Jak rychle zjistit konec STK, když velké techničáky skončily? Řidiči tápou, ale řešení jsme našli za vás

Nahlédnout do papírových dokladů, které měl řidič doma mezi důležitými dokumenty, už téměř nelze. Platnost STK je třeba zjistit digitálně.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Asi to souvisí s věkem, ale nemám moc rád změny. Nebo jinak, nemám rád změny k horšímu. Chci teď mluvit o digitalizaci, nových postupech na registru vozidel, dokladech a podobně. Nutně nejsem proti tomu, aby se daly informace dohledávat online. Má to ale jednu podmínku, musí to fungovat. A druhá věc, ne vždy má člověk přístup k internetu, ne vždycky má u sebe člověk telefon. Ne vždy má člověk nabitý telefon. Papír je prostě papír.

Velké technické průkazy byly zrušeny a v reálu pomalu končí

Papír nepotřebuje nabíječku. Nepotřebuje připojení. Nemusíte mít tarif u mobilního operátora, abyste se podívali na to, jaké rozměry pneumatik jsou vhodné pro vaše auto, jaká je maximální hmotnost anebo kdy vám končí technická. Třeba tohle bylo zapsané v takzvaném velkém technickém průkazu. Teď už to takto nefunguje. Ano, velké techničáky stále platí, ale jakmile jde člověk na registr s přepisem nebo nějakým jiným úředním úkonem, o velký technický průkaz přijde. Tedy ne doslova, může si ho jako zneplatněný nechat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Takže o technická data nebude ochuzen, ty si může stále přečíst. Ovšem o tom, kdy mu končí platnost STK, už se v budoucnu nic nedozví. Jak tohle tedy sledovat a vyvarovat se tomu, že motorista zapomene, prošvihne termín a bude jezdit bez platné STK? Je tady možnost podívat se na samolepku na registrační značce. Tam je od poslední kontroly proštípnuté políčko s platností. Ale je to pouze měsíc a rok, takže o přesnosti bych nemluvil.

Česká auta musí opět na kontrolu STK. Ukrajinských aut se tato povinnost netýká

Mimochodem když mluvím o STK, tak připomenu, že ji kromě vozidel kategorie R musí pravidelně absolvovat všechna silniční vozidla registrovaná v České republice. Tedy ta, která jsou opatřena registrační značkou. Nová vozidla musí na první technickou po prvních čtyřech letech provozu. A pak je interval každé dva roky. A tak pořád dokola, samozřejmě to není zdarma, musí se platit v řádech vyšších stovek korun.

Kdo má nové auto, STK první čtyři roky vůbec neřeší

Takže STK je jednou z těch povinností, které většina řidičů bere jako nutné zlo. Jak tedy hlídat, aby řidič termín STK nepromeškal? Jak jsem řekl, je tady papírový technický průkaz. Dokument, pokud je stále platný, obsahuje všechny potřebné informace. V moderním světě digitálního věku je tady datová schránka jako prostředek komunikace. Pokud vše funguje, jak má, přijde vám oznámení, že vám platnost STK končí. Já bych za nejlepší způsob považoval asi Portál dopravy. Tam se dá přihlásit přes bankovní identitu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Po přihlášení se dá dohledat v záložce upozornění, kdy končí platnost STK. Některé stanice STK, samozřejmě pouze se souhlasem řidiče, GDPR je GDPR, si vedou databázi o svých klientech. A pokud používají nějaký sofistikovaný systém, mohou vás včas na konec platnosti STK upozornit. Pozvat vás, nabídnout termín. Ale to bych viděl spíše jako výjimku. Kdo snadno a rychle online zjistí, jestli má vaše vozidlo platnou STK, je policista.

Termín konce platnosti se dá přes bankovní identitu najít online

Ten vám to obvykle řekne ve chvíli, kdy vás zastaví s tím, že máte termín STK propadlý a že to s vámi jde řešit způsobem, na jehož konci čeká v lepším případě pokuta. Za propadlou technickou hrozí bloková pokuta ve výši 1 500 až 2 500 Kč. To mluvím o situaci, že vaše vozidlo nevykazuje žádné závažné poruchy. V opačném případě, jestliže je vaše auto (či motocykl a tak dále) ve špatném technickém stavu a vy za jízdy ohrožujete další účastníky silničního provozu, je zle. To je cesta do správního řízení a pokuta až 10 000 Kč. 

Hlídáte si platnost STK?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články