Systém, jenž omezí řidiče, kteří nesplní jednu povinnost. Myšlenka je určitě správná, ale cesta k ideálnímu cíli jde zase oklikou.
Já nevím. Upřímně nevím, jak se k tomu postavit v osobní rovině. Pití alkoholu před jízdou absolutně odsuzuji. Neschvaluji, jsem proti tomu. Nesouhlasím s žádnou mírou tolerance, ani desetinu promile. Na druhou stranu bytostně nesnáším cokoli, co se instaluje „navíc“ do auta. Myslím, že to, co člověk za volantem auta dělá, je vždy v jeho kompetenci. Jde jen o jeho osobní odpovědnost. Kterou by neměly suplovat nějaké asistenty nebo systémy.
Kdo by měl hlídat řidiče? No to je jasné, pouze sám řidič
Takže skutečně nevím, jestli jsem pro nebo proti takzvanému alkoholzámku. Který funguje tak, že pokud řidič nadýchá alkohol, automobil nenastartuje. Takový řidič neodjede. Jenže je tady Evropská unie a její legislativa. Ta přináší průběžně významné změny v oblasti bezpečnosti vozidel. Významné, ale někdy dost nepopulární, nelogické a zbytečné. Tak rovnou k věci. Od července 2024 musí všechna nově vyrobená auta obsahovat rozhraní pro potenciální instalaci alkozámku.
Systému, který řidičům zabrání nastartovat auto, pokud nadýchají alkohol. To je zase šalamounské rozhodnutí. Povinná instalace tohoto zařízení zatím stanovena nebyla, jeho příprava se ovšem již stala povinností. Krok je součástí širší snahy Evropské unie o zvyšování bezpečnosti na silnicích a prevence nehod způsobených alkoholem za volantem. Jak říkám, jsem proti pití alkoholu před jízdou. Nemám pro to asi zbla pochopení.
A to říkám jako člověk, který není abstinentem. Alkohol piji, příležitostně. Ne denně, ne týdně. Občas ano. A s chutí. Chápu rizika s pitím spojená. Když piju, neřídím. Tak to je. Nepotřebuji v autě zámek. Ten funguje na principu kontroly dechu. Řidič musí před nastartováním vozu prokázat, že není pod vlivem alkoholu. Pokud nadýchá, vozidlo jednoduše nenastartuje. Tato technologie míří zejména na rizikové skupiny, jako jsou řidiči školních autobusů, vozů hromadné dopravy či taxislužby, kde by mohla být instalace povinná.
Povinná výbava jen z části. Povinná je příprava, ne systém sám
Tak proč ale instalace do všech osobních aut? Tohle nedává smysl. To ale ani řada jiných unijních výmyslů. Evropská unie rozhodla, že rozhraní pro alkozámek musí být k dispozici ve všech nových modelech automobilů. To umožní snadnou dodatečnou instalaci zařízení. Tato opatření směřují k posílení bezpečnosti na silnicích a snížení počtu nehod způsobených alkoholem. S tím souhlasím. S tím cílem. Ale ne s tím, jak se toho snaží EU dosáhnout.
Automobilky jako Volkswagen, Škoda či Kia postupně plní tato nařízení a implementují potřebné technologie do svých vozů. Vozy, které byly homologovány po roce 2022, již obsahují rozhraní pro alkozámek. U starších modelů je tento proces postupný. Od modelového roku 2024 však musí být všechna nová auta v Evropě tímto rozhraním vybavena. I když se některé automobilky nehrnou do dobrovolné montáže alkozámku.
Když chuť na pivo, tak radši na to zcela bez alkoholu
Nehrnou, ale legislativní povinnosti plní a připravují svá vozidla na tento systém. Co jim zbývá. Tedy, vážně, co jim zbývá? Rebelie, to, že se před každým zavedením nějakého EU nesmyslu ohradí. Spojí, a nepodlehnou. Ale to je fikce. Evropská unie zároveň vyžaduje, aby automobilky poskytovaly akreditovaným subjektům jasné pokyny k instalaci alkoholových imobilizérů. Tyto pokyny mají zajistit, že montáž proběhne bezpečně a správně.
Diskuse ohledně alkozámku se zaměřují také na jeho potenciální zneužití. V případě, že řidič pil alkohol, může snadno požádat někoho jiného, aby nadýchal místo něj. A to jsme u podstaty problému. Ten, kdo bude chtít řídit pod vlivem, systém obejde. Pokud to nepůjde softwarově, tak jednoduše jiným člověkem určitě. Zbytečnost navíc v autě ale už bude. Věc, která stojí peníze a my ji musíme zaplatit. A která se může porouchat.