Tankování paliva je jednoduchá věc, zvládne ji skoro každý, nešikové z videí na YouTube jsou výjimkou. Pozor ale na jednu velkou chybu.
Benzínka, myslím tím čerpací stanice. Plná nádrž a cvaknutí tankovací pistole. Pro mě ještě pohled na výslednou cenu a mírná mdloba, to když tankuji plnou „stovky“. Nicméně tankování paliva je pro většinu řidičů naprosto běžná rutina, která se opakuje každý týden, dva nebo podle toho, jak často jezdí. Jenže co když vám řeknu, že i taková zdánlivě jednoduchá věc, jako je tankování, může vašemu autu ublížit? Ano, mluvím o tom, když tankujete „až po okraj“, ignorujete první cvaknutí pistole a snažíte se do nádrže nacpat co nejvíc paliva.
Plná nádrž stojí hodně peněz, a navíc může poškodit motor
Dobře, někdy to dělám taky, i když vím, že to je špatně. Možná si říkáte, že je to přece normální, vždyť kdo by nechtěl mít nádrž plnou až po hrdlo? Jenže právě tady se skrývá problém, který může vést k poškození auta. Nejprve proč vlastně tankovací pistole cvakne. Moderní čerpací stanice jsou vybaveny pojistkou, která hlídá, kdy je nádrž plná. Jakmile dosáhne hladina paliva určitého bodu, pistole automaticky vypne proud, aby zabránila přetečení. Tedy spíše přeplnění. A tady přichází na řadu otázka, proč to někteří řidiči ignorují?
Možná je to zvyk, možná pocit „ještě se tam něco vejde“ nebo prostě jen neznalost. Každopádně pokud po prvním cvaknutí pokračujete v tankování, riskujete víc, než si možná uvědomujete. První problém nastává, když natankujete plnou nádrž a auto hned po pár metrech zaparkujete. Tedy jestliže nevyjedete zásadní část paliva. Pokud například po tankování zaparkujete a necháte auto stát na slunci, může dojít k expanzi kapaliny. Benzín i nafta mají při vyšších teplotách tendenci se roztahovat, a pokud je nádrž plná až po okraj, nemá palivo kam unikat.
Tlak benzínu může na slunci poškodit nádrž, hrozí i únik
Výsledkem může být přetlak v nádrži, jenž může poškodit nejen samotnou nádrž, ale i další části palivového systému. A co je horší, v krajním případě může palivo začít vytékat ven. Jen si představte, co se stane, když se rozlitý benzín dostane na lak vašeho auta. Kombinace chemikálií v palivu, vysokých teplot a slunečního záření může způsobit nenávratné poškození laku. A to už je problém, který vás může stát nemalé peníze.
O vznícení raději ani nemluvím. Další riziko spočívá v tom, že moderní auta jsou vybavena tzv. expanzním prostorem. Tento prostor je navržen tak, aby absorboval přebytečné palivo v případě, že dojde k jeho expanzi. Jenže pokud tankujete až po okraj, tento prostor se zaplní a nemůže plnit svou funkci. Výsledkem může být poškození ventilačního systému nádrže, to může vést k problémům s emisemi, a dokonce i k poškození motoru.
Ve skutečnosti jde jen o pár kilometrů navíc, to se nevyplatí
Generálka? To už je něco, co rozhodně nechcete řešit. Je tady určitá výjimka, už jsem ji naznačil a teď to řeknu naplno. Když hned po tankování vyrazíte na delší cestu, tak ano, v takovém případě je riziko minimální. Pokud totiž po natankování ujedete několik desítek nebo stovek kilometrů, palivo v nádrži rychle ubude a expanzní prostor se uvolní. Takže tankování na trase Praha–Brno někde na půli cesty do plna je relativně v pořádku.
Problém nastává, když auto po tankování odstavíte, zejména v letních měsících. Ale to už jsem zmiňoval. Co tedy dělat, abyste se těmto problémům vyhnuli? Odpověď je jednoduchá, tankujte jen do prvního cvaknutí pistole. Možná, že by se tam ještě něco vešlo, ale věřte mi, že to za to nestojí. Rozhodně ne. Jistě, téměř nikdy se nic nestane, ale případy poškození tady jsou. Decilitr navíc, který může znamenat důvod pro drahou opravu, za to nestojí.
Tankujete přes pojistku?
