Tajemné senzory u předních sloupků nemají ve skutečnosti žádnou mysteriózní funkci. Řidiči spekulují zcela zbytečně.
Řidiči a majitelé automobilů leckdy netuší a neznají všechny funkce a možnosti, které jejich vozidlo nabízí. Neznají, co které tlačítko ovládá, co má ten který ovladač za funkci. Kolem některých komponent a součástí výbavy pak panují dokonce až mysteriózní představy. Tak třeba se jedná o to, že u některých aut jsou v předních sloupcích instalovány záhadné senzory. Jaká jsou tato zařízení a jaká je jejich role v autě?
Moderní auta většinou takové senzory nemají, nepotřebují
„Jde velmi často o problematiku u ojetin,“ říká specialista na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček, „u aut, která koupí noví majitelé z druhé ruky.“ Prvomajitel se obvykle seznámí se všemi funkcemi vozu už před nákupem či po něm. Vše si nechá v showroomu vysvětlit. U ojetého auta takový prostor často nebývá. „Člověk, který si koupí ojetinu, pak až postupně přichází na to, co jeho auto vlastně nabízí a umí,“ doplňuje expert, „a ptá se, třeba i v servisu, jako je tomu u nás.“
Příkladem jsou senzory v přední části vozu. „Mnoho řidičů, kteří koupí ojetý vůz, si všimne,“ popisuje věc odborník, „že z oblasti čelního skla vyčnívají podivné senzory tajemného původu. Někdy lidi spekulují, že jde o odposlouchávací zařízení.“ Taková zařízení jsou obvykle instalována v předních sloupcích. Jak horních částech, v blízkosti hlavy řidiče a spolujezdce, tak v těch spodních v oblasti spoje sloupku a palubní desky. Senzory se většinou vyskytují u starších vozů, i když nejsou výjimkou ani u těch novějších.
U továrně montovaného alarmu nejsou čidla tak patrná
Naopak stojí za zmínku, že stará auta nutně nemusí mít tajemné senzory, jde o prvky doplňkové výbavy, která není vždy v autě samozřejmostí. Senzory v předním sloupku jsou aplikovány do vozů vybavených alarmem. Tajemným „čudlíkem“ není nic jiného než ultrazvukový alarmový senzor. Jde o systém, který po zavření hlídá interiér vozu a zároveň aktivuje alarm. Čidla obvykle pracují na principu Dopplerova jevu, tedy změny frekvence zvukových vln odražených od pohybujícího se objektu.
Zvukové vlny mají tak vysokou frekvenci, že je lidské ucho nedokáže zachytit. Po detekci pohybu uvnitř vozu vyšle ultrazvukový senzor signál do ovládacího panelu, který aktivuje sirénu alarmu spolu s výstražnými světly. Auto začne houkat a blikat. Na jednu stranu bezpečnostní sytém obvykle funguje. Na stranu druhou odradí spíše jen zloděje začátečníka. Zkušený kriminálník umí poměrně rychle některé méně sofistikované bezpečnostní systémy z druhovýroby překonat.