Nejde o to, kolik si kdo vydělá, ale o fakt, že dobrých pracovníků je méně a méně. Takže není divné, že si umí vydělat.
Je důležité, jaké jsou platy mechaniků u nás? Nemyslím si. Tedy nemyslím si, že to je zásadní pro zákazníky, kteří jezdí do servisu. Protože v první řadě podle mého názoru důležitá cena hodinové sazby a cena dílů. Samozřejmě že se plat mechanika promítá do nákladu dílny, ale zákazník si myslím vnímá celkovou částku za daný servis a neřeší plat zaměstnance či podnikatele jako takového. Nicméně myslím, že obecně je problematika řemeslníků jako takových velmi aktuální. A je zásadní, co se děje a jak reaguje trh, jak reaguje společnost.
Automechanik začíná být ohrožený druh, a bude jich ješte míň
Myslím si, že pokud budu mluvit o práci automechanika, budu do určité míry mluvit o všech řemeslnících obecně. Práce automechanika patří k těm povoláním, kde se mzda výrazně liší podle regionu, zkušeností i konkrétní firmy. Kolik si mechanik skutečně vydělá? Průměrný plat automechanika v České republice se pohybuje v rozmezí od 35 000 do 40 000 Kč hrubého měsíčně. Rozhodující je lokalita, protože třeba v Praze si mechanik může přijít i na 45 000 Kč, zatímco v některých krajích, jako je například Vysočina, je obvyklý plat kolem 27 500 Kč.
Samozřejmě také záleží na tom, zda je zaměstnanec v autorizovaném servisu nebo pracuje v menší autodílně. Průměrná data jsou jedna věc, realita ale věc druhá. Pokud se podívám na nabídku práce, tak v Praze je poptávka po automechanikách velká. Jsou to desítky volných pracovních míst. A nabídka na nástupní plat je obvykle od 40 do 60 000 Kč. K tomu lze připočítat různé benefity, 13. plat, a další věci. Takže se plat může na těch 60 000 opravdu dostat. Že zkušenosti vím, že 50 000 je minimum, za které je ochoten zkušený mechanik v servisu pracovat. Podotýkám zkušený. Samozřejmě že mladík, který právě vyšel z učňáku, na maximální částku nedosáhne.
Může mít ale jistotu, co není, bude. Pokud budeš šikovný. Řemesla jsou totiž na vzestupu. U absolventů učilišť je průměrný nástupní plat mezi 25 000 a 30 000 Kč hrubého. Často ale mají příležitost rychle si přilepšit, pokud se projeví jako spolehliví a učenliví pracovníci. Problém však je, že zájem o učňovské obory klesá. Podle statistik je každoročně méně absolventů oborů, jako je automechanik, což může vést k dalšímu růstu mezd díky rostoucí poptávce po kvalifikovaných lidech. Na učiliště se lidi moc nehrnou.
Na německé platy nedosáhneme, a to nejen v autodílnách
Podle některých názorů a já je sdílím, jsou řemesla nepravým odsuzována. Společnost se na ty, kdo nejdou na střední školu ale na učňovský učňák, dívá skrz prsty. Pak důsledku ale absolventi středních a vysokých škol nemají U koho opravovat svá auta, nemají komu říct O opravu vodovodu, položení dlažby, revizi elektrického rozvodu. To je paradox, že? A kdo je teď chytrý?! Dávno vím, že inteligence a vzdělání spolu nesouvisí. A už vůbec ne schopnost uživit se anebo vydělat peníze. Zajímavé je srovnání se zahraničím. V Německu se platy podle oficiálních informací pohybují mezi 2 700 až 3 200 € hrubého měsíčně. To v přepočtu znamená 65 000 až 78 000 Kč.
Jenže i v Německu platí, že region od regionu se platy liší. Logicky nejlépe na tom jsou automechanici v Bavorsku. Zbytek Německa je na tom hůře, i pětatřicet let po změně režimu je na tom bývalé východní Německo o poznání hůř. Podle prestižního německého vyhledávače zaměstnání jsi v Bavorsku mechanik vydělá přes 49 000 € ročně. Když to přepočtu na koruny a vydělím dvanácti, máme tady v přepočtu 103 505 Kč měsíčně. Rakousko nabízí podobné podmínky, tam si mechanici vydělají průměrně 2 400 až 2 900 €, tedy zhruba 58 000 až 70 000 Kč.
Kdo se snaží a je přičinlivý, vydělá si o desítky tisíc Kč víc
Polsko a Slovensko jsou na tom hůře. V Polsku je plat mechanika kolem 5 000 až 6 000 PLN, to je asi 26 000 až 31 000 Kč. Na Slovensku pak mzdy dosahují 1 000 až 1 300 € hrubého měsíčně, což odpovídá 24 000 až 31 000 Kč. Dalo by se říct, že u nás jsme na tom relativně dobře, lépe, než jsou na tom naši východní sousedé. Na druhou stranu na západ stále nestačíme. Na tamní platové podmínky nedosáhneme. A to, že Češi odchází pracovat do Německa, je důkazem.
Zajímavé je, že v některých případech si špičkoví mechanici, kteří se specializují na konkrétní technologie nebo pracují s luxusními vozy, mohou přijít i na více než dvojnásobek průměrné mzdy. V České republice je ale takových míst relativně málo. Sám bych také odhadoval jiný trend. Jak se bude vyvíjet elektromobilita? Nevím, ale myslím, že i servis elegických aut bude zapotřebí a že tady bude odborníků ještě méně než teď. A k tomu, pokud dojde k zákazu spalovacích aut, tady budou snahy o to udržovat ojetiny se spalovacím motorem co nejdéle. Nebo máte jiný názor?