Semafor má tři barvy, legálně lze ale křižovatku projet pouze na jednu, byť je tady určitá výjimka. Kdo ji nezná, hraje o pokutu.
Oranžová na semaforu. Pro někoho jen přechodná fáze mezi zelenou a červenou, pro jiné dilema, které ale může skončit pokutou, trestnými body, a dokonce zákazem řízení. Jak to tedy s touto barvou vlastně je, smíte projet, nebo ne? Mám v tomto ohledu poměrně jasno a ne, není za tím osobní zkušenost spojená s pokutou. Vím ale, co říká naše legislativa. Co všechno vám hrozí, když to neodhadnete a projedete semafor na oranžovou?
Semafor má tři barvy, i přesto jde pro řadu lidí o složité zařízení
Pojďme si to rozebrat pěkně od začátku, protože problematika je vlastně mnohem složitější, než by se na první pohled mohlo zdát. Začněme tím, že legislativa oranžovou vlastně vůbec nezná. Oficiálně se jedná o „signál se žlutým světlem Pozor!“. Co tedy říká zákon? Podle § 70 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb. je signál se žlutým světlem jasně definován. Pokud se rozsvítí, máte povinnost zastavit před příslušnou dopravní značkou nebo přímo před semaforem. Výjimkou je situace, kdy už jste tak blízko, že by zastavení nebylo bezpečné. A tady přichází na řadu ta největší otázka: co to znamená „bezpečně zastavit“?
Přesné znění zákona, tedy § 70 odst. 2) zákona 361/200 Sb. písm. b) říká, že „při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem ‚Pozor!‘ povinnost připravit se k jízdě“. A písmeno d) pokračuje tím, že „při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče signál se žlutým světlem ‚Pozor!‘ povinnost zastavit vozidlo (…) před světelným signalizačním zařízením; je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Svítí-li světlo tohoto signálu přerušovaně, nejde o křižovatku s provozem řízeným světelnými signály“.
Představte si, že jedete maximálně padesátkou a najednou se rozsvítí oranžová. Co teď? Pokud jste blíž než na vzdálenost, že byste zvládli bezpečně zastavit, zákon vám umožňuje pokračovat v jízdě. Ale pozor, to neznamená, že máte šlápnout na plyn a projet křižovatku jako závodník. Jde o to, abyste projeli konstantní rychlostí a neohrozili ostatní účastníky provozu. Laicky řečeno, nesmíte na oranžovou křižovatku projet a musíte zastavit, s výjimkou, že byste toto bezpečně nezvládli. Pak můžete na oranžovou, tedy žlutou na semaforu, křižovatku projet.
Rozjet se na oranžovou je přestupek, tady výjimka neexistuje
Škoda, že u nás semafory neupozorňují na blížící se změnu světla tak, jako v některých jiných zemích. Líbí se mi, když začne zelená před změnou na oranžovou blikat. To dává řidičům jasný signál, že se mají připravit na zastavení. My si musíme vystačit s odhadem. To jsem snad vysvětlil situaci, kdy jedete ke křižovatce a „padne oranžová“. Co ale dělat, když je to ten druhý případ? Tedy když stojíte na červené a rozsvítí se oranžová. Tady je to jednoduché.
Oranžová spolu s červenou znamená, že se máte připravit k jízdě. Ale pozor, vyjíždět ještě nesmíte. To můžete až ve chvíli, kdy se rozsvítí zelená. V praxi to ale většinou vypadá tak, že za tu krátkou dobu stihnete akorát zařadit a začít se rozjíždět. Tady na oranžovou do křižovatky vjet nesmíte, i kdyby se řidiči v autech za vámi utroubili. Závěrem pokuty. Co vám hrozí, když oranžovou projedete? Tady už je první krok na policii, pokud je tato na místě.
Jestliže policista vyhodnotí, že jste mohli bezpečně zastavit, ale přesto jste pokračovali v jízdě, může vám na místě udělit pokutu 4 500 až 5 500 Kč. Ve správním řízení se částka může vyšplhat až na 25 000 Kč. K tomu připočítejte 6 trestných bodů. Stejné sankce platí i pro jízdu na červenou. Navíc může hrozit zákaz řízení na 4 až 6 měsíců. Obecně bych řekl, že se vyplatí před křižovatkou zastavit, ovšem pozor na auta za vámi. Hrozí, že by do vás mohla nabourat. Zejména pokud řidiči nesledují dostatečně provoz. Jak jsem řekl, je to dilema.