Z auta odkapávají různé kapaliny: Jak podle barvy a vůně poznat, zda je únik neškodný a kdy hrozí vysoké nebezpečí

Brzdivá kapalina nebo voda, pokud dochází k úniku, je to problém. V některých případech může být ztráta náplně auta fatální dopady.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pod autem lze občas najít vlhkou skvrnu, v horším případě dokonce kaluž, po úniku některé z technických kapalin. Může jít o signál technické poruchy, jindy se jedná o důsledek přirozených procesů. Existují způsoby, jak určit a identifikovat kapalinu, která z auta unikla. Zjistit, zda se jedná o technickou poruchu vyžadující servis anebo zda je kaluž pod autem neškodná stopa a ni se neděje. Některé náplně mohou z auta přirozeně odcházet a jejich únik je v pořádku, jiné kapaliny svým únikem představují problém. V extrémním případě s přímým ohrožením řidiče i posádky. Jaké kapaliny mohou z auta unikat a proč?

Únik kapalin nemusí být problém, většinou je

Voda

Základní kapalina nejenom pro existenci všeho života na Zemi, ale také samozřejmá náplň v automobilu. Je problém, pokud zničeno nic začne unikat z auta ve formě páry. Ale kaluž pod autem nemusí být problém. Určitě ne v létě, kdy jde o přirozený proces kondenzace na klimatizačním systému. Vysrážená voda uniká speciálním odtokem ve spodní části motorového prostoru, řidič ji může najít, když jede v horku, používá klimatizaci a zaparkuje na dost dlouhou dobu. Voda se dostane ven pod auto. Nic se neděje, z takového nálezu není třeba panikařit. Nejedná se o technickou poruchu.

i

Voda může unikat z auta i ve formě páry. Je otázka odkud, pára může vznikat tím, že se voda dostává na rozpálené části motoru a odpařuje se. Někdy, a to pozor, se dostane do prostor motor, do různých záhybu, voda dešťová. Když se pak řidič rozjede a pohne s autem, může tato voda vytéct. Objeví se buď na zemi pod autem, nebo se může právě odpařovat. Je zapotřebí si uvědomit, že i takovou vodu lze u auta detekovat, a nepanikařit předem s obavami z nežádoucího úniku. Vodu lze také najít v zimě v garáži, když řidič zaparkuje v teple auto, které má vespodu nanesený sníh či led.

Benzín

Asi každý zná barvu a vůni benzínu, palivo si s vodou, ani jakoukoli jinou kapalinou, snad nikdo nesplete. Benzín může být cítit jak v motorovém prostoru, tak uvnitř kabiny. Anebo v okolí blízkosti víčka nádrže. Pokud by došlo k proražení nádrže, objevil by se benzín pod zadní nápravou před zavazadlovým prostorem. Netěsní-li palivové potrubí, může také benzín odkapávat z motorového prostoru. V druhém zmiňovaném případě dochází k tvorbě kouře během chodu pohonné jednotky. V tomto případě se vyplatí neodkládat návštěvu servisu, takové porucha může snadno skončit požárem.

iZdroj fotografie: Naoto Sato / Creative Commons / CC BY-NC-SA

Brzdová kapalina

Tato technická náplň lze identifikovat podle typického alkoholového zápachu, střední viskozity a nažloutlé barvy. Pokud uniká, tak je to obvykle v místech kolem kol. Netvoří se velké louže, přítomnost i pouze několika kapek může predikovat ztrátu účinnosti brzd. Je absolutně nepřijatelné řídit auto s poškozeným či nefunkčním brzdovým systémem. Auto by se nemělo startovat a jezdit s ním, je to vysoce nebezpečné. Je důležité dostat auto na odtahovce do servisu a tam identifikovat přesně problém, zajistit výměnu či opravu a naplnění nové brzdové kapaliny.

Motorový olej

Olej nemá žádnou výraznou vůni, lze ho poznat podle tmavě hnědé barvy. Na listu papíru po něm zůstávají charakteristické mastné stopy. Mazivo přitom může odkapávat nejenom z motoru, ale také z převodovky nebo zadní nápravy. V tomto případě není tak tmavý a má jantarový odstín.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nejčastěji dohází k úniku motorového oleje, ostatní maziva neodkapávají tak často. U starého motoru selhávají těsnění, úniky oleje jsou často viditelné na spojích jednotlivých komponent motoru. Pokud mazivo vyteče na asfalt, znamená to, že je únik poměrně velký, menší únik je typický rosením na dílech pohonné jednotky, bez velkých louží pod autem. Doporučuje s pravidelně kontrolovat stav hladiny brzdového oleje.

Chladící kapalina

Únik nemrznoucí směsi je pro auto jednou z nejnebezpečnějších věcí Pokud není místo úniku zjištěno včas, tak se může znenadání pod kapotou objevit tryskajíc fontána. Nárůst tlaku způsobí, že vadná pryžová hadička odpadne od držáku a horká nemrznoucí směs se vyvalí ven. Okamžitě se začne odpařovat. Proto je výskyt kapek z chladiče nebo gumových trubek chladícího systému důvodem k opatrnost a preventivní kontrole. Nemrznoucí směs se pozná podle vůně alkoholu a vysoké viskozity. Po kontaktu s papírem zůstávají na povrchu mastné skvrny.

Co vy, sledujete, zda z auta něco neteče?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články