Myslet si, že to projde, je nebezpečné, dříve či později padne kosa na kámen. Řidiči někdy dost naivně parkují špatně a pak platí.
Parkování. Pro někoho rutina, pro jiného noční můra. A co je na tom nejhorší? Stačí chvilka nepozornosti, špatné rozhodnutí nebo prostě jen smůla, a místo pohodového dne je tady pokuta. A to se člověk leckdy dozví až s odstupem času. Chci mluvit o parkování na modrých zónách, ale o tom až za moment. Proč parkování? Je to jednoduché. Parkování je jednou z nejčastějších příčin, proč řidiči dostávají pokuty, a to nejen v České republice. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Především to, že bychom měli být ostražití a znát pravidla.
Kdo nezná pravidla a nařízení, snadno přijde o desítky tisíc Kč
Tak abychom se zbytečným pokutám vyhnuli. Začnu tím asi nejčastějším – špatným parkováním na veřejných komunikacích. Pokud zaparkujete na místě, kde je to zakázáno, například na chodníku, v křižovatce nebo v zóně zákazu stání, můžete očekávat pokutu až 2 000 Kč. Nicméně hrozí i odtah. Kdy? K nucenému odtahu automobilu se přistupuje zejména když vůz brání v provozu na komunikaci. Dále když stojí na vyhrazeném parkovacím místě a také když omezuje čištění ulic. Pokud je auto odtaženo, stojí to peníze. A ne málo.
Připravte se na výdaje v řádech několika tisíc Kč. To myslím bez pokuty, tak je tady „navíc“. Takže náklady jsou pokuta plus platba za odtah. Navíc čas hraje proti vám, jestliže si auto nevyzvednete z odtahového parkoviště obratem, výdaje se mohou vyšplhat až do desítek tisíc Kč. Platí se za každý započatý den parkování na odstavném parkovišti. Umím si představit, zejména v Praze, že člověk někdy zaparkuje tam, kde nemá. Ale na místě vyhrazeném pro invalidy parkují podle mého názoru skutečně jen hulváti.
Těm pak právem hrozí vysoká pokuta až 10 000 Kč a „dárek“ v podobě dvou trestných bodů. Ano, čtete správně. Parkování na místě pro invalidy je jedním z nejpřísněji trestaných „parkovacích“ přestupků, a to z dobrého důvodu. Tato místa jsou určena pro lidi, kteří je skutečně potřebují, a jejich zneužívání je nejen neetické, ale také drahé. Dříve to tak nebylo, teď ano, a já s tím souhlasím. I když se někdy divím, když vidím auto s nálepkou vozíčkáře, jak z něj vystupuje na první pohled zdravý „pupík“ s arogantním výrazem. Bez zjevného tělesného postižení.
Parkování je obvykle bez trestných bodů, ale ne vždycky
Podobná pokuta, ale bez bodu, je za parkování v zákazu stání nebo zastavení. Za parkování v zákazu stání nebo zastavení vyinkasuje policie na místě 2 500 až 3 500 Kč. Ve správním řízení by to bylo od 4 000 do 10 000 Kč. Jestliže zaparkované auto zároveň brání provozu na komunikaci, je třeba bát se nuceného odtahu. Školáckou chybu dělají řidiči, kteří parkují bez placení tam, kde nemají. A myslí si, že jim to projde. Že postojí jen chvilku a nebudou platit pokutu. Někdy možná. Ale dříve či později narazí. A pak dostanou pokutu.
Zejména po Praze jezdí hodně „bonzovacích“ aut, která snímají zaparkovaná auta a registrují ta s nezaplaceným poplatkem. Pokuta za nezaplacení parkovného vyjde až na 1 500 Kč. Může to být i méně, ale spíše ne. Je to skvělý byznys a přísun do městské kasy. Ve správním řízením se obávejte pokuty od 2 000 do 4 000 Kč. Aspoň že trestné body či odtah auta nehrozí. Nicméně stačí chvíle na místě bez placení, a je to. Jeden si nevšimne, že autíčko jelo kolem, a pak přijde pokuta. Je tady také reálná možnost pokuty za parkování v zóně pro rezidenty.
Pokuta někdy přijde neoprávněně, je třeba předpis kontrolovat
To je podle mě ve velkých městech jedním z nejčastějších přestupků. Co za to? V zóně pro rezidenty „to vyjde“ na místě na 1 500 Kč, ve správním řízení na 2 000 až 4 000 Kč. Body ne. Ale klidně takzvaná botička. Spíše ale až po delší době stání. A co dělat, pokud už pokutu dostanete? Nejprve si ověřte, zda je pokuta oprávněná. Pokud máte pochybnosti, můžete se obrátit na příslušný úřad a požádat o přezkoumání. Už se mi to stalo. Přišla pokuta z města, ve kterém jsem nikdy nebyl. S autem, jež nevlastním.
Posléze jsem zjistil, že šlo o chybně přečtenou registrační značku. Už nevím, kde to bylo, ale evidentně parkování řešil strážník městské policie, který měl potíže se čtením a psaním. Do pokuty naškrábal SPZ tak, že to pak u počítače někdo špatně přečetl. Namísto „I“ to bylo „J“ nebo naopak. Pokuta přišla na Škodu Octavia z Českých Budějovic. Z doby, kdy jsem byl s Volkswagenem Golf v Hradci Králové. Stane se. Nicméně pozor na to. Pokud vyjde hodina parkování na třicet Kč, je lepší zaplatit, třeba přes aplikaci, než pak posílat na radniční účet patnáct set.