Radarová kamera, která vidí vše, byla nainstalována na řadě míst. Nepomohou triky ani zběsilé manévry, řidiči mají smůlu a budou platit pokutu.
Jak se nenechat vyfotit radarem? Řidiči spekulují a při průjezdech pod radarovými kamerami dělají různé triky a manévry, aby se vyhnuli „zvěčnění“ na důkazové fotografii. Nebudu mluvit o konkrétních praktikách, nechci nikomu radit nebo navádět. Ale někteří motoristé hřeší na to, že jsou kamery nedokonalé. Že existují slepá místa anebo že radary měří pouze do určité rychlosti. Možná, ale tomu je teď konec.
Specializovaná firma vyrábí radary, které nelze obelstít
Minimálně tam, kde jsou či budou nasazeny přístroje od společnosti Vitronic Machine Vision. Společnost Vitronic Machine Vision patří mezi přední hráče na trhu dopravních technologií. Pozor ale, tady nejde o nějaký start-up, který by se rozzářil díky jednomu oslnivému patentu a pak rychle zhasl. Technologie Vitronic zajišťuje bezpečné procesy v celé řadě průmyslových odvětví od automobilového průmyslu přes logistiku až po monitorování dopravy.
Firma má skutečně velký rozsah. Zmínil jsem hlavní trendy a zaměření, k tomu je tady zdravotnická péče, 3D tělesné scanování, i dnes moderní fotovoltaika. Firma je na trhu již téměř 40 let. A není nijak malá, je to globální skupina společností s 1 400 zaměstnanci. V závodě ve Wiesbadenu v Německu je k dispozici 18 000 m2 kancelářských, výrobních a skladových prostor pro výzkum, vývoj, plánování projektů, výrobu, prodej a administrativu. Na základě dekád zkušeností se snaží společnost posouvat hranice toho, co je možné udržitelným jednáním.
Pokud bych mohl parafrázovat, tak sama firma prezentuje svou vizi tak, že se snaží změnit to, co se změnit dá. Proč to všechno zmiňuji tady, na webu zaměřeném na auta? To, že se systémy Vitronic také používají ke kontrole správné výroby farmaceutických produktů a zdravotnických prostředků, jako jsou inzulínová pera, je možná zajímavé. Ale kromě diabetiků a lidí s diabetem spojených to asi nikoho neuchvátí. To, že mýtné systémy značky financují infrastrukturu provozovanou zákazníky v dopravě, už se začíná tématu blížit. Jenže to není všechno.
Dohled nad bezpečností provozu? V reálu jde o vybírání pokut
Technologie Vitronic slouží i ke sledování omezení rychlosti dopravy po celém světě prostřednictvím takzvaných „bleskových jednotek“. A jsme u toho. Vitronic zdůrazňuje, že jejich záznamy jsou považovány za velmi spolehlivé zejména při soudních řízeních. To znamená, že všechna jejich zařízení jsou certifikována a vysoce přesná. Kamery Poliscan od společnosti Vitronic byly podle nejnovějších informací instalovány v Polsku. Pokud tam pojedete na dovolenou, dávejte velký, velký pozor. Co je kritické? Že mají vzhled připomínající sloup.
Přehlédnete je. A to velice snadno. A jsou schopny snímat provoz ze všech směrů. Jeden měřicí systém těchto kamer dokáže monitorovat několik jízdních pruhů najednou. Tyto kamery jsou schopny rozpoznat přibližující se i odjíždějící vozidla a zaznamenávat vozidla pohybující se za sebou. Tato schopnost umožňuje bezchybné zaznamenávání dopravních přestupků i v hustém provozu. Jinak řečeno, neujedete.
Díky technologii laserového měření, konkrétně využití LiDARu, nelze chybně určit rychlost příliš rychlých vozidel, i když jedou paralelně vedle jiných aut. Kvalitu měření nijak neovlivňuje ani hustota provozu, ani povětrnostní podmínky. Poláci tvrdí, že za tuto rozmanitost může právě LiDAR. To umožňuje přesné snímání za všech okolností. Vitronic nabízí svá nová zařízení v několika konfiguracích.
Nepomůže jet hodně vysokou rychlostí, limit je nedosažitelný
Mohou být umístěna na sloupu se sérií kamer, na stativu nebo v krytu, který připomíná zadní část obytného auta nebo vozíku. To je velký podraz na řidiče. Pokud čekáte siluetu kamery, které si všimnete, tak u automobilu je to podlé. Toho si možná ani nevšimnete. Podtrženo a sečteno, technologie je to vyspělá tak, že ať budete dělat před objektivem cokoli, zachytí vás. A pokud pojedete vyšší než povolenou rychlostí, tak vás vyfotí a udá policii.
Takže je tady jiná možnost? Jet tak rychle, že to radar nezvládne? Ne, neřekl bych. Kamery mají rychlostní limit, po jehož překročení již nedokážou správně zaznamenávat rychlost. Ale neradujte se. Tento limit je stanoven až na 320 km/h. To znamená, že řidičů, kteří před radarem uniknou, bude jen velmi málo.
Kdy naposledy jste jeli 320 km/h? Společnost říká, že se snaží neustále inovovat a přizpůsobovat svá zařízení aktuálním potřebám dopravních složek. Jejich technologie tak nejen zajišťuje bezpečnost na silnicích, ale také přispívá ke snížení počtu dopravních nehod. Tím, že odrazuje řidiče od porušování dopravních předpisů. No, já nevím, ale určitě pokud pojedu do Polska, budu si dávat pozor. A nejenom tam, zařízení tohoto výrobce jsou i jinde po Evropě.