Český odborník na ojetiny vysvětlil, zda se vyplatí koupit si auto s nájezdem 300 000 km. Verdikt nás zaskočil

Hledání auta z druhé ruky má svá pravidla, absolutní počet kilometrů na tachometru není důležitý. Je potřeba soustředit se na roční nájezd.

i Zdroj fotografie: Uživatel Stahlkocher / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Existuje jakási magická hranice 100 000 km, kterou řada laiků v oblasti automobilismu považuje za hraniční, pokud jde o spolehlivost ojetého auta. Nebo o dělící čáru mezi autem v dobrém a špatném technickém stavu. Nájezd přitom, jak vysvětlil profesionální prodejce ojetých automobilů, pan Petr H. z Velkého Meziříčí, nehraje zásadní roli. Do určité míry, s jistým nájezdem naopak počet najetých kilometrů nelze přehlížet. Je lepší koupit si ojetinu s vyšším nájezdem za méně peněz, nebo dražší auto s méně najetými kilometry?

Jaký nájezd hledat? Ani malý, ani velký

Jde o otázku možnosti volby. S neomezeným rozpočtem je logické pořídit si co nejméně ojeté auto s minimálním nájezdem, cena jednoho identického modelu s rozdílem v nájezdu v řádech stovek tisíc kilometrů se ale bude dramaticky lišit. Ten, kdo si může koupit zánovní auto s malým nájezdem, ať tak udělá. Důležité při nákupu auta z druhé ruky je prověřit si skutečný stav najetých kilometrů. To že má naftová Škoda Octavia druhé generace na tachometru 150 000 km neznamená, že číslo odpovídá skutečnosti. Tachometr mohl být stočený, klidně o 300 000 km. S dobře ošetřeným interiérem to nezkušený laik nepozná, automechanik by však měl.

iZdroj fotografie: Škoda

Důležitý je pravidelný servis, doložený jak záznamy v servisní knize, to se týká zejména pravidelných prohlídek. Tak také fakturami, s podrobným rozpisem měněných dílů a pracovních úkonů. Auto s nájezdem 150 000 km, které jezdilo na pravidelný servis podle předpisu či méně, by mělo být v pořádku. U dvojnásobného nájezdu už je ale situace komplikovanější. I s maximální péči dojde po čase k únavě materiálu, k nevyhnutelnému opotřebení čalounění, k uvolnění dosud pevných spojů. A i kdyby nakrásně řidič dokázal kabinu auta udržet v perfektním stavu, na podvozku se vysoký nájezd tak jako tak podepíše.

Základem je ojetinu prověřit

S vysokým nájezdem se auto nevyhnulo ježdění v zimě. Zespodu bude vůz pravděpodobně více zasažený korozí na ocelových částech, než stroj s malým nájezdem. V horším stavu budou plasty, guma vlivem okolí bude více zpuchřelá než u minimálně jeté ojetiny. Zoxidované budou díly z lehkých kovů. Silentbloky budou na hranici životnosti, spíše však už daleko za ní. Komponenty na nápravě budou uvolněné, stačí si vzpomenout na stav našich silnic. Pan Petr jednoznačně doporučuje koupit si ojetinu s nízkým počtem najetých kilometr. Pozor ale, ne s nejnižším možným nájezdem!

iZdroj fotografie: Radek Vršecký / Creative Commons / CC-BY-SA

Odborník na ojetiny varuje před autem, které nejezdilo. U více letých aut s nájezdem do 3 000 km ročně je třeba se ptát, pro auto nebylo používáno. Kde bylo parkováno. Zda bylo průběžně startováno a zahříváno. U automobilu s malým ročním nájezdem hrozí překvapivě také technické potíže. Systém, který stál celý rok v klidu, je najdou natlakován, přiveden k vysoké teplotě, rozkmitán. Podle pana Petra je důležité neřešit celkový nájezd, ale hledat exemplář s obvyklým ročním nájezdem. U sportovního auta jde v průměru u jednotky tisíc ročně, u rodinného vozu od nižší desítky tisíc. Plus servisní historie, prověření online přes lustrační server, a je z poloviny vyhráno.

Koupili byste si auto s vyšším nájezdem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články