„Hlavně si teď nekupujte elektromobil.“ Odborník si hraje s ohněm a navzdory EU vysílá lidem jasný vzkaz

Chce tady někdo auto, které jezdí na elektřinu? Evropská unie nám chce nacpat zboží, o které není zájem, bude výprodej?

i Zdroj fotografie: HZS Praha
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Auto jako investice, to je téma, které velmi často člověk řeší, když přemýšlí o tom, jaké vůz si pořídit. Až na výjimky platí, že jde vždy o investici nevýhodnou, prodělečnou. U nového auta je to hned v okamžiku nákupu propad ceny, klidně op deset, patnáct procent. A to ani člověk nevyjede ze showroomu. A už přichází o peníze. U ojetin to tak bolestné není. Tam už prvotní ztrátu ceny zaplatil prvomajitel.

Cena ojetých aut obvykle v čase klesá, výjimky ale existují

Přesto ale aut klesá cena a pokud zájemce koupil automobil v jednom roce, po pěti letech ho prodá za cenu rozhodně nižší. Výjimky existují. Speciální edice, kterým naopak cena roste. A sportovní auta, typicky třeba Porsche. Myslím tím 911, ne olítanou Panameru od Turka z bývalého východního Německa. Elektromobily mezi auta, která si drží cenu, nepatří. Jestliže chce někdo investovat do auta na elektřinu, měl by si to rozmyslet.

iZdroj fotografie: AAA Auto

My v redakci AutoŽivě varujeme před unáhleným nákupem elektrických aut. Jsou tady argumenty, které podle mého názoru dávají smysl a mohou ušetřit peníze každému, kdo o koupi elektromobilu uvažuje. Nebál bych se tvrdit, že současná situace na trhu s elektrickými vozy je natolik dynamická, že se vyplatí počkat. A co to znamená běžné řidiče? Možná víc, než si myslíme. Evropská unie totiž od příštího roku zavádí přísnější emisní limity, které nutí automobilky k masivnímu přechodu na elektrická vozidla.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Tyto regulace mohou způsobit dramatický pokles cen elektromobilů, což by mohlo zcela změnit trh. Je to jeden z názorů a vyplatí se ho neignorovat. Neříkám, že je stoprocentní, že se do té doby něco nestane, situace se nezmění. Stačí se podívat na to, co se děje ve světě poté, co americký prezident Donald Trump vyhlásil na zbytek světa vysoká cla. Akcie padají, ceny produktů rostou. Automobilky budou pod obrovským tlakem. Dělají všechno pro to, aby splnily nové emisní kvóty. Pokud se jim to nepodaří, hrozí jim astronomické pokuty.

Stojíme na prahu ekonomického zvratu, za který může Trump

Například Volkswagen by mohl čelit sankcím ve výši až 32 miliard korun, pokud nezvýší podíl elektrických vozidel ve své produkci. Jenže. Jedna věc je nutit elektrická auta lidi. Věc druhá je, co dělat, když je lidi nebudou kupovat. Tady si automobilky dost naběhly. Tohle se mělo utnout hned v začátku. A jít třeba cestou syntetického paliva. Budou automobilky nuceny snižovat ceny a nabízet atraktivní slevy, aby přilákaly co nejvíce zákazníků? Je logické, že by toto mohlo nastat. Jak jinak prodat něco, co člověk nechce, než to zlevnit?

iZdroj fotografie: iStock

Napíše se milion dvě stě Kč, to se škrtne. Vedle se napíše milion sto Kč, a to se také škrtne. A za 999 000 Kč to určitě nějaký pomatenec koupí. Proč by tedy měly ceny elektromobilů klesnout? Důvod ke zlevnění elektrických aut je podle některých samozvaných odborníků jednoduchý. Automobilky budou muset zvýšit podíl elektrických vozidel na celkové produkci, aby se vyhnuly pokutám. To znamená, že na trh uvedou nové modely, které budou cenově dostupnější. Elektromobily, dosud považované za luxusní zboží, se stanou dostupnějšími pro širší veřejnost.

Elektrická auta by mohla příští rok podle expertů zlevnit

Co to znamená pro běžné řidiče? Možná si budou moci dovolit elektromobil, o kterém dosud jen snili. Já tento názor nesdílím. Nevěřím, že se bude zlevňovat a že prodeje elektrických aut porostou. A pokud, tak ne u nás. Řada odborníků a kolegů také upozorňuje na to, že současná nabídka elektromobilů není ideální. Mnoho modelů je stále příliš drahých a jejich dojezd nebo výbava neodpovídají očekáváním zákazníků.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Může být. Dalším důvodem, proč počkat, je očekávaný technologický pokrok. Automobilky neustále investují do vývoje nových baterií a dalších technologií, které zvyšují dojezd a snižují náklady na výrobu. Tyto inovace by prý mohly být dostupné už v příštím roce. To znamená, že nové modely budou nejen levnější, ale také lepší.

Evropská unie tlačí na dekarbonizaci dopravy, to je fakt.  Automobilky se tomu musí přizpůsobit. Ale s elektromobily to nejde tak, jak se očekávalo. A čekání na lepší nabídku může být nekonečné, protože trh s elektromobily se neustále vyvíjí. Každý si musí zvážit, co je pro něj důležité, a rozhodnout se podle svých priorit. Budoucnost možná patří elektromobilům, ale teď ještě není ten správný čas je kupovat. Pokud jim bude patřit, tak těm, co ještě nesjely z výrobních linek.

Koupíte si elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články