Druhá generace modelu nabídla pouze jeden velký motor, navíc na „špatné“ palivo. A zaujala netradičním otvíráním zavazadlového prostoru.
První generace Škody Superb byla zásahem do černého. Zájemci o domácí značky mohli do té doby při touze po luxusu volit pouze Octavii v nějaké vyšší výbavě a s přemírou příplatkové výbavy. Superb se etabloval v kategorii výše. Zasáhl sice do teritoria příbuzného Passatu, ale to český zákazník neřešil. V druhé generaci pak přišlo umocnění celé myšlenky. A více prostoru vzadu, byť s určitým kompromisem.
Motory Audi do druhé generace nemohly, nevešly se tam
Druhá generace Škody Superb přinesla zajímavé řešení v podobě výklopné zádě liftbacku/sedanu. S trochou grifu mohl člověk otvírat buď kufr jako sedan, „malým víkem“, anebo zvedat celé páté dveře. A kufr pod nimi byl obrovský. Překvapivě tento velký vůz stojí na platformě Golfu či Octavie II. To se projevuje mimo jiné malou vnitřní šířkou a absurdně krátkými zadními sedadly. Před kterými je až nadbytečný prostor pro nohy.
Motory jsou příčně uloženy. Předchozí modely Superbu a tehdejší Passat měly motory podélně. Což znamená třeba to, že i když první generace mohla mít pod kapotou naftové šestiválce, do „dvojky“ se tyto velké nevešly. Šestiválec byl v druhé generaci Superbu jeden. Benzínový agregát 3.6 FSI. Jakkoli naftu milující řidiči padali do mdlob při představě spotřeby, motor se stal tajným tipem pro ty, kdo preferovali namísto spotřeby dynamiku a přijatelné servisní náklady. Nicméně většina Superbů druhé generace byla poháněna diesely.
Starší verze motorů TDI-PD mohou mít problémy s pronikáním nafty do oleje, zatímco novější verze common-railových motorů měly a mají problémy s pohonem olejového čerpadla a selháním rozvodů. Benzínové motory TSI mohly trpět závadami na rozvodech, problémy s kondenzací vody v mlhovkách a nadměrnou spotřebou oleje. Podvozek Superbu II. generace je o něco méně odolný než u předchozího modelu.
Lepší než mít problémy s naftou je platit za benzín
Tradiční výhodou Superbu je však dobrá protikorozní ochrana a stabilní elektroinstalace. Pokud jde o doporučené motory, „výhrou“ je tedy vidlicový šestiválec 3.6 FSI. Ten nabízí solidní výkon a spolehlivost, zatímco diesely s motorem 2.0 TDI jsou vhodné pro ty, kdo hodně jezdí a hledají úspornější variantu. Mezi typické závady patří vůle v nápravách a předčasné opotřebení ložisek kol. Závady dvouhmotových setrvačníků, to platí pro diesely s manuální převodovkou.
Vzácně u 2.0 TDI/TDI-PD hrozí selhání mazání následkem protočení hřídelky pohonu olejového čerpadla. Závady příplatkového přídavného naftového topení jsou problémem aut do roku 2010. Vylomení šroubu držícího kladku rozvodového řemene s fatálními následky pro motor hrozí vzácně u 2.0 TDI. Vadné vstřikovače mohou být u 1.6 TDI v nižších, u ostatních dieselů při vyšších nájezdech.
Koupě se bez prohlídky automechanikem neobejde, pozor na to
Jakkoli tímto výběr největších a typických potíží modelu nekončí, přesto šlo – a stále jde – o oblíbenou ojetinu. Aktuálně je na německém prodejním serveru v nabídce Škoda Superb z roku 2014. Pod kapotou má benzínový šestiválec a na tachometru najetých 83 000 km. V přepočtu vyjde na 240 000 Kč. Výbava je parádní, od panoramatické střechy až k pohonu všech kol. Výkon jde na všechna čtyři kola přes manuální šestikvalt.
K autu je navíc druhá sada pneumatik. Karoserie kombi navíc láká monstrózním prostorem. Otázkou je samozřejmě technický stav, podle fotek hezké auto může být v reálu pastí na kupujícího. Pokud by ale exemplář prošel schválením kompetentním mechanikem, může to být kandidát pro člověka, který neřeší spotřebu a chce silné a spolehlivé auto s velkým zavazadelníkem.