Když klesnou teploty, tak by se měly změnit otáčky motoru. Řidiči mají jasný návod, stačí jej dodržovat.
Jen málokdo si uvědomuje, že životnost motoru závisí na otáčkách, ve kterých agregát dlouhodobě pracuje. Jízda ve správných otáčkách prodlužuje bezporuchovost pohonné jednotky. Plus nabízí vyšší komfort a bezpečí pro řidiče i posádku. Kde leží optimální spektrum otáček atmosférického motoru?
Jak nejvíce ovlivnit parametry jízdy? Správnými otáčkami
Předpokládá se, že optimální rozsah otáček leží v rozmezí 2 500 až 4 500 ot/min. U přeplňovaného agregátu lze za spodní hranici považovat 2 100 ot/min. Jinak řečeno lze prohlásit, že pro jakýkoli agregát je nejlepší, aby pracoval přibližně na 50 až 70 % maximálního točivého momentu. Což platí i pro zimní provoz. Ovšem s jednou výjimkou.
Že při jízdě s motorem, který se ještě nestihl zahřát, se vyplatí držet jeho otáčky níže, a to kolem 2 500 ot/min. To, co bylo zmíněno výše, platí pro automobily s přímo řazenou převodovkou. Majitelé vozů s automatickou převodovkou mohou reagovat v tom smyslu, že pro ně uvedená úvaha neplatí. Protože samotná převodovka volí otáčky i okamžik, kdy dojde k přeřazení rychlostního stupně.
S automatickými převodovkami to je složitější, ale jde to
Řidič automatu tak nemůže přímo ovlivnit rychlost otáčení klikové hřídele, většina systémů je naprogramována tak, aby pohonná jednotka fungovala při minimálních možných otáčkách. Lze říct, že ve většině případů se vždy automatická převodovka snaží řadit co nejdříve na vyšší rychlostní stupeň. Velká většina moderních automatických převodovek však do určité míry umožňuje řidiči ovlivňovat otáčky motoru, ve vztahu k převodovému stupni.
Pouze skutečně primitivní mechanismy nemají přepínač jízdních režimů nebo možnost řazení pádly či přepínám voliče převodovky. Díky tomu může řidič nutit převodovku, aby držela motor na nižším převodovém stupni. Smírně zvýšenými otáčkami motoru. Výsledkem je to, že motor pracuje ve svém optimálním režimu a podle expertů tak dochází k prodlužování jeho životnosti.
V zimě je třeba držet otáčky spíše ve vyšším spektru
Hlavně v zimě je žádoucí udržovat otáčky zvýšené. V takovém případě je totiž agregát schopen rychle uvolnit velké množství síly. V případě, že vozovka klouže, v zimních podmínkách, může být potřeba rychle zpomalit. A díky brždění motorem to funguje. V zimě je brždění motorem pohodlné, praktické, bezpečné. Obecně lze doporučit jezdit tak, aby motor pracoval co nejvíce v 2 500 ot/min a mírně vyšších.