž je Subaru proslulé. A tu světlou výšku? Uděláme to spíš vyšší, než nižší. Jak řekli, tak se i stalo. Vzniklo kombi, které se terénu opravdu neleklo a v některých svých verzích vypadalo neuvěřitelně „outdoor“. A zákazníci jej milovali, jak za oceánem, tak v Evropě.

iZdroj fotografie: Subaru

A jeho poslední, šestá verze se drží stále stejného principu. K dostání je s jediným motorem (atmosférický boxer 2,5 litru / 169 koní / 252 Nm) a jedinou převodovkou (bezestupňovou CVT s virtuálními osmi stupni), což na první pohled nevypadá na oslnivou kombinaci, zejména v otázce spotřeby. Nicméně, testy ukazují, že udávaná spotřeba 7,4l je opravdu údaj, kolem kterého se dá dlouhodobě jezdit. Na stálou čtyřkolku se skoro 170 koňmi to není špatné.

Interiér poplatný digitálnímu věku. Co naděláme

A podobně můžeme pokračovat. Interiér dostal nový svislý středový displej, současně ubylo mnoho tlačítek a ovladačů, jejichž funkce se přesunuly právě na displej. Což je něco, co se poslední dobou stává téměř normou, z které popravdě nejásám. Klasická tlačítka minimálně na ovládání klimatizace a audia mi zkrátka přijdou pohodlnější – a také bezpečnější. To je ale trend nejen u Subaru, vypadá to, že výrobcům už v rámci šetření nezbývá ani na tlačítka.

iZdroj fotografie: Subaru

Velký důraz byl kladen na bezpečnostní systém, který Subaru nazývá EyeSight (tady již ve čtvrté generaci) a který je založen na snímání okolí vozu kamerami a detekci možných kolizí. Už druhá generace snížila podle údajů Subaru počet čelních nárazů o 61% a zcela nová má tuto bilanci ještě vylepšit, zejména na křižovatkách. To nejsou špatná čísla. Pokud mi digitální hračky denně neotravují život, ale naopak ho umí zachránit, budu je milovat až na věky.

Subaru se vším všudy, stále podle stejného receptu

Celkově? Nový Outback se ani ve své šesté reinkarnaci nezpronevěřil DNA, se kterou před desítkami let přišel na svět. Tedy nízké těžiště díky „boxeru“ a symetrickému pohonu čtyř kol, robustní podvozek se světlou výšku zahanbující mnohá pseudoterénní SUV a odolnost v terénu. Cenově začíná lehce přes milion, akční verze Field je za 1.170.000 korun a přináší zvýšené oplastování i čalounění odolné proti vodě. A plastovou vanu v zavazadlovém prostoru, pro mokré holinky nebo mokré kolo, podle libosti a naturelu majitele. Parťákem i mimo silnice pro vás bude každopádně.

Galerie

Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií

Jak se vám poslední vydání Outbacku líbí?

Zdroj: Subaru
Diskuze Vstoupit do diskuze
63 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články