Tramvaj nemá absolutní přednost, ovšem výjimky tady jsou. Chodci umírají zbytečně a řidiči hloupě bourají.
Dopravní situace spojené s tramvajemi nemají řidiči osobních aut obvykle rádi. Kolem přednosti jízdy tramvají totiž panuje řada pověr a mýtů. Ty většinou tvrdí, že má tramvaj vždy přednost. Řidiči osobních aut pak velmi často zastavují v křižovatkách, dávají tramvajím přednost, a to navzdory pravidlům provozu. Typická je například pražská křižovatka ulic Na Pankráci a Na Veselí. Řidič osobního automobilu jede rovně po hlavní, proti němu tramvaj.
Chodci nemají vždy přednost. A tramvaj také ne!
Tramvaj odbočuje ze svého pohledu vlevo. Křižuje tedy dráhu osobního vozidla. A nejeden motorista chybně zastaví, omezí řidiče za sebou a dává tramvaji přednost. Naopak u chodců přetrvává mýtus zcela opačný. Pro zajímavost je třeba zmínit, že chodci velmi často spoléhají na to, že mají na přechodu pro chodce absolutní přednost. Nemají, zákon č. 361/2000 Sb. jasně říká, že „řidič nesmí ohrozit ani omezit chodce, který přechází nebo se zjevně chystá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce“.
A naopak „chodec musí dát jasně najevo, že se chystá vstoupit na přechod pro chodce…“. O absolutní přednosti není v zákoně ani slovo. A u tramvají je to pro chodce ještě kritičtější. Tramvaj má totiž na přechodu pro chodce přednost. Chodci, kteří to netuší a dobíhají tramvaje, velmi často riskují život. Kombinace obou mýtů pak funguje jako smrtelný koktejl. Řidič, který je samozřejmě velmi často i chodcem, zmatkuje.
Přitom je situace poměrně jednoduchá. Stačí se řídit dopravními značkami nebo pravidlem pravé ruky. A znát výjimky. Tedy vědět, že tramvaj má přednost, když bliká a kříží při odbočování dráhu vozidla, které jede vedle ní. Laicky řečeno. V kontextu toho je pak řešení situace na obrázku velice snadné. Jde o typickou otázku z autoškol v následujícím znění. Řidič osobního vozidla se chystá odbočit vlevo.
Pravidla jsou jasná, stačí sledovat značky a dodržovat předpisy
V jakém pořadí tedy vozidla projedou křižovatkou? Jako první projede tramvaj, pak modrý osobní automobil. Nebo: tramvaj i automobil projedou současně. A třetí možnost – první projede osobní automobil a pak tramvaj. Jelikož je na místě svislé dopravní značení s jasnou definicí hlavní a vedlejší komunikace, nelze udělat chybu. Osobní automobil je na vedlejší, a tak dává tramvaji přednost. Ta projede křižovatkou jako první, teprve pak projede křížením osobní automobil.