Benzín a nafta zlevňují, má smysl dělat si zásoby na horší časy? Jen při respektování exspirační doby paliva

Má smysl spekulovat, jestli je při nízkých cenách paliva výhodné nakoupit do zásoby? Ano, pokud má řidič správné skladovací podmínky.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Po dlouhých měsících, kdy cena benzínu a nafty byla extrémně vysoká, se nepříjemná cenová politika od pohonných hmot přesunula k hroznovému vínu a květáku. Zelenina je extrémně drahá, ale palivo zlevňuje. Dnes se dá koupit litr benzínu za 37,00 Kč a litr motorové nafty za 35,50 Kč. A to vyvolává myšlenku, jestli by nestálo za to naplnit všechny kanystry. Čili udělat si zásoby na horší časy, kdyby měly ceny v budoucnu zase vystřelit nahoru.

Ceny benzínu a nafty jsou dole, vyplatí se nakupovat?

Jednou věcí je teoretická stránka věci, druhou je praxe,“ říká odborník na servis evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček. „Z mé zkušenosti vím, že správně uskladněné palivo vydrží relativně dlouho. Ale ideální podmínky doma řidiči většinou nemají.“ A to není jediná věc, upozorňuje pan Pavlíček: „Také je třeba dodržovat bezpečnostní pravidla s ohledem na požární bezpečnost. Není možné si napěchovat sklep v paneláku dvaceti kanystry s benzínem jen tak.“ 

iZdroj fotografie: iStock

Skladování hořlavých látek definují vyhlášky a normy, konkrétně § 44 vyhlášky č. 246/2001 Sb. o požární prevenci, ČSN 65 0201 – Hořlavé kapaliny, Provozovny a sklady a ČSN EN 14470-1 (847520) – Protipožární bezpečnostní skříně. Je pravděpodobné, že nic z toho nebude běžný motorista respektovat, ten pouze načerpá do kanystru a bude věc považovat za vyřízenou.

Skladovat palivo není jen tak, podmínky jsou striktní

Pokud si pamatuji správně normy,“ vzpomíná expert Pavlíček, „tak v nich se píše, že se nesmí skladovat pohonné hmoty ve společných a sklepních prostorách bytových domů. A v jednotlivých nebo řadových garážích může být uloženo nejvýše 40 litrů pohonných hmot pro osobní auta. Dále pak 80 litrů pro nákladní vozy plus 20 litrů olejů na jedno parkovací místo.“ Dodrží-li řidič správné postupy bezpečného skladování, tak jak dlouho mu vydrží palivo v kanystru?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Pro benzín a naftu popisuje doporučenou dobu použitelnosti norma pod číslem ČSN 65 6500, podle které neztratí pohonné hmoty svou kvalitu až dva roky. Ovšem za předpokladu, že jsou uchovávány v certifikovaných nádobách bez přísunu vzduchu, odstíněné od denního světla. A za konstantní teploty mezi 10 a 20 °C. Jak dlouho skladovat naftu, aby to bylo bezpečné?

Rok, maximálně dva. Pro benzín je to zásadně kratší čas

„Déle než benzín, jednoduše řečeno, a to asi jednou tolik, „vysvětluje odborník Pavlíček, „diesel je odolnější, záleží na typu a také na tom, jak moc pronikne okolní vlhkost do kapaliny.“ Standardně by nafta měla vydržet až dva roky. Jak je to s benzínem? „Je třeba vědět, že v průběhu roku se prodávají odlišné třídy benzínu, podle ročního období, vysvětluje expert, „zásadní jsou také změny chemických vlastností.“ V nedokonale uzavřené nádobě může docházet ke kondenzaci páry.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Což mimochodem platí také pro benzín v nádrži odstaveného auta. Hovoří se o bezpečné době šesti měsíců. Jistější je ale počítat s tím, že by se benzín neměl skladovat déle než čtvrt roku. Pak hrozí změna chemických vlastností, usazování kalu a jiných sedimentů, k oxidaci. Odpověď na výše položenou otázku, zda se vyplatí nakoupit palivo do zásoby je, že ano, ale pouze pokud dokáže řidič zajistit správné skladovací podmínky. Pro běžného motoristu se spekulovat o velkoobjemovém nákup nafty a benzínu spíše nevyplatí.

Kupujete si palivo do zásoby?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články