Jak ihned snížit spotřebu, a to řádově o desítky procent? Stačí dodržovat jednoduché postupy a věnovat se řazení.
Má zařazení různých rychlostních stupňů při konstantní rychlosti vliv na spotřebu paliva? Bezpochyby, na toto téma proběhla řada studií a praktických pokusů. Jedním z posledních, kdo se pokusil téma objasnit, byl populární youtuber Jason Fenske z kanálu Engineering Explained. Lze získané výsledky aplikovat do praxe a snížit tak reálně spotřebu?
Spotřebu u auta lze snížit poměrně snadno, stačí řadit
Experimentátor na základě svých měření a testů prohlásil, že nejúčinnější je odřazovat nahoru co nejdříve. Nižší otáčky znamenají nižší spotřebu paliva. Potvrdil to i praktickým testem, kdy ve svém automobilu opakovaně absolvoval identickou trasu stejnou rychlostí, ovšem s jinými zařazenými rychlostními stupni. Youtuber měřil přes připojenou diagnostiku zatížení motoru, spotřebu, aktuální otáčky a rychlost.
Díky připojení diagnostického zařízení přitom Fenske mohl neustále sledovat zatížení, které je kladeno na motor, jeho spotřebu paliva, aktuální otáčky agregátu a okamžitou rychlost. Při zařazeném druhém stupni při rychlosti 93 km/h byla spotřeba na hladině 16,8 l/100 km a agregát točil 6 345 ot/min. To vše při zatížení motoru na 37 %.
Identické tempo, ale jiný rychlostní stupeň, to je řešení
Na třetí převodový stupeň se zvýšilo zatížení pohonné jednotky na 38 %, ovšem spotřeba klesla na 9,2 l/100 km, při otáčkách 4 359 ot/min. Na pětku pak klesly otáčky na 2 640 ot/min a spotřeba spadla na 6,2 l/100 km. Vliv zařazení konkrétního stupně na spotřebu byl potvrzen. Ovšem s dodatkem, že je třeba vnímat nutnost vztahu mezi nízkými otáčkami a zatížením pohonné jednotky.
Mezi základní pravidla a tipy pro snížení spotřeby platí, že u většiny aut se vyplatí jezdit spíše na čtvrtém převodovém stupni než na pátém. Pětka bývá u většiny aut obvykle utlumena, motor nepracuje efektivně. Naopak čtyřka je nevhodná pro výjezd do kopce, tam je žádoucí podřadit na trojku. Rozjíždět se zbytečně agresivně a vytáčet motor do otáček není z hlediska spotřeby ideální. Řidič ušetří pár vteřin, ale zbytečně zvýší spotřebu.
Základem snižování spotřeby je klid a plynulost
Dnešní auta, povětšinou s přímým vstřikováním, nevyžadují dojíždění do křižovatek na neutrál. To se týka spíše starých aut s karburátory. Není to bezpečné a ani to není úsporné, u moderních aut se vyplatí brzdit motorem. Nejlepší je držet konstantní rychlost a zbytečně nepřeřazovat. Některé zdroje říkají, že téměř každých dvacet vteřin kolísá rychlost o 10 km/h a spotřeba může stoupnout až o dvacet procent.