Etalon třídy co do jízdních vlastností, praktické rodinné auto s podvozkem schopným sportovní jízdy. Jen ten správný motor by to chtělo!
První generace Fordu Focus byla trhákem, druhá řada tak možná přivodila nadšencům s velkým očekáváním mírné rozladění. Myšleno vzhledově, protože jinak byla tehdejší novinka výrazně lepší než předchůdce. Ford Focus II. generace byl ve výrobě v letech 2004 až 2010 a dodneška si zachoval punc atraktivity. Auto bylo a je prostornější, kvalitnější a spolehlivější než první generace.
Golf, nebo Focus bylo dříve zásadní dilema. A je vlastně i dnes
Progres v kvalitě je evidentní jak ve zpracování a použitých materiálech v interiéru, tak na protikorozní ochraně. Stále nejde o špičku ve třídě, ale je dobrým zjištěním, že dvojkový Focus je napaden korozí obvykle už jen na místech, kde se odře nepříliš odolný lak. Jestliže Focus tak trochu nestačil s dechem v závodě kvality Volkswagenu Golf, tak jízdní vlastnosti by mohl vyučovat.
Jde o komfortní automobil, který dobře drží stopu a nezradí ani při sportovně laděné jízdě. Odolnost zavěšení kol je dobrá, dlouhodobou výhodou podvozků od Fordu je i dobrá demontovatelnost a vcelku cenově dostupné náhradní díly. V celé nabídce motorů vlastně figuruje jen jedna menší slabina – kompaktní naftový čtyřválec 1.6 TDCi. Kultivovaný, tichý a pružný motor, původem z francouzského koncernu PSA.
Jiné označení, ale podstata stejná. TDCi je HDi od PSA
Podobně jako dvoulitr 2.0 TDCi vykazuje častější potíže turbodmychadel. Většinou jde o ucpaná sítka v přívodu oleje pro ložisko turba a masivnější úniky oleje. Namáhané exempláře hlásí problémy s dvouhmotovými setrvačníky. Bez problémů nejsou ani filtry DPF. Obecně mezi typické neduhy patří poruchy bezestupňové převodovky CVT, ta v zásadě nejde opravit. Dále závady EGR ventilů, kolísání otáček volnoběhu, občasné zhasnutí motoru u zážehové verze.
Nepříjemné je praskání žárovek v předních světlometech. Za problematické lze označit závady turbodmychadel u motoru 1.6 TDCi, závady škrtících klapek u zážehové verze či poruchy variátoru časování ventilů u 1.6 Ti-VCT. Jaký motor naopak doporučit? Z naftové nabídky asi robustní dvoulitrový čtyřválec spíše než menší 1.8 TDCi. Dvoulitr již na rozdíl od verze použité v první generaci nemá problematické vstřikování, je mechanicky odolnější. Menší benzínové motory 1.4 a 1.6 16V jsou vhodné spíše do města, mimo obec působí líným dojmem. Silnější agregáty jsou spíše raritní. Dalším motorem, který lze doporučit, je čtyřválec 1.6 litru o výkonu 74 kW. Žádný velký sportovec, ale spolehlivý jednoduchý motor určitě.
Benzínové atmosférické motory moc nejedou, ale vydrží
Na německém serveru s ojetinami je jeden z nejlevnějších Focusů za v přepočtu 18 000 Kč. Rovnou si můžeme říct, že je lepší od něj dát ruce pryč, tedy od tohoto konkrétního kusu. Jde právě o onu zmiňovanou naftovou problematickou šestnáctistovku. Auto je z roku 2006 a má najeto 248 521 km a není ani moc hezké po vnější vzhledové stránce. Je otlučené jako píšťalka, auto je bourané vpředu napravo, byť půjde asi jen o nárazník. Karoserie kombi je praktická, ovšem ne tak elegantní jako hatchback.
Manuál je relativně bezpečnou volbou, byť pětikvalt je dnes už překonaným schématem. Podle prodejce jsou převodovka a motor v perfektní kondici, ale tomu nelze důvěřovat. Výbava je přiměřená, v tom problém nebude. Ale kabina vozu je zasažena brutálním znečištěním, u zadních sedaček je lepší neptat se, čím jsou potřísněné. Tady nejnižší cena znamená laciné lákadlo na drahý průvan v peněžence. Když Ford Focus této generace, tak s jiným motorem a také za jiné peníze. V cenové hladině od 35 000 Kč lze najít vcelku slušné a zachovalé kousky s nájezdem pod 200 000 km.