Projet křižovatkou na červenou, to je „o papíry“, jde o body a pokutu. Málokdo tuší, že s oranžovou je to to samé v bleděmodrém.
Na červenou se nejezdí, ale oranžová je v pořádku a může se projet? Mnoho řidičů žije v tom přesvědčení, že jízda křižovatkou na oranžovou je zcela legální. Nikdo nechce projet semafor na červené světlo. Tam je cítit ve vzduchu jasná pokuta, zřejmý problém. Může se ale stát, že v okamžiku, kdy řidič projede oranžovou, padne červená. Pak rádoby vtipálci, kteří červenou projedou, říkají, že jeli na růžovou.
Na červenou se nejezdí, ovšem oranžová je tady problém
Víme to z našeho rychlého redakčního průzkumu. Podle toho žije 83 % motoristů v totálním omylu a absolutní neznalosti pravidel provozu. A to jsou debaty ohledně toho, co znamená oranžové světlo na semaforu a jaké povinnosti s sebou nese, poměrně časté. Jde o oblíbené „hospodské“ téma. Zákon o provozu na pozemních komunikacích definuje toto světlo jako „signál se žlutým světlem Pozor!“.
To vyvolává řadu otázek ohledně toho, jak se řidiči a ostatní účastníci provozu mají v rámci oranžového světla chovat. Běžný motorista si myslí, že když se blíží ke křižovatce se semafory a padne oranžová, může ji v klidu projet. Přišlápne tedy plyn a křižovatkou projede. Toto je obecně považováno za legální. Co není považováno za legální, když v rámci tohoto procesu řidič nestihne vjet do křižovatky na oranžovou. Padne červená a on ji projede. Překvapivě pro většinu řidičů je jízda na oranžovou stejně „závadná“ jako jízda na červenou.
Je to zřejmé z předpisů. Co říká zákon? Zákon o provozu na pozemních komunikacích upravuje použití žlutého nebo oranžového světla a říká, že „při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem ‚Pozor!‘ povinnost připravit se k jízdě.“ A že „při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál se žlutým světlem ‚Pozor!‘ povinnost zastavit vozidlo (…) před světelným signalizačním zařízením.“ Podle tohoto je jasné, že vjet na oranžovou do křižovatky se nesmí.
Oranžová se nesmí projet, pouze v jednom jediném případě
Je tady ale jedna výjimka, opět na ni pohlíží zákon, když říká: „je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.“ Co to znamená v praxi? Pokud se blížíte k oranžovému světlu na semaforu, záleží na vzdálenosti od křižovatky a na tom, jestli je bezpečnější brzdit, nebo pokračovat v jízdě. Zákon umožňuje pokračovat v jízdě, pokud není možné vozidlo bezpečně zastavit.
V této situaci byste se měli včas rozhodnout, jestli zastavit, nebo pokračovat. S ohledem na bezpečnost sebe i ostatních. Velmi často se stává, že řidič prudce zastaví a ten za ním do něj nabourá. Úplně nejhorší je před semaforem na poslední chvíli zrychlit. A pak si to na poslední chvíli rozmyslet a zastavit. Pak si řidič v druhém autě vzadu myslí, že ten první projede. Nečeká, že zastaví. A velmi často skutečně do auta před sebou nabourá. Dá se spekulovat o teorii, která zohledňuje reakční dobu řidiče v poměru k rychlosti jízdy a vzdálenosti.
Teorie nepomáhá, zásadní je věnovat pozornost jízdě
Lze se výpočtem dostat k tomu, že při rychlosti 50 km/h může být potřeba až 30 metrů k zastavení auta. Pak je asi lepší křižovatku projet. Ale to je teorie, vždy je třeba zohlednit danou situaci a všeobecnou bezpečnost. Pokud někdo projede křižovatku na oranžovou poté, co stál na červenou, nemá šanci. Jakkoli by mu to policie obtížně prokazovala. Pomohl by asi jen kamerový záznam.
Každopádně tam není faktor „bezpečného zastavení versus projetí“. Kdo stojí na červenou, a jak padne oranžová, nečeká, šlápne na plyn a jede, porušuje zákon. Je důležité si uvědomit, že pokud projíždíte oranžové světlo, můžete být za případné nehody stále odpovědní. Není to jednoznačné, nejste vždy mimo vinu. Je důležité vždy dbát na bezpečnost v silničním provozu. Je však jisté, že oranžová barva neznamená, že má řidič jet. Naopak.