Škoda Fabia na přímého konkurenta nestačí. Tahle nenápadná ojetina totiž nabízí za stejné peníze více řidičské muziky

Se správným motorem umí levné a malé auto nabídnout nejenom praktičnost, ale i zábavu za volantem. Konkurence nemá šanci.

i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
i Zdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl
Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií
                   

Kompaktní hatchbacky to v našich podmínkách nikdy neměly snadné. Vždy byly v přímé konfrontaci s tuzemskou značkou Škoda a jejím modelem Fabia. To je pozice, která není jednoduchá, a ne každý výrobce v ní dokázal obstát. Mezi úspěšné rivaly jistě patří Ford Fiesta. Auto mělo vždy zvláštní status. Určitě se jednalo o cenově dostupnou alternativu k Fabii. Ale také o vůz, které dokázal nabídnout na poměry třídy až překvapivé jízdní vlastnosti, řidičskou angažovanost a zábavu za volantem.

Model Fiesta je na trhu od roku 1976, od roku 2008 globálně

Ford Fiesta sedmé generace je ve výrobě od roku 2017, jde stále o relativně mladé auto. Které umí řidiče bavit, jakkoli to není prioritou. Není řeč samozřejmě o sportovní verzi ST, která svými schopnostmi (a cenou) stojí trochu stranou. I obyčejná Fiesta jezdí pěkně a prověřené litrové tříválce EcoBoost jí umí udělit slušnou dynamiku. Nelze se divit, přeplňovaný motor uměl obstojně rozjet větší Focus, takže s menší a lehčí Fiestou nemá rozhodně problém. A pokud má stroj dobré pneumatiky, je o výtečné jízdní vlastnosti postaráno.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl

Na trhu ojetin je nabídka dostatečná, dají se najít i relativně málo ojetá auta. Ceny aut z druhé ruky jsou relativně stabilní, a nepadají. Pokud před třemi, čtyřmi roky začínaly někde u 220 tisíc Kč, situace je dnes podobná. Fiesta si svou hodnotu drží, pokud jde o auto, které má historii, nižší nájezd a dobrou výbavu. Jak je to s nabídkou pohonných jednotek? Atmosférický tříválec 1,1 l může na první pohled vypadat nedostatečně svým výkonem, ovšem do města stačí. Kdo jezdí víc, i mimo městě a touží po vyšším potenciálu, nemusí mít obavu z přeplňovaného litrového tříválce.

Malé motory do města bohatě stačí, dálnice vyžadují turbo

Má příjemný výkon, hlavně ve verzích 74 a 92 kW. Atraktivní, výkonově slabší motorizace byla s automatem vhodnou alternativou k relativně rizikovým koncernovým vozům s převodovkami DSG. Ty mohou být po letech provozu, a s vyšším nájezdem, poruchové. Měničový automat u EcoBoostu je v kontrastu s nimi spolehlivý. Nicméně stav Fiesty a její hodnota, respektive kondice, jsou o přístupu majitele. Pokud se neignoruje servis a dává Fiestě, co potřebuje, bude to dlouhodobě spolehlivý automobil.

Našli jsme sen každého řidiče: Odolná ojetina českých autobazarů. A cena? Doslova směšná

Dětské nemoci litrového EcoBoostu už jsou historií, úniky chladící kapaliny či praskající písty už by hrozit neměly. Ojediněle může prasknout membrána podtlakového ovládání turba, ale to až po větším nájezdu. EcoBoost je ale citlivý na olej a palivo. Prodlužovat interval na hranici možného je nežádoucí. Měnit olej je vhodné jednou za rok nebo nejdéle po 15 000 km. Jezdí-li auto krátké trasy ve městě, tak i dříve. Agregát vyžaduje odpovídající olej, a to 5W-20 podle normy M2C 948-B. Vhodné je také tankovat aditivovaný benzín s vyšším oktanovým číslem.

Jízdní vlastnosti Fiesty jsou ukázkové, až bezkonkurenční

Mezi nejčastější závady a problémy patří opotřebovaná spojka u 1.0 EcoBoost. Mohou za to obvykle řidiči, kteří nejsou zvyklí tříválec. O usazování karbonu v motoru 1.0 EcoBoost při dlouhodobém provozu na špatný benzín a s dlouhými intervaly výměn oleje už padla zmínka. Nepříjemná je spotřeba oleje, zejména u 1.0 EcoBoost prodlužovanými intervaly. Vzácně se může objevit zmatený infotainment, řešením je aktualizace softwaru. A zřídka je patrná uvolněná sedačka řidiče, jako příklad kolísavé kvality zpracování.

iZdroj fotografie: S vědomím Autohaus Stahl

V současnosti je na německém prodejním serveru v nabídce Ford Fiesta motorem 1.1 o výkonu 63 kW ve výbavě COOL&CONNECT. Stroj s manuální převodovkou je z roku 2019 a má najeto 71 000 km. Podle fotek se jedná o relativně opečovávaný automobil. Vnitřek auta je také v solidním stavu. Není patrné opotřebení, které by výrazně nesouviselo s nájezdem. Auto stojí v přepočtu 297 000 Kč a je v režimu odpočtu DPH. Takže plátce daně z přidané hodnoty může využít odpočtu a kalkulovat cca s cenou 245 500 Kč.

Galerie

Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií

Jaká je vaše volba, Ford nebo Škoda?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články