Bílé patníky s modrými odrazkami: Skrytý signál na vodicím sloupku řidiči neznají, netuší jeho životně důležitý význam

Speciální doplněk na bílých patnících má zvláštní význam, může zachránit nejeden život. Motoristé signál mohou přehlížet.

i Zdroj fotografie: S vědomím Agrarheute
i Zdroj fotografie: S vědomím Agrarheute
i Zdroj fotografie: S vědomím Agrarheute
i Zdroj fotografie: S vědomím Agrarheute
i Zdroj fotografie: S vědomím Agrarheute
i Zdroj fotografie: S vědomím Agrarheute
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Modrá je dobrá. Tohle zpívá skupina Žlutý pes v jedné staré, dnes už klasické písničce. Já zmínku o hudbě použiji jako tzv. oslí můstek k tomu, abych pohovořil o barvách na sloupcích. Každý řidič zná lidově řečeno bílé patníky. Označují okraj komunikace. Nicméně relativně moderní varianty jsou vedeny v jiných barvách. Asi znáte červené sloupky. Ty se umísťují v lokalitách, kde ústí typicky nezpevněná komunikace na komunikaci zpevněnou. Laicky řečeno, tam kde se třeba lesní cesta napojuje na klasickou silnici, jsou červené sloupky.

Sloupky u krajnice mohou mít různou barvu, nejčastěji bílou

Nemají jenom výstražný význam, připomínají totiž řidiči, že dává přednost nejenom zprava, ale i zleva. Že nemá přednost, i když je napojení komunikace bez dopravních značek. Řidiči vědí, že platí, že „nevyplývá-li přednost v jízdě z ustanovení odstavce 1“, kde je přednost definována dopravními značkami, „musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím zprava…“. V případě lesní nebo polní cesty by to znamenalo, že řidič, který z ní vyjíždí na zpevněnou komunikaci, má přednost. Tak to není. A červené sloupky na to upozorňují.

iZdroj fotografie: Město Valašské Meziříčí (tiskové materiály)

Existují ale i sloupky modré. Jednoduše řečeno, ty signalizují nebezpečí. Nebezpečí spojené zejména s námrazou. Modré sloupky jsou často umísťovány do zatáček, na nadjezdy, na mosty, kde v zimě hrozí námraza nebo závěje. Platí, že i když řidič jede v zimě po relativně suché silnici, jakmile zahlédne modré sloupky, měl by zpozornět. Protože i tam může čekat nebezpečí v podobě ledu a sněhu. Existují ale i sloupky, které jsou bílé a mají pouze modrou část. Směrem od silnice je na bílém sloupku připevněna modrá odrazka půlkulatého tvaru.

Co dělat, když autu selžou brzdy. Jak bezpečně zastavit bez zranění a nehody?

Ve skutečnosti tedy nejde o celé sloupky, ale o malé modré odrazné plochy, které jsou připevněny na běžné bílé sloupky na straně od silnice. S tímto typem dopravního značení se setkáte typicky na německých silnicích. A o co jde, k čemu modré odrazky slouží? Primárně nejde o varování pro řidiče. Modré odrazky jsou určeny k tomu, aby působily na zvěř. Jak to funguje? Modré odrazky jsou navrženy tak, aby odrážely světlo světlometů automobilů do okolí. Modrá barva byla zvolena záměrně, protože je pro většinu zvířat neobvyklá a působí na ně rušivě.

Odražené modré světlo míří od silnice a vytváří světelnou clonu

Když se světlo světlometů odrazí od modrých odrazek, vytvoří v okolí silnice jakousi světelnou bariéru, která má za úkol odradit zvířata od vstupu na vozovku. Zvířata, jako jsou srnky, divoká prasata nebo zajíci, jsou na modré světlo citlivá a obvykle se mu vyhýbají. Tím se snižuje riziko střetu se zvířetem. To je totiž jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod, zejména na venkovských silnicích a v lesních oblastech.

iZdroj fotografie: S vědomím Agrarheute

Ve výsledku tedy tato modrá bariéra funguje jako ochrana řidičů, to je pravda. Ale reálný vliv a účinek má právě na zvířata. Řidiči tyto modré odrazné plochy nemusí nějak sledovat, nicméně pokud uvidí tyto sloupky, mohu to brát jako signál zvýšeného výskytu zvěře. A dát si větší pozor. Samozřejmě při průjezdu lesem by to tak jako tak měli udělat. Ale znáte to. Jestli to opravdu funguje? Odpověď zní, že ano, funguje.

Značení se primárně netýká řidičů, je účinné proti zvěři

Studie a provedené testy ukázaly, že modré odrazky mohou výrazně snížit počet nehod způsobených střetem se zvířaty. V Německu došlo údajně k poklesu počtu nehod se zvířaty až o 80 %. To je obrovský rozdíl, který může zachránit nejen životy zvířat, ale i lidí. Téma střetu auta se zvěří nelze bagatelizovat. Při kontaktu automobilu a dejme tomu drobného ptáka, hlodavce, se de facto nic nestane. Ale už divoký králík nebo zajíc mohou na automobilu napáchat docela značné škody.

iZdroj fotografie: S vědomím Agrarheute

Představa, že řidič v noci nabourá do dvousetkilového divokého prasete, to už není nic příjemného. Tam už jde nejenom o hmotné škody, ale i o život. Systém modrých odrazných sklíček funguje, samozřejmě nejde ale o stoprocentní ochranu. Zvíře je stále jenom zvíře a vyplašené se může chovat nevypočitatelně. Bez ohledu na modrou vizuální clonu. Řidič tak musí v úsecích, kde střet se zvířetem hrozí, být neustále ostražitý.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Sledujete za jízdy sloupky?

Zdroj: Agrarheute
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články