Nový typ radarů: Neunikne nikdo, speciální maskovaná kamera vyfotí každého řidiče. Kde všude jsou?

Radarová kamera, která vidí vše, byla nainstalována na řadě míst. Nepomohou triky ani zběsilé manévry, řidiči mají smůlu a budou platit pokutu.

i Zdroj fotografie: Vitronic
                   

Jak se nenechat vyfotit radarem? Řidiči spekulují a při průjezdech pod radarovými kamerami dělají různé triky a manévry, aby se vyhnuli „zvěčnění“ na důkazové fotografii. Nebudu mluvit o konkrétních praktikách, nechci nikomu radit nebo navádět. Ale někteří motoristé hřeší na to, že jsou kamery nedokonalé. Že existují slepá místa anebo že radary měří pouze do určité rychlosti. Možná, ale tomu je teď konec.

Specializovaná firma vyrábí radary, které nelze obelstít

Minimálně tam, kde jsou či budou nasazeny přístroje od společnosti Vitronic Machine Vision. Společnost Vitronic Machine Vision patří mezi přední hráče na trhu dopravních technologií. Pozor ale, tady nejde o nějaký start-up, který by se rozzářil díky jednomu oslnivému patentu a pak rychle zhasl. Technologie Vitronic zajišťuje bezpečné procesy v celé řadě průmyslových odvětví od automobilového průmyslu přes logistiku až po monitorování dopravy.

Fotografie z radarového měření ukázala těžce uvěřitelný záznam. Traktor měl naměřenou rychlost 263 km/h

iZdroj fotografie: Vitronic

Firma má skutečně velký rozsah. Zmínil jsem hlavní trendy a zaměření, k tomu je tady zdravotnická péče, 3D tělesné scanování, i dnes moderní fotovoltaika. Firma je na trhu již téměř 40 let. A není nijak malá, je to globální skupina společností s 1 400 zaměstnanci. V závodě ve Wiesbadenu v Německu je k dispozici 18 000 m2 kancelářských, výrobních a skladových prostor pro výzkum, vývoj, plánování projektů, výrobu, prodej a administrativu. Na základě dekád zkušeností se snaží společnost posouvat hranice toho, co je možné udržitelným jednáním.

„Pes za volantem“ zachránil řidiče před pokutou. Důkazní fotografie z rychlostního radaru pobavila celé Česko

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Pokud bych mohl parafrázovat, tak sama firma prezentuje svou vizi tak, že se snaží změnit to, co se změnit dá. Proč to všechno zmiňuji tady, na webu zaměřeném na auta? To, že se systémy Vitronic také používají ke kontrole správné výroby farmaceutických produktů a zdravotnických prostředků, jako jsou inzulínová pera, je možná zajímavé. Ale kromě diabetiků a lidí s diabetem spojených to asi nikoho neuchvátí. To, že mýtné systémy značky financují infrastrukturu provozovanou zákazníky v dopravě, už se začíná tématu blížit. Jenže to není všechno.

Dohled nad bezpečností provozu? V reálu jde o vybírání pokut

Technologie Vitronic slouží i ke sledování omezení rychlosti dopravy po celém světě prostřednictvím takzvaných „bleskových jednotek“. A jsme u toho. Vitronic zdůrazňuje, že jejich záznamy jsou považovány za velmi spolehlivé zejména při soudních řízeních. To znamená, že všechna jejich zařízení jsou certifikována a vysoce přesná. Kamery Poliscan od společnosti Vitronic byly podle nejnovějších informací instalovány v Polsku. Pokud tam pojedete na dovolenou, dávejte velký, velký pozor. Co je kritické? Že mají vzhled připomínající sloup.

Neoznačený policejní Ford Focus je mocná past. Číhá na řidiče, kteří jezdí za levnými nákupy

iZdroj fotografie: Vitronic

Přehlédnete je. A to velice snadno. A jsou schopny snímat provoz ze všech směrů. Jeden měřicí systém těchto kamer dokáže monitorovat několik jízdních pruhů najednou. Tyto kamery jsou schopny rozpoznat přibližující se i odjíždějící vozidla a zaznamenávat vozidla pohybující se za sebou. Tato schopnost umožňuje bezchybné zaznamenávání dopravních přestupků i v hustém provozu. Jinak řečeno, neujedete.

EU tvrdě na řidiče: Největší změna řidičských průkazů v historii. Dotkne se i vás, nikdo neuteče. Co udělat, až poté sednete do auta?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Díky technologii laserového měření, konkrétně využití LiDARu, nelze chybně určit rychlost příliš rychlých vozidel, i když jedou paralelně vedle jiných aut. Kvalitu měření nijak neovlivňuje ani hustota provozu, ani povětrnostní podmínky. Poláci tvrdí, že za tuto rozmanitost může právě LiDAR. To umožňuje přesné snímání za všech okolností. Vitronic nabízí svá nová zařízení v několika konfiguracích.

Nepomůže jet hodně vysokou rychlostí, limit je nedosažitelný

Mohou být umístěna na sloupu se sérií kamer, na stativu nebo v krytu, který připomíná zadní část obytného auta nebo vozíku. To je velký podraz na řidiče. Pokud čekáte siluetu kamery, které si všimnete, tak u automobilu je to podlé. Toho si možná ani nevšimnete. Podtrženo a sečteno, technologie je to vyspělá tak, že ať budete dělat před objektivem cokoli, zachytí vás. A pokud pojedete vyšší než povolenou rychlostí, tak vás vyfotí a udá policii.

Brzy začnou platit zničující předpisy: Kdo překročí povolenou rychlost, přijde navždy o auto. Bez výjimek, týká se to i vás

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Takže je tady jiná možnost? Jet tak rychle, že to radar nezvládne? Ne, neřekl bych. Kamery mají rychlostní limit, po jehož překročení již nedokážou správně zaznamenávat rychlost. Ale neradujte se. Tento limit je stanoven až na 320 km/h. To znamená, že řidičů, kteří před radarem uniknou, bude jen velmi málo.

Arogantní blázen v Opelu poslal dvoutunový Land Rover i s dítětem několikrát přes střechu. Kamera ho natočila

iZdroj fotografie: Vitronic

Kdy naposledy jste jeli 320 km/h? Společnost říká, že se snaží neustále inovovat a přizpůsobovat svá zařízení aktuálním potřebám dopravních složek. Jejich technologie tak nejen zajišťuje bezpečnost na silnicích, ale také přispívá ke snížení počtu dopravních nehod. Tím, že odrazuje řidiče od porušování dopravních předpisů. No, já nevím, ale určitě pokud pojedu do Polska, budu si dávat pozor. A nejenom tam, zařízení tohoto výrobce jsou i jinde po Evropě.

Kdy naposledy jste jeli 320 km/h?

Zdroj: Vitronic
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články