Monitoring kvality ČOI na čerpacích stanicích v loňském roce potvrdil dlouhodobý trend. Nejen, že se ve většině případů není třeba obávat nekvalitního paliva, ale navíc v rámci kvality paliva ukazujeme záda řadě evropských zemí.
Pochybujete o kvalitě paliva na některých čerpacích stanicích v naší zemi? Vypadá to, že vaše obavy jsou zcela zbytečné. České obchodní inspekce v loňském roce provedla rozsáhlou kontrolu paliv a celkem v rámci kontrolní akce odebrala na tuzemských benzínkách 2 201 vzorků. V rámci nich odhalila pouze deset závad. Ale ty však rozhodně nejsou podle informací Ivana Indráčka – předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů způsobené cílenými pokusy provozovatelů čerpacích stanic o poškození zákazníků.
Sám nám k tomu sdělil, že: „V České republice se nevyskytuje palivo, které by bylo tzv. pančované. Odhalené závady na odebraných vzorcích v loňském roce obvykle vznikly při výrobě paliva, nebo jeho distribuci. To znamená, že zjištěné vady mají příčinu mimo čerpací stanice.“
Na vině je výrobce, ale také dodavatelé
Pan Indráček také pro AutoŽivě vysvětluje, jak k závadám na nevyhovujících vzorcích došlo. „Dva vzorky benzínu v rámci kontroly vykázaly vadný podíl etanolu. Vzhledem k tomu, že etanol je dražší než benzín, je vysoce nepravděpodobné, aby jej nějaký podvodník míchal záměrně do benzínu. Problém tedy nemohl vzniknout jinde, než ve výrobě. A mimochodem závadnost takového paliva je pro vozidla nulová. Zjištěné hodnoty sice překročily loni stanovené maximum 5%, ale stále byly výrazně pod hodnotou 10%, což je v letošním roce standard pro nejrozšířenější benzín.”
„Dále dvě čerpací stanice nevyhověly v rámci parametru Konec destilace. To ukazuje na drobnou příměs nafty v benzínu. K tomu může dojít u dodavatele paliva při stáčení pohonných hmot do nádrží čerpací stanice. V tomto případě samozřejmě záleží na množství nafty v benzínu. Pokud by jí bylo v benzínu hodně, pak by to mohlo způsobovat motorům vozidel problém. Ale musíme si uvědomit, že k posunu mimo definovanou normu stačí i pár litrů nafty na tisíc litrů benzínu. K poškození motoru by v tomto případě sice mohlo dojít, ale pouze při dlouhodobém používání takového paliva.“
„Pokud jde o naftu, bylo zjištěno 6 vzorků s nižším bodem vzplanutí. Tady se pro změnu jedná o příměs benzínu v naftě. A i to přisuzuji dodavatelům a nikoli provozovatelům čerpacích stanic. Odborníci se shodují, že takto závadná nafta by na motory vozidel mohla mít vliv, a to v případě, kdy by bod vzplanutí klesl pod cca 40°C. To se však podle mých informací nestalo, takže se jedná spíše o formální problém.“
Nad EU máme v kvalitě paliv výrazně navrch
Z výsledků kontroly ČOI i informací předsedy představenstva SČS tedy jasně vyplývá, že strach českých řidičů z čerpání paliva na českých benzínkách je neoprávněný. A to je velmi potěšující informace. Další pozitivní zprávou je, že palivo na českých čerpacích stanicích je podstatně méně závadné, než v ostatních zemích Evropské unie.
Srovnávat můžeme zatím rok 2021, protože, jak nám sdělil pan Indráček, souhrnná data z EU mají obvykle dva roky zpoždění. Nicméně právě hodnoty z roku 2021 ukazují, že kvalita motorových paliv u čerpacích stanic v Česku je ve srovnání s EU nadprůměrná. Abychom mohli srovnávat české výsledky s Evropou, je třeba odečíst vady způsobené bodem vzplanutí, protože ten se standardně nemonitoruje.
Zatímco v rámci EU bylo zjištěno průměrně 1,17 % vad, v České republice se jedná pouze o 0,26 %. Pro zajímavost na Slovensku bylo v daném roce zjištěno 1,29 % vad, v Německu 1,33 %, ve Francii 1,96 % a v Rakousku dokonce 2,43 %. Nejblíže je našim pozitivním výsledkům Polsko, které v rámci šetření vykázalo pouze 0,39 % vad na pohonných hmotách. Z dlouhodobého srovnání je patrné, že ke zlomu došlo v roce 2015. Před devíti lety poprvé klesla závadovost pohonných hmot v Česku pod evropský průměr i pod hodnoty zjišťované obvykle v okolních zemích.
Žádní šejdíři, ale poctiví prodejci
Každopádně, jak dodává pan Indráček z SČS pro AutoŽivě.cz: „Čeští pumpaři nejsou žádní podvodníci, nebo šejdíři, kteří se starají jen o to, jak zbohatnout a kvalita prodávaného produktu spolu se spokojeností jejich zákazníků je jim přitom ukradená. Fakta vycházející z kontroly ČOI hovoří přesně o opaku, což by mělo českého motoristu těšit.“