Někdo parkuje s koly rovně, jiný postaví auta na kola vytočená do strany. Důvodem je bezpečnost, v řadě případů jsou ale obavy zbytečné.
Pro někoho je to jen takové „hospodské“ téma řidičů, kteří najezdili stovky tisíc kilometrů a považují se za ostřílené. Pro jiného je to samozřejmost. Většinou právě pro zmíněné řidiče považující se za ostřílené, s desítkami let praxe a značným osobním kilometrovým nájezdem. Já to mám asi tak, že věc, o které bude řeč, nepoužívám běžné, jsou ale okamžiky, kdy ji využiji a zaparkuji tak, jak si budeme za chvíli vysvětlovat.
Když na to přijde, parkování je věda. Kola rovně, nebo do strany?
Jde o parkování aut s vytočenými předními koly. Otáčení kol při parkování vyvolává na automobilových fórech obvykle mnoho emocí. Někteří lidé tvrdí, že by se to nemělo dělat, protože to může poškozovat auto. A že je to považováno za nedbalé. Naopak existují i ti, kteří zdůrazňují výhody tohoto přístupu. Existují relativně pádné argumenty obou stran. Je běžné, že většina řidičů po zaparkování nastaví kola rovně.
Tedy pokud jsou po manévru natočená. Často však nedokážou plně vysvětlit, proč to dělají, a nevědí, zda je to v každé situaci prospěšné. Ten, kdo zaparkuje „do rovna“, obvykle kola vůbec neřeší, vystoupí z auta a odejde. Kdy může být užitečné nechat natočená kola a na čem to závisí? Proč po zaparkování nechávat kola otočená, nebo je naopak rovnat? Někteří řidiči nechávají kola vytočená a dělají to prostě proto, že nechtějí kola narovnávat.
V tom smyslu, že to neřeší. Je jim to jedno a možná to souvisí s určitým povahovým rysem a osobní nedbalostí. Nebo, abych nebyl tak radikální, s určitým nadhledem a vnímáním toho, co je a není důležité. Existují i motoristé, kteří to dělají vědomě. Proč a kdy? Zejména pokud parkují na mírně svažitém povrchu. V takových situacích může natáčení kol zabránit rozjetí vozidla. A to v případě, pokud by kvůli nějaké poruše nefungovala ruční brzda.
Vytočená kola rozšiřují rozměry auta a hasiči nemohou projet
Dalším hlavním argumentem je, že rovnání kol, když vozidlo stojí, může údajně poškodit některé systémy v autě. Můj názor na věc? Je to spíše mýtus, než že by to bylo nějaké systémové řešení. I jiní odborníci to říkají a upozorňují, že tato tvrzení jsou platná jen pro starší modely aut. Novější automobily mají systémy, které zabraňují rozjetí auta, a další, jež chrání auta při otáčení volantem, když stojí.
Jinými slovy, pokud máte novější model auta, nic se vám nestane, pokud necháte auto zaparkované s koly rovně. Pokud jezdíte ve starším autě, může být někdy dobré nechat ho s natočenými koly. Proč nenechávat kola vytočená? Podle zastánců rovnání kol to vypadá především ošklivě a svědčí o neslušnosti řidiče. To je podle mne nesmysl. Ano, nevypadá to hezky. Vnímám to o to víc, že při focení aut „mám oko“ na to, jak auto postavit, aby to vypadalo esteticky. A kola v tomto úhlu pohledu musejí být vytočená, mírně a směrem „do auta“ od pozorovatele.
Estetika je ve výsledku také rozhodovacím parametrem
Asi se ale shodneme na tom, že otázka vzhledu není nijak zásadní. Dnes všechny modely aut mají posilovač řízení, takže otáčení kol na stání už není taková námaha jako dříve. A vzhledem k dalším použitým technologiím neškodí žádným systémům souvisejícím s koly nebo pumpou. To jsou jen některé argumenty oponentů stylu „kola do strany“. Pak je tady rovina bezpečnosti. To, že člověk zaparkuje auto z mírného kopce s koly do strany, k obrubníku, má zabránit samovolnému rozjetí.
Pokud by se auto rozjelo, vytočená kola by se zarazila o obrubník, auto by se zastavilo. Ano, teoreticky ano. Musí jít ale o relativně vysoký obrubník, auto nesmí stát daleko, aby nenabralo setrvačnost. A je tady jiné bezpečnostní riziko. Pokud by se vůz rozjel a o obrubník nezastavil, mohl by vjet na chodník a tam zranit – nebo něco horšího – kolemjdoucí chodce. Hlas kritiků? Rozjetí vozu není nutné bránit parkováním s vytočenými koly.
Případy špatného ovládání ruční brzdy jsou totiž extrémně vzácné. A to musím potvrdit. Nepamatuji si, že by se auto někdy samo dalo do pohybu. Ano, mluvím o moderních autech poslední doby. Ne o mládí a vozech typu Škoda 1000 MB nebo Moskvič. Tam někdy auto nejelo, když mělo. A naopak jelo, když nemělo. Ale to je přes třicet let. Pravěk. Relevantní je dejme tomu názor, že auta s vytočenými koly zvětšují svůj profil na šířku.
To může být problém v úzkých uličkách. Jistě, u Fordu Fiesta s malými koly to jednomu nepřijde, ovšem velké SUV s vytočenými jednadvacetipalcovými koly už do prostoru vozovky může zasahovat. Problém, který vnímají zejména hasiči při projíždění úzkými uličkami. Mimochodem, hrozí snad za auto s vytočenými koly pokuta? Ne, nehrozí. Ve výsledku je otázka otáčení kol po zaparkování záležitostí osobních preferencí. Starší auta lze snad parkovat ve stylu natočených kol, moderní stroje jsou navrženy tak, aby zvládly obě možnosti bez zásadního vlivu na věc.